52/42. Anna Ahmatova

KOmplett

Ha mély fájdalom ér, hozzá menekülök, az oroszok nagy költőnőjéhez, Anna Ahmatovához.

Ha valaki tudja, mi a szenvedés, az ő. Mindent elvettek tőle, a férjét, a fiát, verseit betiltották, áldozatok között élt és áldozat volt maga is. De nem tört meg soha, a hallgatás évei alatt is írta rendületlenül sötéten csillogó sorait, és mozgatta a hit, hogy ezzel talán másoknak is segíteni tud. És tud. Bizonyítja ezt, hogy halála után (1966) több mint fél évszázaddal is élnek, lüktetnek sorai. (Költészete belém égett, néha öntudatlanul buknak elő belőlem gondolatok tőle. És ha arra gondolok, hogy egy gyötrő érzés megírhatatlan, akkor a hallatlan erejű Rekviem bevezetése sejlik előttem. Hogy azt is meg lehetett írni. És akkor mindent meg lehet. Ritkán dolgozok fel magam is verseket, de például a Café X-ben a Nappal versei című ciklusom Ahmatova Éjféli versek sorozatának átirata.)


A képet még 2007-ben készítettük, Marjai Judit ötlete volt. Az idő múlását próbáltuk szimbolizálni és azt, hogy ebben a pontos, kicentizett, állandóan a végével fenyegető folyamatban tulajdonképpen mi is csak egy bábu vagyunk, futunk bele az időbe, aztán futunk ki belőle. A matrjoskákban ott a játék (csak egy figura vagyok), ott a folyamat is (kinyithatsz, vannak még bennem rétegek, más személyiségek), és a képen, ahogy egymás mellé kerülnek az élő babával, megelevenedik a kijátszhatatlan végzet, a figyelmeztetés, hogy haladj, az időd véges.

Már csillagok közt mind a drága lelkek.
Már sírhatok. Senkit se veszthetek.
Mélyén a carszkoje-szelói kertnek
a régi dalok visszazengenek.

Ezüstös parti fűzfa ága babrál
a szeptemberi vízzel. Hirtelen
a múltból szótlanul előbotorkál
és jön felém önnön kísértetem.

Függesztettek itt annyi hegedűt már
fűzfákra! Lesz enyémnek is hely itt…
Nézem, mint aki üdvözítő hírt vár,
a gyér eső napfényes gyöngyeit.

(Rab Zsuzsa fordítása)

Két napja veszítettem el a nagyapámat, akit nagyon szerettem. Fel sem fogom még. Épp ezért próbálom annak a soraival megtámasztani a hátam, aki hitelesen írt életről és halálról, erőről és kitartásról. Akinek példa lehet élete, az, hogy nem tudták megtörni soha. Anna Ahmatova egyszerű szavaival, zenei, dalszerű kompozícióival megszólaltatja a fájdalmat. A hang kitart, átrezeg belénk, és lassan, gyöngéden vigasztalássá válik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.