Szeged spórol: összevonja a Szabadtéri Játékokat a színházzal, ahogy 21 éve a Fidesz

Kis-Magyarország

A kormány megszorító intézkedéseire hivatkozva megszünteti a Szegedi Szabadtéri Játékokat szervező cégét a szegedi önkormányzat, a feladatot a Szegedi Nemzeti Színházra bízza – ez áll a polgármesteri döntésre váró előterjesztésben. Erről a tervről tudva mondott le nemrég Herczeg Tamás ügyvezető a 90 éve alapított Szabadtéri éléről.

Muszájból dönt így a szegedi önkormányzat. Legalábbis a Szécsényi Rózsa gazdasági alpolgármester által jegyzett, szerdán elkészült előterjesztés az előadó-művészeti műhelyek egyre nehezebb megélhetésére, a TAO-támogatások elvonására és a koronavírus-járvány által okozott bizonytalanságra hivatkozik a szervezeti átalakítás indokaként. Azt is említi, hogy a város tulajdonában álló Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nonprofit Kft. a 2019-es üzleti évét veszteséggel zárta, a 2020-ast is veszteséggel tervezte.

Színház lesz az egész

„A további veszteségek elkerülése érdekében célszerű a Társaságot, mint szabadtéri színházat és a Szegedi Nemzeti Színházat (…), mint produkciós színházat az alaptevékenység egyezése és az önkormányzati tulajdonú vagyon egy kézben való hatékonyabb kezelése, működtetése okán összevonni, ezátal a párhuzamosságokból eredő kiadások egy részét csökkenteni” – érvel az előterjesztés. Az alpolgármester azt javasolja, Botka László polgármester a bizottságok véleményét kikérve döntsön úgy, hogy a Szabadtéri feladatát 2021. május 1-jétől vegye át a Szegedi Nemzeti Színház. A nonprofit kft. ügyvezetői feladatával pedig február 16-ától április 30-ig Barnák Lászlót, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatóját bízza meg.

Erre azért van szükség, mert a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Herczeg Tamás január 19-én közleményben jelentette be: felmentését kérte a tisztségéből február 15-ével, és Harangozó Gyula művészeti igazgató is távozik a posztjáról. A két vezető mostani távozása hozzáértő informátorunk szerint kellemetlen helyzetbe hozza az utódot és a beosztottakat is. Gyorsan át kell adni-venni a folyamatban lévő ügyeket a szervező munkában, ha azt akarják, hogy a Szabadtéri alapításának 90. évfordulóján ne maradjon el a rendezvény.

Herczeg közleményéből nyilvánvaló,

már tudott arról, hogy az önkormányzat erre az összevonásra készül.

A kelleténél szenvedélyesebb

Azt írta, alkotóként, rendezőként „és persze a Játékok lelkes nézőjeként” marad, de vezetőként távozik, mert „az önkormányzati cégek és intézmények működését érintő strukturális reform keretében a markáns intézményi kultúrpolitikát az egységes városi stratégia váltja fel, amely már nem az általunk szorgalmazott önállóan működő Szabadtérire teszi a hangsúlyt.”

Lehettek korábban és most is viták a cég és az önkormányzat között: „bár olykor talán a kelleténél szenvedélyesebben érveltünk, felmentést adhat, hogy mindig közös ügyünket, a Szegedi Szabadtéri Játékok sikerét képviseltük”. Herczeg azt is leszögezi, hogy pénzügyileg erős szervezetet adnak át, egymilliárd forint fölé nőtt vagyonnal és 400 milliót meghaladó pénzkészlettel. Herczeg igazgatóhelyettesként 2006-tól, igazgatóként 2013-tól dolgozott a nonprofit kft.-nél.

 

Most nyáron fel sem állítják a nézőteret Szegeden

 
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok/Facebook.com

Az összevonás tervéről az önkormányzat tájékoztatta az Emberi Erőforrások Minisztériumát. A tárcának nincs kifogása a lépés ellen. Az indokokat is tudomásul veszi, de az összevonás után szeretné a várossal közösen felülvizsgálni a színház működtetésére tavaly megkötött, három évre szóló megállapodásukat.

Herczeg Tamás bejelentése után Narancs.hu megkérdezte a szegedi önkormányzatot többek között arról, igaz-e, hogy összevonják a Szabadtérit a színházzal, milyen megállapítások szerepelnek a Szabadtéri működését vizsgáló legutóbbi könyvvizsgálói jelentésben, és hogyan oldják meg a vezetőváltással járó nehézséget a szervezés félidejében. Az önkormányzat nem válaszolt a kérdéseinkre – az előterjesztés azonban a legfontosabb kérdésre választ adott.

– Több önkormányzati cég vezetője is távozott az utóbbi időben, jól ismerem mindegyikük esetének a hátterét, amivel általában köszönőviszonyban sincs a távozás hivatalos magyarázata – reagált kérdésünkre Tápai Péter, a szegedi közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője. – Herczeg Tamásnak nem tetszik, hogy a kulturális intézményhálózatot centralizálni szeretné az önkormányzat. A művészek szabad emberek. Megjegyzem,

nemrég a kormány kultúráért felelős államtitkára felajánlotta a segítségét a szegedi önkormányzatnak, de elhajtották – ez a pontos kifejezés.

Ezzel az a gond, hogy ha a polgármester azt kommunikálja, hogy a kormány elvonásai nehéz helyzetbe hozzák a várost, akkor azt nem teheti meg, hogy nem fogadja el a minisztériumi segítséget.

Orbán-Botka-paktum?

A hét elején Barnák László, a színház főigazgatója megkeresésünkre reagálva még nem tudott hivatalos és publikus állásfoglalásról az ügyben. Azt mondta, mihelyt lesz a színházat érintő és a közvélemény számára adható információ, nyilatkozik.

Herczeg Tamástól azt kérdeztük, milyen reakciók jutottak el hozzá a bejelentése után, és mit szól ahhoz az értesülésünkhöz – amit a fideszes frakcióvezető városi legendának minősített –,  miszerint a Szabadtériről és az ő személyének sérthetetlenségéről szóban megállapodott Orbán Viktor miniszterelnök és Botka László polgármester, és a megszorítások után ezt az alkut tekintette semmisnek a polgármester.

Ez a háttéralku-történet azért volt hihető,

mert Herczeget úgy ismerik, hogy mint jó marketingest, aki igyekszik mindenkivel jó kapcsolatban lenni, és jó is a megítélése a jobb- és a baloldalon egyaránt.

Herczeg megtisztelőnek nevezte lapunk megkeresését, de most nem kívánt élni a válaszadás lehetőségével. Úgy érzi, a közleményében elég részletesen írt döntésének körülményeiről. Csatolta újból a szöveget, mellé a Szeged folyóiratban decemberben megjelent írást, amely többek között arról szól, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok árbevételének és nézőszámának növekedése alapján az ország legeredményesebb szabadtéri színháza, kőszínházakat is megelőz. A jegyértékesítésből származó bevétel 2013-tól 2019-ig 248 millió forintról 491 millió forintra nőtt. Az önkormányzattól kapott támogatás 345 millióról indult, és aztán négy éven át 290 millión stagnált, csak 2019-ben érte el ismét a 300 milliót. A szöveg kitér arra, hogy a város 290 milliós befektetése mellé a Szabadtéri 920 milliós bevételt realizál az eladott jegyekből és a pályázati támogatásokból, 495 millió forint „addicionális költést generál”, és európai missziót teljesít.

A rendezvényt működtető nonprofit kft. nyereségéről, veszteségéről nincs szó a szövegben.

A Fideszé a copiright

Biztosan joggal számít az önkormányzat arra, hogy a Szabadtéri és a színház összevonása révén csökkennek a kiadások. Az a kérdés, ezúttal sikerül-e jól együtt működtetni a két szervezetet.

A kilencvenes évek közepétől közös igazgatója volt a két intézménynek Nikolényi István személyében, de különállóan működtek. Az 1999 márciusában lezajlott igazgatóváltáskor tényleges összevonásról döntött a Bartha László (Fidesz) polgármester vezette közgyűlés. A Szabadtérit a színház egyik tagozataként igyekeztek tovább működtetni.

Erről az időszakról lehetnek tapasztalatai Herczeg Tamásnak, mert 2000-től rövid ideig marketing-ügyvezető volt a Szegedi Nemzeti Színház és Szabadtéri Játékoknál. Ám arra a kérdésünkre sem válaszolt, amelyben azt az időszakot hoztuk szóba.

2004-ben aztán – Botka László első polgármesteri ciklusa idején – a közgyűlés megint szétválasztotta a két intézményt.

Botkát akarják levadászni

 
Botka László
Fotó: szegedtv.hu

„A vak is látta, hogy a szabadtéri más finanszírozási mutatókkal rendelkezik, mint a kőszínház” – nyilatkozta a közös működtetés időszakáról 2009-ben a Tiszatájban Bátyai Edina, aki 2004-től 2013-ig állt a Szabadtéri élén. – „Azt is mindenki megértette, hogy a két intézménynek egészen más a hivatása, alapfeladata. A fenntartó ezt felismerve hozta meg a döntést. Nem lehetett elvárni a színházban dolgozó közalkalmazottaktól, hogy a nyári szünetben, szabadságuk terhére folyamatosan, 12 hónapon keresztül dolgozzanak. A szabadtéri által megtermelt bevétel minden évben eltűnt a feneketlen színházi közös költségvetésben.”

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."