Saját szállodát akart a veszprémi érsekség, miközben a hívek a bazilikát féltik a felújítástól

Kis-Magyarország

Azért kellett működő szállodát is vennie a veszprémi érsekségnek, mert nincs elég szálláshelye – tudatta lapunkkal a főegyházmegye. A hívek közben Ferenc pápától kérnek segítséget, hogy az érsek a felújítás során ne tüntethesse el a 200 éves bazilika festett üvegablakait.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Veszprémi Főegyházmegye megvásárolt egy 200 éves műemlék épületet, a Hotel Gizellát. A Veszprémi Főegyházmegye cikkünk megjelenése után bő két héttel reagált a szálloda megvásárlására vonatkozó kérdéseinkre, az érsekség azzal magyarázta a működő hotel megvásárlását, hogy nincs elég szálláshely a vendégeiknek, ezért kellett februárban saját szállodát venni – ugyanakkor egy évvel korábban már vettek egy volt iskolaépületet, amit a kormány 33 milliárdos támogatását használva szállodává, konferenciaközponttá alakítanak, sőt, a Hotel Gizella közelében egy másik épületet is megvásároltak. 

„Minden egyházmegye működése során reális igényként merül fel vendégeinek elszállásolása. Ez valós szükséglet

– kiemelten a 2023-as évben, amikor a város elnyerte az Európa Kulturális Főváros címet – nem csak egyházi, de világi intézmények esetében, akik olyan kiterjedt szolgáltatásokért és feladatokért felelnek, mint egy egyházmegye. Jelen állás szerint a Veszprémi Főegyházmegye nem rendelkezik olyan szálláskapacitással, amivel méltó módon el tudná helyezni vendégeit. Ezen igényből fakadt az Ön által említett érsekségi szálláshely-kapacitás kialakítás” – tájékoztatta a narancs.hu-t az érsekség.

A cikkünk írásakor elérhető foglalási adatok szerint a veszprémi főegyházmegye augusztus első felében két vendég számára egy éjszakára 41 ezer forintért, augusztus 20-án 47 ezer illetve 66 ezer forintért kínált szobát a Hotel Gizellában pihenni vágyóknak.

A vételárra irányuló kérdésünkre az egyházmegye nem adott választ, de a vár környékén érvényesülő 1 millió forintos négyzetméterár miatt az 1600 négyzetméter alapterületű műemlék piaci ára akár milliárdos is lehet. Az érsekség közlése szerint ugyanakkor a vételi ár a narancs.hu által „sugallt és jelzett összegnek mindössze töredéke volt” – de hogy pontosan hány forint, azt nem tették hozzá.

Kíváncsiak voltunk a hotelvásárlás fedezetére is, hogy abból a 33 milliárd forintból is költöttek-e erre, amit a főegyházmegye a vár megújítására kap a magyar államtól. Az érsekség válaszában azt hangsúlyozta, a veszprémi várnegyed megújulására biztosított állami támogatás kizárólag a vári épületek megújulására fordítható összeg, semmilyen köze és kapcsolódása nincs az érsekségi szálláshely-kapacitás kialakításhoz. „Az állami támogatás kizárólag a 18 épület megújításával összefüggő munkálatokra kerül felhasználásra” – tudatták.

A veszprémi várban az érsekség összesen 39 milliárd forintos állami támogatással intézi épületeinek rekonstrukcióját a Veszprém Európa Kulturális Fővárosa 2023-as projektjéhez igazodva, ebből 33 milliárd forintot tesz ki az egyházi épített örökség védelmére és az egyéb beruházásokra fordítható keret.

Az egyházmegye ugyanakkor ebből fordít turisztikai kapacitásfejlesztésre is, a 33 milliárdos csomagba ugyanis betették az új funkciókat kapó Piarista Rendház és Gimnáziumot, amit 2021-ben a veszprémi önkormányzattól vettek meg 500 millió forintért. Az épületben minőségi szálláshelyet, konferenciahelyszínt, multifunkciós rendezvényhelyszínt alakítanak ki vendéglátó funkcióval. Az érsekség az épület átfogó átalakítására és felújítására hivatkozott, így emelte be az állami finanszírozásba.

Mindeközben a hívek attól tartanak, hogy Udvardy György érsek a Szent Mihály Székesegyház felújítása során más elemekkel együtt eltüntetné a hívek által féltett Sztéhlo Lili festette színes üvegablakokat. A Szent Mihály Védegylet július 18-án közérdekű adatigénylést nyújtott be a kormányhivatalhoz, hogy megtudja, van-e engedélye az érseknek a festett ólomüvegablakok eltávolítására, a díszítő falfestés lemeszelésére és a főoltár elmozdítására, de ezekre a kérdésekre nem kaptak választ, csupán arra, hogy a padozat bontására nem volt engedélye, azonban a helyszínen készült fotók azt mutatják, hogy ennek ellenére megtörtént a teljes elbontása.

Mint azt megírtuk, az üvegablakokat még májusban emelte be a veszprémi önkormányazt képviselő-testülete a helyi értéktárba, így amennyiben ez a minősítés jelent valamit, azokat nem lehetne eltávolítani a székesegyházból. A hívők versenyt futnak az idővel és az érsekkel, a győzelmet csak az üvegablakok helyben hagyása jelentené számukra, amire csekély esély mutatkozik. 

 
Az üvegablakok most és a tervezett felújítás után
Forrás: Szent Mihály Védegylet Facebook
 

Katanics Sándor önkormányzati képviselő kérdésére az érsekség főépítésze, Vörös Tamás azt közölte, hogy az ablakokat a helyükről kiemelik, későbbi időpontokban felújítják, de nem kerülnek vissza eddigi helyükre, hanem más kiállító terekbe, liturgikus helyekre telepítik. A képviselő ezt ellentétesnek látja a Veszprém Megyei Kormányhivatal májusi határozatával, amely úgy foglalt állást, hogy az értékleltárban szereplő épületelemeket meg kell őrizni, azok nem távolíthatók el. Továbbá arról is rendelkezett, hogy az előkészítő bontási munkálatok nem mutathatnak túl az általános felújítás és jó karbantartás keretein, amit a képviselő csak úgy tud értelmezni, hogy a színes üvegablakok nem távolíthatók el a templomból. Ennek betartására augusztus 1-én levélben hívta fel a kormányhivatal figyelmét – reakció még nem érkezett.

A védegylet augusztus 3-án, a közérdekű adatigénylés elutasítása után aláírásgyűjtéses demonstrációt tartott a veszprémi Megyeháza előtt. A Veszprémkukac beszámolója szerint a székesegyház üvegablakait ábrázoló zászlók alatt szórólapokat, kis papírzászlókat osztogattak és aláírásokat gyűjtöttek azokra a levelekre, amelyeket a Vatikánba, Ferenc pápához fognak eljuttatni: „Egy számunkra nagyon fontos és fájdalmas ügyben fordulunk Szentatyához!” – indítással. A hívek végső kétségbeesésükben neki akarják elpanaszolni, hogy Udvardy György érsek elzárkózik a hívei elől, kapcsolata a város lakóival egyre inkább elmérgesedik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.