52/35. Boris Vian

KOmplett

„Az ember sokkal jobban emlékszik a jó pillanatokra. Akkor hát mi haszna a rosszaknak?” – teszi fel a kérdést a Tajtékos napok főszereplője, Colin. Boris Vian életművének számomra ez a mottója. A szerző összes könyve a jó pillanatok dicsőítéséről szól, és arról, hogyan törik össze mégis ez a „jó” a külvilág, vagy éppen saját magunk ostobasága miatt.

Egy gyönyörű nyári estén az egyik újdonsült ismerősömmel könyvekről beszélgettünk. (Ezek az eszmecserék mindig egyfajta tesztjelleggel működnek, remekül ki lehet tapintani a velünk szemben ülő ember karakterét – tehát az ilyen csevegés voltaképpen ravasz rosta, lemérjük, egyáltalán vannak-e kapcsolódási pontjaink.)


Fotó: Gyetvai Zsuzsa

Öt-öt szerzőt neveztünk meg, azokat, akik a legnagyobb hatással voltak ránk. Ismerősöm azt állította, hogy szerinte a Tajtékos napok univerzális remekmű, ebből tanulta meg a legtöbbet a szerelem természetéről. Nekem fel sem merült volna ilyen top 5-ös sorolásban Vian, holott utolsó éves gimnazistaként a legnagyobb rajongója voltam, minden könyvét elolvastam, és olyan akartam lenni, mint ő. Mert Boris testesítette meg nekem az igazi művészt: dzsesszzenész volt, bohém ifjú, sanzonköltő (végzettsége szerint mérnök), egyszóval az a sokoldalú, mindenben nyakig benne lévő valaki, akinek a fantáziája és a humora egy morzsában is megtalálja a viccet, miközben a könyvei nem holmi egymásba kapaszkodó anekdoták vagy öncélú abszurditások halmaza, hanem igenis erős konstrukciók, amik élesen és pontosan építik fel azt, amit ódivatúan üzenetnek, mondanivalónak nevezünk.

Bár a Pekingi őszért rajonganak a legtöbben, nekem a két kedvencem (mert most két hét alatt újraolvastam mindent, és odáig vagyok megint, amit nem hittem volna, annyi csalódást okozott már nekem ez az újraolvasásosdi) újfent csak a Tajtékos napok és a Venyigeszú és a plankton lett. A szójátékokat, a hirtelen gondolati ugrásokat, szinesztéziákat, kitekert képeket és nevettető megjegyzéseket sokkal inkább értékelem, mint korábban. Vian könyvei egyszerre regények, költészet és zene – legalábbis nekem. A Tajtékos napok koktélzongorájában (olyan hangszer, amin ha jól játszunk, a darab végén épp a hangulatunknak megfelelő italt készíti el) összpontosul mindez a legszemléletesebben.


Fotó: Gyetvai Zsuzsa

A legszebb Viannál, hogy hiába a burjánzás, hiába a látszólag széttartó szálak kusza halmaza, hiába a harsány szereplők színes seregszemléje, a lényeg változatlan. Miközben dőlünk a nevetéstől, illusztrálódik, milyen nevetséges is a bürokrácia, milyen hiábavaló a háború, és milyen fontos a szerelem, amit, ha átéltünk (…) „Körös körül bőséges csönd lett, és a világ maradék részének java darabja kezdett egy fabatkát sem érni”. Hogy nincs vigasz és nincs remény, de azért próbáljuk élvezni ezt az egészet. A lemondásokkal, a fájdalommal együtt. (Imádom ezt a párbeszédet a két szomorú szerelmes között, akik éppen (két különböző okból) elveszítik a szerelmüket. „– Miért nem veled találkoztam előbb? – kérdezte Alise. – Éppúgy szerettelek volna, de most már nem tehetem. Őt szeretem. – Tudom – mondta Colin. – Most már én is Chloét szeretem jobban.”

(A képet a Venyigeszú és a planktonhoz készítettük, én Óvadóc lennék, a helyszín a regény nyitóbulija, ahol az Őrnagy és Venyigeszú harcol a lányért. Nem látjuk, de a háttérben röhög Antiochio. És a végzet már előkészülődik…”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.