Nem akármekkora bajban a szolnoki költségvetés – csak a Volánbusznak milliárdokkal tartoznak

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2023. december 14.

Kis-Magyarország

Négy és fél milliárdos hiány a költségvetésben, ez jellemzi most Szolnok gazdálkodását. A városi ellenzék a tömegközlekedés összeomlásától és a működésképtelenségtől félti a megyeszékhelyet, a fideszes városvezetés cáfol. Mindeközben jól látható, mi a következménye a kormányzati megszorításoknak, adóelvonásoknak.

Nem kevesebb, mint 3,2 milliárdra ugrott annak az adósságnak a mértéke, amelyet Szolnok városa halmozott fel a tömegközlekedését működtető Volánbusszal szemben. „2017 óta nem fizetjük a tömegközlekedés költségeit, ez azt jelenti, hogy rendkívüli adósságállomány halmozódott fel” – mondta a Narancs.hu-nak Füle István DK-s önkormányzati képviselő. Hozzáfűzte, a településnek évente 1 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés működtetése, amelyet a nagyvárosok esetében az állam nem finanszíroz. „Évek óta mondjuk, hogy át kellene adni magánfinanszírozásba, főleg a mi esetünkben, mert itt sajátos vonalhálózat van, a város földrajzi szerkezete miatt” – magyarázta a képviselő.

A Volánbusz nem várhatott tovább a pénzére. Májusban a Szolnoki Törvényszék végzésével megküldte a megyeszékhely önkormányzatának a perfelvételre alkalmas keresetlevelét. A város elismerte a tartozását, de fizetni továbbra sem tud, ezért az állami vállalattal szembeni adósságának kifizetéséhez az államhoz fordult segítségért. A képviselő szerint ez csak arra lesz elég, hogy csökkenjen az adósságállomány, merthogy a Volánnak jövőre is fizetni kell, de még nem tudják, hogyan.

Ki tudja, jön-e a busz, és ha igen, mikor?

A cég egyébként éppen a közelmúltban változtatott a menetrenden, ami Györfi Mihály, Szolnok MSZP-s alpolgármestere szerint radikálisra sikerült. „A Szolnoki Többség Frakciója nem tudja támogatni ezt a radikális menetrendváltozást, habár azt el tudja ismerni, hogy szükség van 20-25 év után megreformálni” – hangoztatta Györfi az ellenzéki frakció nevében. Sajtónyilvánosság előtt a szolnoki lakosokat arra kérte, hogy indulatoktól mentesen írják le tapasztalataikat, és juttassák el mind a város, mind a Volán részére. „Plusz egymilliárd forintra lenne szükségünk, hogy a város tömegközlekedését tudjuk működtetni” – tette hozzá.

Szolnoki Facebook-fórumokon egyébként folyamatos téma a tömegközlekedési káosz. „Mai napon -5 fokban, a gyermekem 5:30-tól a buszmegállóban fagyoskodott, se az 5:34, se az 5:54 és ha jött a 6:12-es valószínűleg késett, mert 6:14 kor hazaindult a gyerekem” írta egy panaszos, aki a Volánt nem tudta elérni.

 
Fotó: A szerző felvétele

Tóth Áron, az LMP szolnoki polgármesterjelöltje és Szelindi Andrea, a párt városi képviselője nyílt levelet tett közzé a tömegközlekedés bénázása miatt. Ebben leírták, a járatkimaradások esetén többen késnek iskolából, munkából sőt, a fővárosi munkahelyekre ingázó szolnokiak lekésték a csatlakozó vonatokat is. „Tényleg órákkal előbb el kell indulni Szolnokon (...), hiszen ki tudja, hogy jön-e a busz és ha igen, mikor?” – kérdezték. Levelüket Szalay Ferenc polgármesternek címezték megjegyezve: az ügyben még semmi érdemlegeset nem tett a fideszes városvezető. 

Vendégmunkások jönnek, befektetők nem

A város működőképességének hanyatlása hűen leköveti az ország állapotának romlását is. Györfi Mihály arról számolt be, hogy az egészségügyi szolgáltatás leépülése itt is szembetűnő. A szolnoki Hetényi Géza Megyei Kórházban a hét nem minden napján van szülészet, és legutóbb megszűntették az urológiai osztályt. A problémákat összegezve azt mondja, Szolnok ugyan nem sereghajtó, de körülbelül a 15-16. a megyei jogú városok listáján.

Itt is megjelentek az ázsiai vendégmunkások. „Még a szeptemberi közgyűlésen tettem fel a kérdést a polgármesternek, mennyi vendégmunkás van a városban – mondta lapunknak Miskolczi László, a Momentum szolnoki polgármesterjelöltje –, de a városvezető nem tudta megmondani. Megjegyzem, hogy a polgármester arra sem tudta a választ, miért nincsen elegendő helyi munkaerő” – tette hozzá Miskolczi. A lapunknak nyilatkozó ellenzéki képviselők egyetértettek abban, hogy a külföldi munkaerő a munkaerőhiány pótlása mellett a magyar munkavállalók elbocsátását is maga után vonja. 

„A Jászságba 100 milliárd értékű beruházás és fejlesztés érkezett, míg a megyeszékhely Szolnok ezt nem mondhatja el magáról” – folytatta Györfi Mihály. Füle István is megerősítette, hogy Szolnokra nem jön a tőke. „Van egy 96 hektáros ipari parkunk, amiben jelen pillanatban nincs egyetlen befektető sem. A polgármester szerint érdeklődők vannak, de nem jönnek vissza semmilyen ajánlattal. Ez azért fontos, mert ez a következő évek iparűzési adóját kérdőjelezi meg” – tette hozzá. Mint mondta, 52 érdeklődő vállalkozás közül senki nem maradt itt.

„A polgármester csődöt mondott”

Ehhez hasonló tartalmú feliratú molinóval jelent meg a szolnoki DK a közelmúltban egy sajtótájékoztatón. A nyilvánosságot Barkóczi Balázs, a párt elnökségi tagja tájékoztatta a város eladósodásáról annak apropóján, hogy a megyeszékhelyen tartották kihelyezett ülésüket. „Elképesztő volt hallani és látni azt a szintű felelőtlenséget, sőt ostobaságot, amellyel Szalay Ferenc, a Fidesz polgármestere szó szerint a csőd szélére juttatta a várost. Szalay ráadásul olyan súlyos adósságokba verte Szolnokot, mely a következő években a szolnokiak pénztárcáját fogja terhelni” – mondta a politikus. 

 
DK-s demonstráció Szolnokon. Az ellenzéki párt szerint Szalay Ferenc a felelős a város tragikus anyagi helyzetéért
Fotó: A szerző felvétele

Füle István ismertetése szerint a város adóssága 4 és fél milliárd forint, amin jelenleg hitelfelvétellel tudnak enyhíteni. „Novemberben, egy gazdasági konferencián, a város polgármestere beszámolt arról, hogy a megyeszékhely közműhálózata lerobbant, a járdák, a csatornák, a víziközművek állapota rendkívül sok kívánnivalót hagy maga után” – mondta Füle. Érdemes megjegyezni, hogy a szolnoki víziközmű vagyon sem a városé már, az államhoz került még szeptemberben, szintén finanszírozási problémák miatt, itt 1,7 milliárd forint volt a hiány. 

A városháza cáfol

Megkerestük a fideszes vezetésű városházát Szolnok bizonytalan gazdasági helyzetével kapcsolatban. Válaszukban azt írták, hogy egy város költségvetése, annak tervezése, a mögötte lévő, ellenőrizhető, valós tényeken és adatokon alapul. „Szó sincs a működésképtelenség határára sodródott városról, nincs 800 millió forintos állami kisegítés, van viszont az elmúlt két évben összesen két és fél milliárd forinttal növekedő iparűzésiadó-bevétel, prosperáló városi gazdaság” – írta Pókász Endre, a polgármesteri hivatal marketing, koordinációs és kommunikációs osztályának vezetője. Kifejtette, a prosperáló gazdaságot igazolja a tény, hogy tartósan négy százalék körüli, inkább az alatti a munkanélküliségi mutató Szolnokon. „Csak az elmúlt néhány hónapban milliárdos nagyságrendű vállalati beruházásokat adhattunk át a gazdálkodó szervezetekkel együtt, miközben már az ipari parkunk jelentős területbővítésén dolgozik a város vezetése” – magyarázta.

A város fontos eredménynek tartja, hogy állami beruházásban egy 62 hektáros, akár duplájára bővíthető ipari park már elkészült, az önkormányzat pedig a saját ipari parkjának bővítését illetően komoly befektetői tárgyalásokat folytat. A buszközlekedést érintő adósságról Pókász Endre megjegyezte, a Volánbusz Zrt. és az önkormányzat megállapodott a tömegközlekedés finanszírozásában keletkezett hátralék kiegyenlítésében. Véleménye szerint a kintlévőségnek nincs köze a lakosság által jelzett problémákhoz. Az új menetrend a megváltozott utazási szokásokat igyekszik követni; próbaüzem, működését figyelik, gyűjtik a lakossági tapasztalatokat. „Egy több évtizedes rendszert változtatnak most meg Szolnokon, erre mindenképpen kell időt hagyni. Várhatóan januárban gondolják közösen át a tapasztalatok fényében a továbbiakat” – írta az osztályvezető.

Hitelre hitel

A december eleji képviselő-testületi ülés után Füle István elmondta, 1,5 milliárd forint működési hitelt vesz fel az önkormányzat, amire megkapta a kormányzati engedélyt. Ezt a Volánbusz-tartozás finanszírozására fordítják, és hozzátesznek még 200 millió forintot a közlekedési vállalatnak. „Azzal, hogy banki hitelt veszünk fel működési hitelként, jelentős lesz a kamattartozás. Emellett fejlesztési hitelt is felvettünk, ami a nettó adósságállományt növeli” – mérlegelte a képviselő. A felhalmozódott adósságállomány 2032-ig futhat ki.

„A kormány rákényszeríti a városokat, hogy a 2023-as bázisév alapján készítsék el a költségvetésüket jövőre, de azt elfelejtik, hogy ebben az évben is a nagy áremelkedésnek köszönhetően infláció sújtja a településeket, így legalább 18 százalékos eltéréssel kellene számolni” – mondta a közgyűlés után Györfi Mihály. A város most szembesült azzal, hogy 2,3 milliárd forint szolidaritási adót kell befizetni 2024-ben. „Ebből fizetni tudnánk az egészségügyet, a szociális hálózatot, tömegközlekedést, az óvodákat és bölcsődéket. Ez a befizetés veszélyezteti a város működését” – magyarázta az alpolgármester.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.