Nyaralók

KOmplett

Aki Fonyódon vagy a közelében jár a nyáron, látogasson el a helyi képtárba, ahol a Napfény, víz, levegő című kiállításon a nagyon fiatal Gyémánt László-tanítvány, Nagy Boglárka legújabb festményei láthatók.

Boglárka engem kért meg, hogy beszéljek a megnyitón, én pedig Pillanat-kék címmel ezt a szöveget, illetve ennek egy változatát – mert mindig improvizálok a megnyitók közben – írtam a festményeihez:

A Balatonnal nagyon kell vigyázni, kiszámíthatatlan, két perc alatt vihar lesz, ha túl mélyre úszol, belefulladsz. Ezt a mondatot gyerekkoromtól kezdve minden egyes nyáron hallottam, ami azt is jelenti, hogy minden egyes nyáron lenn voltam a tó partján. A Balaton maga volt a nyaralás, úttörőtábor volt, Leó jégrém, első cigaretta, családi két hét a vállalati üdülőben, étkeztetési turnusok, végtelen délutánok, búcsúest. Később már a barátok ideje, stoppolások, sátorállítás a kertben, mindenféle – azóta többnyire el is feledett – szerelem.

false

 

Fotó: Gyémánt László

Hogy milyen színű a víz, milyen az ég? Volt, hogy évekig nem is láttam, csak színes lencséken keresztül, kicsit sárgában, rózsaszínben, kékben. Átváltottak a hullámok, színt cseréltek a felhők, a barnára sült testek nem is barnák voltak, nincsenek szavak a színekre, a színeket látni kell, hagyni őket ragyogni. Nagy Boglárka hagyja magát rácsodálkozni a vízre, a napfényre, a levegőre. Vakítóan kék, sápadt kék, rózsaszínes kék, üres kék, telt kék, képzelet kék. És az árnyalatokba figurák merevedtek bele, illetve álltak meg egy fél pillanatban, pillanat kék, elkapott kék, a megőrzés palettája. Együtt nyaral a család, egyiküket elvakítja a nap, ölelés a csupasz derékon, nem barnulunk le a bikinipánt alatt. Ha valaki – mint e képeken Boglárka – nem kapná el a pillanatot, elveszne mind, mint ahogy a barnaság is lekopik egy idő után.

Egyébként itt, a Balaton-parton veszítettem el már vagy 15 éve a testemmel kapcsolatos gátlásokat is. Előtte hosszú évekig csak bő és hosszú ruhákat hordtam, nem vettem fel fürdőruhát soha. Abba a buliba véletlenül vetődtünk, leszólított minket egy fickó a hekkezőben, hogy vele tartanánk-e egy összejövetelre. Miért ne, gondoltuk, a parttól nem messze lévő villa közel volt, nekünk meg amúgy se akadt semmi egyéb tervünk. A hosszú órák alatt szépen és komótosan berúgtunk, így én voltam a leglelkesebb, mikor felmerült, hogy menjünk és ússzunk egyet. Fürdőruha egyikünknél sem volt, ledobáltuk a ruháinkat, és bele a vízbe. Talán fél órát, ha úszkálhattunk, aztán gondoltuk, ideje visszamenni rátölteni. Ám a ruháink eltűntek.

false

 

Fotó: Gyémánt László

Először kétségbeestünk, visszakúsztunk a vízbe. Majd mikor már elviselhetetlenül vacogtunk, összeszedtük magunkat, és elindultunk hazafelé. Próbáltuk megőrizni méltóságunk cserepeit, ezért két oldalról a gavallérba karoltunk, és komótosan sétálgatva, magunkat kihúzva vonultunk a villa felé. Telis-tele volt a part, persze mindenki minket bámult, de mi úgy tettünk, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne meztelenül vonulni a holdfényben. A végén már élveztük is. A ruháinkat később visszakaptuk, kiderült, hogy mókás kedvű újdonsült haverjaink nyúlták le őket. Nekik csak egy tréfa volt, nekem viszont a legjobb sokk: első lépés ahhoz, hogy megszokjam magam. Jó látni ezeken a képeken, hogy vannak, akik sosem csináltak gondot abból, hogy olyan a testük, amilyen. Talán ehhez hozzátett a kilenc testvér együttléte, és a sport. Látszik a képeken, hogy az ábrázolt alakok otthon vannak magukban, talán ezért is olyan jó rájuk nézni.

Nyaralni: jó. Visszanézni: jó. Azokkal lenni, akiket szeretünk: jó. Mindenki megy aztán a dolgára, ki erre, ki arra, az otthoni kanapé nem napozóágy, az uszoda feszített víztükre sosem vet nagyobb hullámokat. Az ég nem az az ég, mindannyiunk fejében más momentumok rögzülnek. A csodálatos, az elkapott színekben van-e szomorúság? Megtéveszthet-e, ha sokáig a napba bámulunk? A szomorúság mindenben ott van, Boglárka képeiben is, meghúzódik egy-egy ecsetvonás mögött a vágy, hogy megtartson valamit abból a nyers, fiatal erőből, ami most a kezét vezeti.

A kiállítás augusztus 15-ig tekinthető meg a Fonyódi Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.