Dolgozz ingyen!

KOmplett

Hozd le a gitárod, és énekelj pár dalt! Írjál már valami jópofa szöveget az eseményhez. Vezesd le ezt az estet. Persze szívességből, fizetni nem tudunk…

Sokan ismerjük ezt, írók, zenészek, fotósok, sajtósok. Sajnos mióta annyi pénz sincs a kulturális projektekre, mint korábban, barátoknak, ismerősöknek vagy akikkel már sokat dolgoztunk együtt, természetesen vállaljuk a dolgot. Nekem is nagyon sokan segítenek, és én igyekszem viszonozni ezeket, amivel tudom. Persze nagyon ki tud borítani, ha szintén rémesen leterhelt alkotótársaimat kell nyomasztanom mindenféle kérésekkel, óhajokkal, borzalmas, mikor a munka annyira összebonyolódik, hogy tényleg minden energiánkat elveszi, és pontosan tudom, hogy anyagilag nem fogja megérni, mert nem érheti meg az ügy. Zeneszerző barátom ingyen komponál, körbeudvarolunk helyszínekért ismeretleneket, színészek és műsorvezetők jófejségből lenyomják az estet. Igyekszünk a semmiből is ötletekkel, kényszermegoldásokkal várat építeni, ami csodák csodájára meg is áll a végén.

Pályázni az utóbbi időben reménytelen, ezt már teljesen feladtam. De a baráti szívességháló még működik, bár mindenki egyre rosszabbul él közben, nincsenek munkák amúgy sem, vagy ha vannak, bagóért. De mondom: a saját szívügyeket tűzön-vízen keresztülviszi az ember, és a többi művész általában nem zárkózik el, jönnek, csinálják, írják és leszerepelnek benne, elkészülnek a fotók is. De az utóbbi években komoly tendencia, hogy nagy rendezvények, erős cégek is a művész ingyenmunkájára építenek. Jön a megkeresés X vendéglátó-ipari egységtől (elegáns étteremlánc tagja), hogy jöjjek már el a vacsorájukra, vigyorogjak egész este, húzzam ki a tombolát, és ha lehet, a fogások között olvassak is fel valamit. És nem tudnék-e szólni egy zenész ismerősömnek, hogy muzsikával is feldobjuk kissé az eseményt? Mikor megkérdeztem, mindezt mennyiért képzelték el, a kis csönd után jött, hogy hát kapok vacsorát. Mondtam, hogy ingyen elvből nem lépek fel sehol (kivéve ugye barátoknak). Máris kevésbé lett a hang barátságos, hogy jó, akkor fizetnek tíz-, azaz tízezer forintot, remélik, megfelel. Nem, nem felelt meg.

Még szebb, mikor egy nagy multi kér meg arra, írjak már a kiadványukba. A kérdésre, hogy mégis mennyiért, döbbent hallgatás a válasz. Hogy hát ez nekem is jó, nekem is reklám. Legbájosabb, mikor kifejtik, mi az nekem összedobni egy kis szöveget, látják, amúgy is mennyit írok. Vagy hogy mibe telik normálisan felöltözni és levezetni egy eseményt, úgyis annyit csináltam már. Én passzolom már jó ideje az ilyen „lehetőségeket”, de azt látom, mindig akad, aki megcsinálja bagóért vagy annyiért sem. Így mentek le a munkák árai, egyik énekesnő barátnőmmel a minap beszéltük, hogy mostanában kevesebbet fizetnek egy nagy műsorért, mint 2009-ben. Egyre inkább dühít, hogy egy szervező vagy egy marketinges tényleg azt képzeli, hogy a művésznek már az öröm, ha szerepelhet (vagy teszem azt, egy fotósnak elég, ha kint van a neve, mert a képért persze nem akarnak fizetni), és máris busásan honorálva van minden.

Attól félek, hogy amíg tartja magát a makacs a tévhit, hogy az alkotó úgymond nem dolgozik, ez a hozzáállás bajosan változik meg. De felgyorsíthatjuk az eseményeket, ha kategorikus nemet mondunk az ilyen felkérésekre, vagy ha elvállaljuk, rendes árat kérünk. Lehet, hogy elesünk így pár dologtól, de a kényelmetlen, nyomasztó érzéseinktől is. Sosem felejtem el, mikor szívességből elmentem egy műsort levezetni, mert azt mondták, nincs pénz a rendezvényre. És ott láttam, hogy csak a dekor többet kóstál, mint az én éves fizetésem. Ez elgondolkodtatott…

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.