Egyedül a színpadon: az írók és a stand up

KOmplett

A stand up nem tartozott a kedvenc műfajaim közé, egészen addig, míg el nem kezdtem magam is csinálni, írótársakkal együtt. A közönség reakcióit látván azt éreztük, működhet másfajta jelenlét és másfajta humor is.

Teslár Ákos regényíró legutóbb a kisiskoláskori úszás gyötrelmeit elevenítette fel, az evickélést a medence szélén, a félelmet a többiek előtti beégéstől. Végig ott munkált bennem, hogy amit akkor este csináltunk, nagyon hasonló ehhez. „Mély víz, persze az előadás is, bár a tanítás, más szereplések felkészítenek erre, és én a közönségtől például sose féltem, sőt – mondja Ákos –, korábban lakodalmakban már többször csináltam is olyat, amit stand upnak is lehet nevezni, legutóbb például tárgyakat kellett viccesen elárverezni, amiket a násznép hozott. De ott volt mire reagálni, a régi lemezekre, könyvekre, számítógépkábelekre – itt viszont nagyon egyedül van az ember a színpadon.”

Teslár Ákos

Teslár Ákos

 

„A kuplééneklés, a stand up és a tanárság ugyanaz – csak az utóbbinál a közönség nem annyira hálás" – mondja Nényei Pál is, aki az írás nehézségeiről beszélt. (Pált elsősorban színdarabíróként ismerhetjük, Mozgófénykép című legutóbbi darabját tavaly mutatták be a Radnótiban.) Nálam is valahogy kialakult egyfajta szereplési rutin, de míg íróként, ha elakad a szavam, mindig elővehetek egy verset vagy egy prózarészletet, itt tényleg csak – az egyébként nem túl jó – a memóriámra hagyatkozhatok.

Minden szereplés ellenére azért mégiscsak fura az ilyesmi, kicsit idegen, és elég paráztató. Még akkor is, ha egy sorozat részeként próbálkozunk. „A Dumaszínházban mindig is szerettük az underground dolgokat, ahogy undergroundként indult az egész stand up mozgalom is – mondja Litkai Gergely, a produkció »atyja«. – Az új stand up projektünkben itt, a Jurányiban színészek és írók vesznek részt, van már impró előadásunk is, és rendszeresen szervezünk slam poetry esteket, szóval próbálunk mi is új és inspiratív irányokat keresni, együttműködni más művészeti területekkel. Az írói stand up egyébként kiemelkedik abban a tekintetben, hogy a fellépők elsőre talán itt éreztek rá legjobban a műfaj lényegére, és nem egy elefántcsonttoronyba (amely szó minden kulturális témájú cikk mélypontja) húzódtak vissza, elítélve minden stand up produkciót, hanem érdekesebbet, színesebbet, cizelláltabbat nyújtottak.”

„A legnagyobb kihívás íróként az, hogy elszakadsz a fő eszközödtől, a papírtól" – mondja Ákos. – Az írás gyakran a legjobb megfogalmazás megtalálásáról szól, itt viszont hiába írtam meg egy sztorit, nem használhatom a papírt, és szó szerint úgysem tudom az egészet visszaidézni. Szóval ez egy elég nagy nehezítés: »felolvasóest« papír nélkül, fejből. Úgyhogy muszáj a pillanatnyi ihletre is hagyatkozni. Egyébként a legjobban attól féltem, hogy elfelejtem, hogyan kell folytatnom a számot, ami sok apróbb részből épül fel. De a közönség rendes volt, amikor egyszer megtorpantam, bekiabálták, hogy mit hagytam félbe, és igazuk volt, pont ott kellett folytatnom.”

Pál – ahogy én sem – nem írja le a történeteket, csak egy vázat készít. „Az ismétlés úgyis lehetetlen – mondja –, az ismétléshez le kellene írnom, amit mondok – de az borzalmas lenne.” Ráadásul tényleg a közönség is alakít, nem szabad beleveszni hosszú sztorikba, és igen tanulságos megfigyelni, milyen hatással vagyunk a nézőkre, és hogy ez a hatás hogyan irányítja a szöveget. Nekem például volt egy pont, ahol éreztem: egy sztoriba kár volt belevágnom, de nem tudtam már frappánsan zárni. Ilyenkor csak az a megoldás, hogy beismerjük, mellémentünk, és valahogy karikírozzuk magunkat. Szerencsére én ettől sosem féltem – szívesen nevetek magamon is…

A következő előadásunk április 7-én, este héttől lesz a Jurányiban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.