„Kiégtél? Ez is a te hibád!”

KOmplett

Ha valaki fáradtabbnak, feszültebbnek tűnik, netán a munkája miatt panaszkodik, rögtön rávágjuk: kiégett, burn out szindrómája van. A cikkek tömegei arra utalnak, hogy az egyén maga keveredik bele az egészbe, és így ő maga is tehet ellene. Holott szerintem társadalmi szintű problémáról van szó.

Gyorsan leszögezném, hogy nem vagyok szakember, de megírás előtt megvitattam egy pszichiáterrel is a kérdést (csak azért nem hivatkozom rá név szerint, mert épp a nyaralása alatt értem el telefonon, és nem akartam már tovább zaklatni), aki egyetért velem abban, hogy sokszor feleslegesen, indokolatlanul mondunk kiégettnek valakit, más problémákat elfedve ezzel.

Maga a fogalom egy tünetegyüttest takar, ami a fokozott megterhelés és stressz következtésben létrejött kimerülést fedi, mind mentális, mind fizikai, mind lelki értelemben, létrejötte nagyjából hasonló a legtöbbünknél. (Lent még kifejtem.) A fogalom olyannyira divatba jött, hogy a net tele van tesztekkel, amikből megtudhatjuk, mennyire vagyunk kiégettek, és ha olyan az eredmény, akkor kiégéstréningek várnak minket. E tesztek pontosságáról csak annyit, hogy nemrég kitöltöttem egyet, épp amikor biztos voltam benne, hogy az agyam és a lelkem leginkább tarlóhoz hasonlítható, és az jött ki, hogy én bizony remek állapotban vagyok, klassz egyensúly van a munkám és a magánéletem között, nem fenyeget a kiégés veszélye. Hát… És akkor jött megvilágosító gondolatom, miszerint egyáltalán nem kiégésről van szó. Talán merész a kijelentés, de a mai Magyarországon a felső vezetőktől kezdve a takarítószemélyzetig – kevés szerencsés egyén kivételével – gyakorlatilag mindenkit érint a probléma. Hogy nem éppen kiégésről van szó, és nem tudunk rajta segíteni: a bizonytalan helyzetünk miatt vagyunk kénytelenek agyondolgozni magunkat, és a kilátástalanság miatt stresszelünk. Ezt sem jógával, sem okosabb időbeosztással, sem mérlegeléssel nem lehet orvosolni. (Ilyesmiket javallnak kiégés ellen.)

A szakértők szerint a kiégés kialakulása egy bizonyos sémát követ. Először a nagy kedv és lendület jön, amikor szinte úgy vetjük bele magunkat a munkába, mint nyaraláskor a tengerbe. Majd egyre többet és többet vállalunk, minden egyéb, munkán kívüli szempontot háttérbe szorítva, és lassan szembesülünk azzal, hogy az addig vidám és játékos hullámok agresszívvá válnak, nagyon kell koncentrálnunk, hogy uralni tudjuk őket. Az addig könnyed suhanásból kétségbeesett kapálózás lett, és egyre kevésbé látszik a part. Míg az első szakaszt a munka szeretetének fázisaként, ezt a frusztráció fázisaként emlegetik. Itt már megszűnik a munka félretevésének képessége, a feladatok maguk alá temetnek, aki idáig eljut, egyre hajszoltabb, egyre inkább teljesíteni akar, és sajnos egyre többet hibázik. Ezt követi az apátia fázisa, melynek kifelé sokféle formája lehet, kezdve a munkatársakkal szembeni túlzott szankciók alkalmazásától a teljes közönyig. Végül az egész folyamat depresszióba és/vagy pszichoszomatikus betegségekbe torkollik. De azok, akiket kiégettnek mondanak, valóban így kerültek bele ebbe az ördögi állapotba?

Nézzünk meg konkrét eseteket, melyekre rásütik: ez az ember kiégett. Barátnőm, Klárának nevezem, egy multinál dolgozik. Mivel ő az egyetlen, aki öt nyelvet beszél, a kezdeti – és szerződésben rögzített – munkaköre szépen lassan kibővült. Persze nem hivatalosan, éppen csak minden kolléga hozzá fordult segítségért. Eleinte még élvezte, pörgött, aztán egyszer-kétszer ottmaradt munka után, végül már ez lett az elvárás, hiszen természetes lett, hogy Klára ott van, megold, segít. Egy idő után már akkor is összerezdült, ha valaki mondjuk csak azért lépett az asztalához, hogy a büfébe invitálja. Eleinte kivette az összes szabadságát, majd jött a trükközés az orvosi igazolásokkal. Végül kikészült, felmondott. Szegény Klára, kiégési szindrómája van – mondták róla. Holott csak elege lett belőle, hogy a fejére nőttek. Hogy, hogy nem, az új helyen más volt a felállás.

Egy másik ismerősöm, nevezzük Annának, reklámügynökségnél dolgozik, évek óta. Az utóbbi másfél évben a munkatársai fele felmondott, és költséghatékonyságra hivatkozva nem pótolták őket. Hiszen azt látták: a megmaradtak is el tudják végezni a melót. Na de milyen áron. Nem ritka a tizenkét órázás, a felelősség óriási. Annának nemrég volt az első pánikrohama, néha váratlanul sírva fakad, már felkeléskor pokolian fáradtnak érzi magát. Másfél éve nem mert kivenni szabadságot sem. A pszichológusa burn out szindrómát állapított meg. Holott csak az állandó terhelés gyötri, ami – rendes munkatempónál – nem lenne téma. És akkor, ha nem lebegtetnék állandóan a feje felett: ő lesz a következő kirúgott, és akkor majd pisloghat.

Arról a barátomról ne is beszéljünk, aki állandó egzisztenciális félelemben él szabadúszó webdesignerként. Agyonvállalja magát, mert a két gyereknek akkor is kell étel, ha apának épp nincs megrendelése, a lakáshitelt mindenképp fizetnie kell. És az esete igen gyakori, el kell vállalni minden lehetséges munkát, mert azok a mázlisták, akiknek egyáltalán még van, és hajtani a végkimerülésig. És közben állandósul a szorongás: mi van, ha holnap még ennyi sem lesz?

Talán ezekből a kis sztorikból is világos: társadalmi problémáról van inkább szó, mindenki ismer ilyen eseteket, ha éppen nem ő maga él így. A szorongás nem attól van, hogy az addig szenvedélyesen végzett munkát túlhajtottuk, hanem a félelemtől, a napi szintű rettegéstől, ami a puszta létfenntartás nehézségeiből akad. Hangsúlyozottan ömlik mindenki felé, hogy senki nem pótolhatatlan, hogy mindenki helyére húszezren várnak. Ekkora nyomástól nem nehéz összeroskadni… És akkor még jön a frusztráció: mindez a te hibád, valamit elrontottál, igyekezz helyrehozni. Nem csoda, hogy ennyien parázunk, és nézünk félve a holnapra. Vagy csak nézünk hosszan és kétségbeesetten magunk elé…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.