Szeged spórol: összevonja a Szabadtéri Játékokat a színházzal, ahogy 21 éve a Fidesz

Kis-Magyarország

A kormány megszorító intézkedéseire hivatkozva megszünteti a Szegedi Szabadtéri Játékokat szervező cégét a szegedi önkormányzat, a feladatot a Szegedi Nemzeti Színházra bízza – ez áll a polgármesteri döntésre váró előterjesztésben. Erről a tervről tudva mondott le nemrég Herczeg Tamás ügyvezető a 90 éve alapított Szabadtéri éléről.

Muszájból dönt így a szegedi önkormányzat. Legalábbis a Szécsényi Rózsa gazdasági alpolgármester által jegyzett, szerdán elkészült előterjesztés az előadó-művészeti műhelyek egyre nehezebb megélhetésére, a TAO-támogatások elvonására és a koronavírus-járvány által okozott bizonytalanságra hivatkozik a szervezeti átalakítás indokaként. Azt is említi, hogy a város tulajdonában álló Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nonprofit Kft. a 2019-es üzleti évét veszteséggel zárta, a 2020-ast is veszteséggel tervezte.

Színház lesz az egész

„A további veszteségek elkerülése érdekében célszerű a Társaságot, mint szabadtéri színházat és a Szegedi Nemzeti Színházat (…), mint produkciós színházat az alaptevékenység egyezése és az önkormányzati tulajdonú vagyon egy kézben való hatékonyabb kezelése, működtetése okán összevonni, ezátal a párhuzamosságokból eredő kiadások egy részét csökkenteni” – érvel az előterjesztés. Az alpolgármester azt javasolja, Botka László polgármester a bizottságok véleményét kikérve döntsön úgy, hogy a Szabadtéri feladatát 2021. május 1-jétől vegye át a Szegedi Nemzeti Színház. A nonprofit kft. ügyvezetői feladatával pedig február 16-ától április 30-ig Barnák Lászlót, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatóját bízza meg.

Erre azért van szükség, mert a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Herczeg Tamás január 19-én közleményben jelentette be: felmentését kérte a tisztségéből február 15-ével, és Harangozó Gyula művészeti igazgató is távozik a posztjáról. A két vezető mostani távozása hozzáértő informátorunk szerint kellemetlen helyzetbe hozza az utódot és a beosztottakat is. Gyorsan át kell adni-venni a folyamatban lévő ügyeket a szervező munkában, ha azt akarják, hogy a Szabadtéri alapításának 90. évfordulóján ne maradjon el a rendezvény.

Herczeg közleményéből nyilvánvaló,

már tudott arról, hogy az önkormányzat erre az összevonásra készül.

A kelleténél szenvedélyesebb

Azt írta, alkotóként, rendezőként „és persze a Játékok lelkes nézőjeként” marad, de vezetőként távozik, mert „az önkormányzati cégek és intézmények működését érintő strukturális reform keretében a markáns intézményi kultúrpolitikát az egységes városi stratégia váltja fel, amely már nem az általunk szorgalmazott önállóan működő Szabadtérire teszi a hangsúlyt.”

Lehettek korábban és most is viták a cég és az önkormányzat között: „bár olykor talán a kelleténél szenvedélyesebben érveltünk, felmentést adhat, hogy mindig közös ügyünket, a Szegedi Szabadtéri Játékok sikerét képviseltük”. Herczeg azt is leszögezi, hogy pénzügyileg erős szervezetet adnak át, egymilliárd forint fölé nőtt vagyonnal és 400 milliót meghaladó pénzkészlettel. Herczeg igazgatóhelyettesként 2006-tól, igazgatóként 2013-tól dolgozott a nonprofit kft.-nél.

 

Most nyáron fel sem állítják a nézőteret Szegeden

 
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok/Facebook.com

Az összevonás tervéről az önkormányzat tájékoztatta az Emberi Erőforrások Minisztériumát. A tárcának nincs kifogása a lépés ellen. Az indokokat is tudomásul veszi, de az összevonás után szeretné a várossal közösen felülvizsgálni a színház működtetésére tavaly megkötött, három évre szóló megállapodásukat.

Herczeg Tamás bejelentése után Narancs.hu megkérdezte a szegedi önkormányzatot többek között arról, igaz-e, hogy összevonják a Szabadtérit a színházzal, milyen megállapítások szerepelnek a Szabadtéri működését vizsgáló legutóbbi könyvvizsgálói jelentésben, és hogyan oldják meg a vezetőváltással járó nehézséget a szervezés félidejében. Az önkormányzat nem válaszolt a kérdéseinkre – az előterjesztés azonban a legfontosabb kérdésre választ adott.

– Több önkormányzati cég vezetője is távozott az utóbbi időben, jól ismerem mindegyikük esetének a hátterét, amivel általában köszönőviszonyban sincs a távozás hivatalos magyarázata – reagált kérdésünkre Tápai Péter, a szegedi közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője. – Herczeg Tamásnak nem tetszik, hogy a kulturális intézményhálózatot centralizálni szeretné az önkormányzat. A művészek szabad emberek. Megjegyzem,

nemrég a kormány kultúráért felelős államtitkára felajánlotta a segítségét a szegedi önkormányzatnak, de elhajtották – ez a pontos kifejezés.

Ezzel az a gond, hogy ha a polgármester azt kommunikálja, hogy a kormány elvonásai nehéz helyzetbe hozzák a várost, akkor azt nem teheti meg, hogy nem fogadja el a minisztériumi segítséget.

Orbán-Botka-paktum?

A hét elején Barnák László, a színház főigazgatója megkeresésünkre reagálva még nem tudott hivatalos és publikus állásfoglalásról az ügyben. Azt mondta, mihelyt lesz a színházat érintő és a közvélemény számára adható információ, nyilatkozik.

Herczeg Tamástól azt kérdeztük, milyen reakciók jutottak el hozzá a bejelentése után, és mit szól ahhoz az értesülésünkhöz – amit a fideszes frakcióvezető városi legendának minősített –,  miszerint a Szabadtériről és az ő személyének sérthetetlenségéről szóban megállapodott Orbán Viktor miniszterelnök és Botka László polgármester, és a megszorítások után ezt az alkut tekintette semmisnek a polgármester.

Ez a háttéralku-történet azért volt hihető,

mert Herczeget úgy ismerik, hogy mint jó marketingest, aki igyekszik mindenkivel jó kapcsolatban lenni, és jó is a megítélése a jobb- és a baloldalon egyaránt.

Herczeg megtisztelőnek nevezte lapunk megkeresését, de most nem kívánt élni a válaszadás lehetőségével. Úgy érzi, a közleményében elég részletesen írt döntésének körülményeiről. Csatolta újból a szöveget, mellé a Szeged folyóiratban decemberben megjelent írást, amely többek között arról szól, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok árbevételének és nézőszámának növekedése alapján az ország legeredményesebb szabadtéri színháza, kőszínházakat is megelőz. A jegyértékesítésből származó bevétel 2013-tól 2019-ig 248 millió forintról 491 millió forintra nőtt. Az önkormányzattól kapott támogatás 345 millióról indult, és aztán négy éven át 290 millión stagnált, csak 2019-ben érte el ismét a 300 milliót. A szöveg kitér arra, hogy a város 290 milliós befektetése mellé a Szabadtéri 920 milliós bevételt realizál az eladott jegyekből és a pályázati támogatásokból, 495 millió forint „addicionális költést generál”, és európai missziót teljesít.

A rendezvényt működtető nonprofit kft. nyereségéről, veszteségéről nincs szó a szövegben.

A Fideszé a copiright

Biztosan joggal számít az önkormányzat arra, hogy a Szabadtéri és a színház összevonása révén csökkennek a kiadások. Az a kérdés, ezúttal sikerül-e jól együtt működtetni a két szervezetet.

A kilencvenes évek közepétől közös igazgatója volt a két intézménynek Nikolényi István személyében, de különállóan működtek. Az 1999 márciusában lezajlott igazgatóváltáskor tényleges összevonásról döntött a Bartha László (Fidesz) polgármester vezette közgyűlés. A Szabadtérit a színház egyik tagozataként igyekeztek tovább működtetni.

Erről az időszakról lehetnek tapasztalatai Herczeg Tamásnak, mert 2000-től rövid ideig marketing-ügyvezető volt a Szegedi Nemzeti Színház és Szabadtéri Játékoknál. Ám arra a kérdésünkre sem válaszolt, amelyben azt az időszakot hoztuk szóba.

2004-ben aztán – Botka László első polgármesteri ciklusa idején – a közgyűlés megint szétválasztotta a két intézményt.

Botkát akarják levadászni

 
Botka László
Fotó: szegedtv.hu

„A vak is látta, hogy a szabadtéri más finanszírozási mutatókkal rendelkezik, mint a kőszínház” – nyilatkozta a közös működtetés időszakáról 2009-ben a Tiszatájban Bátyai Edina, aki 2004-től 2013-ig állt a Szabadtéri élén. – „Azt is mindenki megértette, hogy a két intézménynek egészen más a hivatása, alapfeladata. A fenntartó ezt felismerve hozta meg a döntést. Nem lehetett elvárni a színházban dolgozó közalkalmazottaktól, hogy a nyári szünetben, szabadságuk terhére folyamatosan, 12 hónapon keresztül dolgozzanak. A szabadtéri által megtermelt bevétel minden évben eltűnt a feneketlen színházi közös költségvetésben.”

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.