„Kívülről tudják már az összes versem”

KOmplett

Költészet napi különkiadás.

Az milyen már, hogy ma reggel, még az első kávé előtt kábán nyúltam a CD-k felé, hogy betehessem a napi betevő Elvisemet, és rögtön a Las Vegas-koncert nyolcadik számára menve vártam, hogy felcsendüljön a Just can’t help believing, ám mikor elindul a zene, akkor hallom csak, hogy Cseh Tamás Műcsarnokjába kerültem, és a József Attila című dal szól. Rögtön másfajta ébrenlét indult, pedig nem akartam, direkt nem szerettem volna józsefattilázni, költészetnapjázni, ünnepezni.

Persze elég már a kávék után felmenni bármelyik oldalra, ez megy, általában mellette, alatta, közben – elsősorban mindenek fölött – a siránkozás, hogy jaj, nem olvasunk verseket, miért csak egy nap irányul figyelem a költészetre, mikor a költők rólunk beszélnek, hogy minden nap a versekről kellene szóljon. Nem vesznek verseskötetet (egyéb könyveket se nagyon), nem hallgatunk a költőkre (ez vajon mit jelent?), nem értékeljük a nagyjainkat.

Adódik rögvest a kérdés, hogy miért kell menetrendszerűen mindig pátoszosnak lenni költészet napján? Miért gondolják még ma is sokan, hogy a vers az emelkedettség maga? Olvasgatva a megemlékezéseket (kivétel egy-két normális írás) szinte nekem is elmegy a kedvem az egésztől. Nem tudom szeretni azt, amit sajnálni kell. Hiába, én az erőt szeretem, az átütőt, elmegy a fülem mellett a halk, nekem hatás kell, tüdőt szorító, gyomorba vágó. Olvasóként mondom ezt, ráadásul gyakran olvasóként, olykor szakmai olvasóként, de azért legtöbbször civil elmerülni tudóként.

Ha nem lenne a szöveg, és igen, elsősorban a vers a szakmám (ha lehet így mondani), de inkább az életem, ha nem lenne gyerekkoromtól szükségletem mindez, ezektől a borús-fátyolos-szirupos évi kötelező egy verszuhatagtól, JA-penzumtól inkább megijednék. Lám, megint orrom alá dörgölik, hogy valamit nem jól csinálok. Na, megint valaki sír. A sírót vigasztalni kell, mutatni neki, hogy egy nap még oké, egy napig tudok rád figyelni, látod, felszárítottam a könnyeid, egy évig elő ne buggyanjanak, nem akarom látni őket. Kérdés persze, hogy irodalmat, írókat, de szűkítsünk: jó szövegeket akarnak-e látni. Egyre inkább meggyőződésem, hogy igen.

Ezen a héten egy női site-on voltam vendégszerkesztő, minden napra készítettem egy anyagot, melyben az irodalom olykor csak erős origóként volt jelen. Féltünk attól, hogy a kutyát sem fogja érdekelni ez az egész, épp ezért az eredmény még inkább magáért beszél. Népszerűek lettek a cikkek, rengeteg levelet kaptam, telve kérdésekkel, olyanokkal, hogy hol lehet ezeket az írókat megtalálni, kérték, ajánljak még műveket, többen köszönetet mondtak, hogy egyáltalán tudomást szereztek róluk. Pedig egyik anyag sem volt se túl költői (milyen hülye szó ez is ebben a kontextusban), se szándékosan jópofizós, még csak nem is igyekeztem könnyíteni, úgymond olvasóbaráttá tenni őket. És érdekes módon – talán mert nem akartak se a hozzászólók, se a cikkek úgymond barátkozni –, megkapták a bizalmat.

PS: Ha ma már úgyis mindegy, és én is belecsúsztam a témába, nem hagyhatom ki az egyik kedvenc Koncz Zsuzsa-dalomat, amely József Attiláról szól. Már többször ki akartam tenni, és végül is, mindennek ellenére, azért ünnepelni én is szeretek…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.