52/16. Ady Endre

KOmplett

Adynak nem voltak gyerekversei, mint például (legalábbis a számomra legfontosabb három közül) Weöresnek és József Attilának. Nem épülhetett hát belém szinte a szavakkal együtt, mint teszem azt a Bóbita vagy a Betlehemi királyok.

Ady később jött a képbe, de akkor nagyot ütött. Máig emlékszem arra az általános iskolai magyarórára, amikor Éva néni (aki nem volt egy kimondottan briliáns szavaló) elővezette a Góg és Magóg fia vagyok én című verset.

Nyilván hallottam már előtte Adyról, és nyilván otthon és a már emlegetett szavalóversenyeken hallottam már tőle verseket, de valahogy nem találtak meg. És onnantól én Adyé voltam. A szenvedélyem a gimnáziumban hatalmasodott el, főképp, hogy az ottani magyartanárnőm is nagy Ady-fan volt. A versbarátkörben sokszor elővettük és elemeztük a műveit, ám a tetőpont mégis az első Ady-zarándoklat volt.Természetesen erre is a magyartanárnő  figyelt fel. Örök hálával tartozom Kárpátiné Kovács Editnek, szinte bizonyos vagyok benne, hogy ha nem ő tanítja nekünk a magyart, sosem válok költővé. Neki missziója volt az irodalom. Ha azt látta, hogy valakit nem hoz lázba teszem azt egy Berzsenyi-sor, vagy nem lelkesen zengi a memoritert, hanem csak „visszaböfögi” a szavakat, olyan ideges lett, hogy arra nincs magyar szó. Ő vezette a fakultációt, a már említett versbarátszakkört, a Babits-kört, ő állította össze az iskolai ünnepélyek irodalmi anyagát, ő készített fel minket a tanulmányi és előadói versenyekre, valamint ő szervezte a nagy beszélgetéseket a könyvtárban, ahová mindig kortárs költőket, írókat, irodalomtörténészeket invitált meg. És még arra is maradt energiája, hogy kifigyelje, hol pályázhatnánk, elkísért minket a blattolóversenyekre (ezekről még írok), olvasótalálkozókra. Ő veszekedett állandóan az igazgatósággal, hogy igenis létfontosságú, hogy járjon egy gimnáziumba például a Holmi és a Liget, hogy rendeljék meg az új Határ Győző-könyvet, és igenis tartsák elöl ezeket, hogy a tanulók ki se kerülhessék.


Az Ady-zarándoklatra minden magyarul beszélő (határainkon inneni és túli) gimnazistacsoport jelentkezhetett, előre megírt és megszerkesztett Ady-műsorral, amiből egy soktagú zsűri szelektálta ki azt a húsz produkciót, amit a nyertesek bemutathattak Érmindszenten. A mi csoportunk kétszer is eljutott erre a fantasztikus találkozóra, és aztán mindkétszer elmentünk Adyfalvára is. Emlékszem, először megdöbbentett a fura kis ház, a mély latyak, úgy éreztem, nem őrzik méltóan a költőóriás emlékét. Ám amikor vagy százan – mind Ady-őrültek – hallgattuk a helyi vezető szavait, és láttuk a koszorúkat, megnyugodtam. Olyan jó lenne egyszer megtalálni ezeknek a műsoroknak az anyagát. Az megvan, hogy az elsőn én voltam Ady sötét lelke, az éjszakák, a vad indulatok megtestesítője, és a barátnőm, Anikó volt a fehér, a tiszta lélek, a sötét mellett élő, abból kisarjadó költészet.

Ma már van Ady- és Csinszka-fülbevalóm, végigrágtam magam Dénes Zsófia kiscsukás vallomásain, és egy időben mindig meglovagoltam az Opera előtti szfinxet, amiről Ady a legendák szerint oly sokszor lebucskázott részegen. Ám legközelebb Léda (és az ő viszonyuk, az én életembe is átkopírozott örök héjanász) áll hozzám. Néha szeretem azt képzelni, hogy nekem is van ilyen végzetes vonzerőm, én vagyok mondjuk a Könnyek Asszonya! De aztán visszatérek a valóságba. (Bár én is tudok olyan „ideglény” lenni – így jellemezte egy életrajzírója, mint ő…) Hogy nem lehetek Léda, hozzám nem szólnak szívtépő költemények. Én sajnos nem a múzsa vagyok. És a nekem írt szerelmes sorokat elnézve az udvarlóim sem Ady Endrék…


Egyszer, ennek is van már vagy hat-nyolc éve, a József Attila Kör farsangi buliján Rita barátnőmmel beöltöztünk Adynak és Lédának. Nem találtam normális férfikalapot, így került a fejemre ez a madárijesztő-sipka, és a járókeret azt szándékozott szimbolizálni, hogy a gigászt már kikezdte a szifilisz. (Piszkos Fred véletlenül került a képbe, senki ne gondolja, hogy valami szimbolikus van az ábrázolás hátterében…) Zsebemből kikandikál a régi irodalomkönyvem, a borítóján Ady fotójával, ha valakinek mégsem esne le egyből, ki is vagyok.

A jelmezversenyt sajnos nem mi nyertük.

Elsőéves egyetemistaként Ritával ellátogattunk a Ferenciek közelében lévő Ady-lakásba is, ahol a költő meghalt. Ott egy öreg bácsi volt a lakás őre, aki tényleg mindent tudott a kedvencünkről, pedig akkoriban minket már nehéz volt meglepni a témában. Látszott, hogy a bácsi szinte rokonának (boldog ősének) tekinti a mi Adynkat, esküszöm, könnyek voltak a szemében, amikor a fotelra mutatott: „Itt szokott üldögélni.” Úgy beszélt Adyról, mintha még élne, és egy pillanatra nekem is olyan érzésem támadt, mintha bármikor beléphetne az ajtón…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.