52/42. Anna Ahmatova

KOmplett

Ha mély fájdalom ér, hozzá menekülök, az oroszok nagy költőnőjéhez, Anna Ahmatovához.

Ha valaki tudja, mi a szenvedés, az ő. Mindent elvettek tőle, a férjét, a fiát, verseit betiltották, áldozatok között élt és áldozat volt maga is. De nem tört meg soha, a hallgatás évei alatt is írta rendületlenül sötéten csillogó sorait, és mozgatta a hit, hogy ezzel talán másoknak is segíteni tud. És tud. Bizonyítja ezt, hogy halála után (1966) több mint fél évszázaddal is élnek, lüktetnek sorai. (Költészete belém égett, néha öntudatlanul buknak elő belőlem gondolatok tőle. És ha arra gondolok, hogy egy gyötrő érzés megírhatatlan, akkor a hallatlan erejű Rekviem bevezetése sejlik előttem. Hogy azt is meg lehetett írni. És akkor mindent meg lehet. Ritkán dolgozok fel magam is verseket, de például a Café X-ben a Nappal versei című ciklusom Ahmatova Éjféli versek sorozatának átirata.)


A képet még 2007-ben készítettük, Marjai Judit ötlete volt. Az idő múlását próbáltuk szimbolizálni és azt, hogy ebben a pontos, kicentizett, állandóan a végével fenyegető folyamatban tulajdonképpen mi is csak egy bábu vagyunk, futunk bele az időbe, aztán futunk ki belőle. A matrjoskákban ott a játék (csak egy figura vagyok), ott a folyamat is (kinyithatsz, vannak még bennem rétegek, más személyiségek), és a képen, ahogy egymás mellé kerülnek az élő babával, megelevenedik a kijátszhatatlan végzet, a figyelmeztetés, hogy haladj, az időd véges.

Már csillagok közt mind a drága lelkek.
Már sírhatok. Senkit se veszthetek.
Mélyén a carszkoje-szelói kertnek
a régi dalok visszazengenek.

Ezüstös parti fűzfa ága babrál
a szeptemberi vízzel. Hirtelen
a múltból szótlanul előbotorkál
és jön felém önnön kísértetem.

Függesztettek itt annyi hegedűt már
fűzfákra! Lesz enyémnek is hely itt…
Nézem, mint aki üdvözítő hírt vár,
a gyér eső napfényes gyöngyeit.

(Rab Zsuzsa fordítása)

Két napja veszítettem el a nagyapámat, akit nagyon szerettem. Fel sem fogom még. Épp ezért próbálom annak a soraival megtámasztani a hátam, aki hitelesen írt életről és halálról, erőről és kitartásról. Akinek példa lehet élete, az, hogy nem tudták megtörni soha. Anna Ahmatova egyszerű szavaival, zenei, dalszerű kompozícióival megszólaltatja a fájdalmat. A hang kitart, átrezeg belénk, és lassan, gyöngéden vigasztalássá válik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.