Győr

Luxusgarázs a romok felett

  • Matkovich Ilona
  • 2012. augusztus 16.

Kis-Magyarország

Ötmilliárd forintból épül mélygarázs és rendezvénytér a győri reneszánsz vár maradványait rejtő Dunakapu téren. Csak az eddigi régészeti feltárások költsége közel egymilliárd forint volt: épp ezért mondják a helyi városvédők, hogy egy szomszédos helyszínen ez az összeg megspórolható lett volna. Így a régészeti értékeket sem fenyegetné veszély.

Győr történeti emlékei közé tartozik a belvárosi Dunakapu tér alatti reneszánsz vár maradványa, amelyet eredetileg a XVI. században, „Európa védőpajzsaként” épített az iszlám hadak előretörésétől megrettent keresztény világ. Történelmi érték ide vagy oda, a győri közgyűlés évekkel ezelőtt mégis úgy határozott, hogy a megmaradt várrészek feltárása és megmentése helyett 230 gépkocsi befogadására alkalmas mélygarázst épít a Dunakapu térre. Ennek eredményeképp azonban örökre eltűnhet a páratlan építészeti emlék, igaz, a városvezetők ígérik, hogy a mélygarázsból megtekinthetők lesznek a bástyafalak és a vár egyik ágyúlejárója.

Luxusgarázs?
A Dunakapu téri építkezéssel szembeni bizalmatlanságot táplálja a két – a főtértől távol – nemrég megépült győri parkolóház vártnál jóval szerényebb mértékű kihasználtsága, valamint a második építésének,a város általi bérlésének és visszavásárlásának offshore-cégekkel lebonyolított tranzakciója. Emellett az a tény is fokozza a helyi városvédők (Arrabona Városvédő Egyesület) aggodalmát, hogy a nemrég átadott Széchenyi tér átalakítása után a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) 75 millió forint bírsággal sújtotta a várost a tavaly átadott főtér alatti régészeti leletek megrongálása és részleges megsemmisítése miatt.

Az összességében ötmilliárd forint költségű Dunakapu-mélygarázs beruházása – a 18 milliárdos adóbevételek, illetve az Audi gyár minden szférára kiterjedő szerepvállalása ellenére – soknak tűnik, hiszen Győrnek a várakozásokkal szemben nem hozott gazdasági előnyöket az Orbán-kormányzat, amit igazol a duplázódó adósságállomány is: a Magyar Progresszív Intézet elemzése szerint a 2010-es 35 ezerről 2011-re 70 ezer forintra nőtt a városban az egy főre vetített adósság.

A városvédők véleménye szerint az sem teljesen világos, hogy miért a városi piacnak 2011-ig otthont adó Dunakapu téren, miért nem a főtértől ugyanolyan távolságban lévő, ámde régészeti szempontból – az eddigi feltárás költsége közel egymilliárd forint! – „közömbös” Batthyány téren építenek mélygarázst.

Egymásnak feszülve
Az építkezést kezdettől ellenző Arrabona minden fórumon bírálja az átalakítás tervezetét. Szakértőket sorakoztatnak fel aggályaik alátámasztására, így például a folyóvíz közelségének hátrányos hatásaira utalnak. Továbbá hangoztatják azt a javaslatukat is, hogy a tér teljes feltárása, történelmi értékeinek, építészeti remekművének bemutatása sem kerülne többe, viszont valódi kuriózuma lehetne Győr városának a turizmus mindig hangoztatott fellendítésére. (A városvezetés és az Arrabona viszonya egyébként a mélygarázs építése miatt már annyira megromlott, hogy az elmúlt fél évben meg is szakadt köztük a szakmai kapcsolat.)

Konkrét kérdéseinkkel megkerestük az önkormányzatot, amely erre a projekt megvalósítását helyeslő közleménnyel reagált: „Elszomorító, hogy a Dunakapu tér megújulása kapcsán már régen nem a szakmaiság kerül előtérbe. (…) A város vezetésének egy dolog mérvadó: a szakma álláspontja, azaz a KÖH és a régészek hivatalos véleménye. Ez alapján pedig lehetőség van a reneszánsz kori értékek bemutatására (…), valamint egy teremgarázs építésére is (…).”  

(Az erőd múltjáról, az építkezésről, a részt vevő cégek offshore-hátteréről, valamint a városvédők nyilatkozatáról részletesebben olvashat a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.