Ott kellett hagynia a munkáját, mert az elzárt faluból nem tud bejárni a gyárba

Kis-Magyarország

A Borsod megyei Rakacaszendről nagyon nehéz bejutni a közeli, de így is több tíz kilométerre lévő városokba, ha a valakinek nincs autója. A településen és a környéken élő hátrányos helyzetű roma fiatalok munkaerőpiaci esélyeit a nagyvállalatok által alkalmazott távol-keleti vendégmunkások is rontják.

Ha nincs autód, ide vagy láncolva – ez az általános vélemény a Borsod-Abaúj-Zemplén megye északi részén, a Cserehátban található rakacaszendi lakosok között. A Magyar Narancs e heti lapszámában részletes riportban foglalkozik a 240 lelkes faluval, ahol a Regionális Civil Központ Alapítvány (RECIK) részt vesz az állami támogatásból működő Felzárkózó Települések (FeTe) nevű szegénységfelszámoló programban, és ún. Jelenlétházat működtet a településen. 

A RECIK sok más tevékenység mellett szociális bérlakásokat is felújít a faluban, melyeket a hátrányos helyzetűek igen kedvező áron, négyzetméterenként pár száz, vagyis havonta körülbelül tízezer forintért bérelhetnek. Nem nehéz észrevenni ezeket a házakat, ugyanis narancs színűkkel kitűnnek az egyébként többniyre ramaty állapotban lévő, olykor romos épületek közül. 

 
Fotó: Palágyi Barbara
 
 

A térség egyik legnagyobb problémája, hogy kevés a munkalehetőség, a falu lakói többnyire közmunkából élnek. Beszédes, hogy a második legnagyobb foglalkoztató Rakacaszenden a RECIK, pedig a helyben dolgozó munkatársak száma a tízet sem éri el. A fiatalok, ha tehetik, már a környező városokba, Miskolcra (63 km), Kazinczbarcikára (54 km), Edelénybe (40 km) költöztek, bár utóbbi sem nevezhető munkaerőpiaci szempontból kimondottan ideálisnak. Ráadásul ezen a vidéken is az a helyzet, ami az egész országban károsan hat a roma lakosságra: a nagyvállalatok szívesebben alkalmaznak távol-keleti vendégmunkásokat, ugyanis ők terhelhetőbbek és nem is kérnek annyit. Pedig sok fiatal szívesen dolgozna ezeknél a cégeknél és képezné magát, de Magyarországon nem ebbe az irányba mennek a dolgok.

A RECIK által felújított egyik bérlakásba egy ilyen pár, Rebeka és Gergő költözött be. Mint mesélik, a busz csak reggel öt órakor, fél hét előtt, valamint nyolc órakor jár, aztán délben, kettő és három órakor, utána csak este. Így már érthető, miért nehéz elhagyni Rakacaszendet. Ez a helyzet Rebekát komolyan hátrányosan érintette:

korábban a miskolci Nestlé-gyárban dolgozott, ahová két ismerősével járt be kocsival, viszont ők váltottak, ezért a lány sem tudott maradni. 

Nincs autója, anélkül pedig lehetetlen volt számára a közlekedés, így maradt a közmunka Rakacaszenden, ami falukörnyéki munkákat jelent. „Reggel lemegyünk, összeszemetelünk, nyáron füvet húzunk...” – sorolja. 

Párja, Gergő is közmunkás, mellette kőművesként dolgozik hétvégente az építőiparban, ha épp van munkalehetőség. Korábban megszakításokkal négy évet töltött Hollandiában: konyhán volt kisegítő. Mint mondja, a testvéreivel volt kint, jobban kijött, mint itthon. 

 
Gergő és Rebeka
Fotó: Palágyi Barbara
 

A két fiatal elvágyódik, költöznének 'Barcikára vagy Miskolcra – ha Rebeka utóbbi városban lakna, akkor még mindig a Nestlében dolgozna. Edelénybe is mennének, ahol „nincs semmi”, de legalább át tudnának menni máshová dolgozni. Rakacaszenden „nincsen semmi, nagyon rossz itt”, a fiatalok reggel elmennek dolgozni, délben hazamennek, aztán megy a „sorozat, tévé”. 

„Se nyáron, se tavasszal senkit nem látsz”

– mondja Rebeka. Megemlíti, hogy falunap is évi egyszer van csak. Barátokkal néha elmennek Miskolcra moziba vagy az állatkertbe, esetleg átmennek a szülőkhöz, de más programok nem nagyon vannak.

A helyzet a RECIK-nek is feladja a leckét, ugyanis szerveznének programokat, de a Jelenlétpont délután 5 óráig vannak nyitva, a fiatalok viszont 'Kazincbarcikáról a hetes busszal jönnek haza, vagyis nagyon nehéz velük kapcsolatba kerülni. 

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

De a RECIK sok család életét segítette a bérlakások felújításával. Rebekáék a havi tízezer forint plusz rezsit bírják tartani. Időnként ellenőrzik őket, de eddig még nem találtak náluk kifogást, szépen rendben tartják az ingatlant. Nagyon örültek, amikor beköltöztek. Korábban Gergő szüleinél laktak, ami „ennyi idősen jó is volt, meg nem is volt jó”. 

A Rakacaszendről szóló riportunkat keresse a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban, ha pedig online előfizetéssel rendelkezik, oldalunkon már szerdán 21 órától elérheti a legfrissebb lapszám cikkeit! 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.