Száz híres/85. Ken Kesey

KOmplett

„Dolgozzá, fojtsd el magadba az indulatot, mer különbe börtön, diliház, rezgetés. Ha meg ezt nem fogadod el, szociopata vagy. Azt kész. Vagy ha úgy gondolkozol, mint a Hamlet, akkor depressziós. Mer hogy mi értelme csinálni valamit is? Ha látod, hogy semmi, dilis vagy. Aszongyák, ez nem látja a dolgokat úgy, ahogy vannak. Közbe meg aki látja, az a dilis.”

„Fura élmények gazdagítják életed” – harapom ki a szerencsesütiből, és ez az egyetlen nem fura dolog körülöttem. Az utóbbi hetekben lassanként minden a feje tetejére állt, egyetlen biztos pont az életemben a rendelt étellel egy időben érkező szerencsesüti. De az mindig jön, ebben nem kell csalódnom. „Merj kockáztatni” – jött a Sors üzenete tegnap, de én nem kockáztatok, mindig ugyanazt rendelem.

false

 

Fotó: Havas Miklós

Az, hogy mit tudok megenni, nagy hullámokban változik. Pizza-ázsiai-tiroli vonulatok sorjáznak egymás után, és megnyugtat ez a kiszámíthatóság, a bizalmam egy kis időre helyreáll: rendben vagyok, és amúgy is, minden rendben van. Amúgy a káosz. Egy ideje a súlyos alvászavaraim miatt masszív fejfájással ébredek. Ilyenkor általában dalok cikáznak a fejemben, mindenféle nagy szomorú melódia, de ma reggel csak úgy, mint dallamtapadás esetén a gyerekkori nagy kérdés ismétlődött újra meg újra: „Én vagyok én, te vagy te, ki a hülye, én vagy te?”

Az ősi tapasztalat azt mondatja velem, hogy erre nem lehet jól válaszolni, már kicsiként az volt a nyerő, aki gyorsan feltette, aztán csak vigyorgott. De ha magadban magadat kérdezed, a helyzet bonyolódik egy kicsit. A második kávéig törtem a fejem a frappáns válaszon, de nem tudtam jól kijönni a szituból. Már csak azt próbáltam felfejteni, hogyan kapaszkodhat ez most ilyen makacsul az elmémbe. Aztán rájöttem. Sok apró momentumnak kellett összesimulnia, hogy ebben a zsigeri hülyeségben öltsön testet. Kétségbeesett félválaszként a ravaszul érkező, mindennapi kétségeimre.

Nemrég olvastam újra a szerző remekművét, a Száll a kakukk fészkére címűt, amit utoljára gimnazistaként vettem kézbe. És tudom is, most miért. Megint nagy és őrült projektbe vágtam, megint nulla pénzből. Az ilyen szívességkérésekkel kikövezett utakat már nem nagyon szívesen járom, de nem tudok lemondani a rögeszméimről, amit kitalálok, azt szeretem megvalósítani. Ám nagyon sokszor értetlenségbe ütközöm, többen megjegyezték most is, hogy hát őrült vagyok én, hogy ekkora elmebetegséggel próbálkozom?

Egyesek próbálták megérteni, miért teszem vajon. Az nyilvánvaló, hogy ezek a kísérletek kasszacsörgéssel nem kecsegtetnek, hírük is általában kétes, előfordul, hogy még azok is megutálnak vagy elijednek tőlem, akikben még pislákolt némi rokonszenv. De amikor bennem ez erős kényszer, megőrülök, ha egy-egy vízióm nem testesül meg. A lelket csak az alkotótársaim tartják bennem ilyenkor. Épp telefonon egyeztettem egyikükkel, aki nyakig benne van, nélküle semmit nem tudnék csinálni. „Szerinted is kattant vagyok?” – szegeztem neki a telefonba. „Nem – felelte –, de ha megnyugtat, engem is annak tartanak. Szerintem éppen hogy mi vagyunk a normálisak.” Kesey könyve is ugyanígy nyugtat: segít kilépni a saját magunk köré emelt kalitkából, már csak azzal, hogy utána hirtelen lendülettel mi támadunk a kérdéssel: Én vagyok én, te vagy te…

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.