52/17. Alfred Tennyson

KOmplett

Zene, mese, áradás, naivitás. Megelevenedő legendák és a természet tobzódó képei. Egy költő, aki sohasem volt modern, és nálunk sosem lett akkora kultusza, mint Angliában. Tipikusan szép verseket írt. És engem mindig vonzott ez a fajta, már-már az együgyűségig lecsupaszított, egy fűszál ékességével mérhető esszenciális szépség.

Ignotus bájos költőnek nevezi. Először az ugrott be, hogy én bajosan címkézném annak. Aztán persze leesett, mire gondol a neves szerkesztő. Tényleg van valami báj abban, ahogy Tennyson tudomást sem vett arról, mi zajlik a korabéli Angliában, hanem csak írta következetesen a saját verseit. (Tandori és „engesztelhetetlen” verebei ugranak be első párhuzamként…)

Múltkor vitatkoztam egy közeli ismerősömmel. A szememre vetette, hogy én a legteljesebb káosz közepette (gondolt itt elsősorban a politikára, közhangulatra) a blogomon és a cikkeimben meg sem említem, mi az, amiben élünk. Kiemelte, hogy csaknem szívszélhűdést kapott, amikor az egyik napilapban meglátta az eszmefuttatásomat a kozmetikai szerekről (vagy pontosabban egy nő piperepolcának a férfielmére gyakorolt hatásáról) a súlyos állapotok, társadalmi viták kivesézésének szentelt cikkek közepette. Egyszerűen megkérdőjelezte a tényt, valóban normális vagyok-e, ha nem a (szerinte) életbevágó kérdésekkel foglalkozom. Kinek mi vág az életébe. És mi a célja a közléseivel. Én gyakran gondolom magamról, hogy tárcákban, publicisztikákban egyetlen célom van: a szórakoztatás – persze elgondolkodtatva, mert az áradó stupiditással én magam sem tudok mit kezdeni. Hogy az írásaim kis szigetek legyenek (éppen úgy, mint a már emlegetett napilapban a kőkemény sorok között egy mosolynyi szünet).


Fotó: Blup!

És a verseimmel sem akartam sosem üzenni, közéleti mondanivalót kifejteni. Hiszen, és megint idézek Ignotus Tennyson-esszéjéből: „Művésznek semmi egyéb kötelessége nincs, mint hogy olyan legyen, amilyen. Nincs barbárabb értetlenség, mint amely Goethének vetette volt szemére, hogy mialatt körülötte patakokban ömlik a vér, ő azt figyeli meg, hogy annak színén milyen szivárványba áll össze a fénysugár. Igaz, hogy Tennysont még az optika sem háborgatta, s nemcsak azt nem venni észre rajta, hogy a Palmersten s a Disraeli kortársa volt, hanem azt sem, hogy a Darwiné. De ez sem baj.”

 

Először a Lady of Shalott című versét ismertem meg (nem csoda, az a legismertebb), a híres kanadai sorozatban, a Zöld Orom Anne Shirley-je szavalta mindig égnek meredő szemekkel, romantikus elfátyolozottsággal a hangjában. Mélyen belém ivódott ez a kezdés, „Éjre éj, és napra nap…” (ráadásul beütött utána a Lorena McKennitt-féle feldolgozás is), olyannyira, hogy magam is megírtam a verziómat The Lady of Sas Street címmel…  Shalott asszonyának szenvedését a mai napig át tudom érezni. (Biztosan sokan olvasták Agatha Christie-nek A kristálytükör meghasadt című krimijét – az is ezt a verset veszi alapul.) Aztán jött a többi, látszólag könnyű kézzel megírt darab. Nincs is jobb, mint egy édes tavaszi napon kiülni a kertbe vagy az ablakba egy karcsú Tennyson-kötettel, és megérezni, ahogy összecsendülnek a mesterien rímelő sorok a fák lombjainak szeszélyes zúgásával…

A képen természetesen én vagyok Shalott asszonya. Tartom a szívem, ameddig tudom.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.