Száz híres/84. Herman Brusselmans

KOmplett

Nagyon megoszlanak a vélemények, egyesek egy nagy kalap trágyának tartják. Másokat szórakoztat. Nekem sokkal többet jelent, mint egy szimpla olvasmány.

„Továbbra sem volt jó levegő a könyvtárban. A szag a könyvekből csöpögő rosszkedvtől származott. Egy idő után ugyanis az olvasatlan könyvekből elkezd csöpögni a rosszkedv, és mint ismeretes, a rosszkedv szaga nem éppen ínycsiklandozó. Az olvasatlan könyvekből unalom és haszontalan íróéletek szaga árad.”

false

 

Fotó: Lukács Dávid – Nők Lapja Évszakok

 

A szerzőnek eddig csak A férfi, aki munkát talált című könyve jelent meg magyarul. A főhős egy szerencsétlen pasas, Louis, aki nem munkanélküli, éppen hogy nem, talált már munkát: egy kietlen irodaház könyvtárában dolgozik, ő a szórakoztató könyvtári részleg „fő- és segédkönyvtárosa”. Gyűlöli munkáját, és mindent, ami a posztjával jár. A reggeli megérkezést a pályaudvarra, a blokkolást, az ebédszünetet a másik épületben lévő étkezőben, de legeslegjobban a könyveket és a betérő olvasókat rühelli. A napjai úgy telnek, hogy sörözik és cigizik a polcok között. Kitép egyes lapokat vagy egyenesen íveket a kötetekből, olykor „belecsulázik” vagy belepisil egy-egy alkotásba. Némely kölcsönzőt leüti, másokat csak szimplán elijeszt. Mérhetetlenül tahó, és mérhetetlenül egyedül van. A kommunikációt felesleges nyűgnek tekinti, hazudozik jobbra-balra, átver és megbánt mindenkit. Ha olykor nevet is, azt csak egyedül teszi, és különös dolgok késztetik kacajra. Fogvicsorgatva, fájdalmasan, szinte nyüszítve röhög. Aztán elborul megint: „Mindig ez a vége, okoskodott: ha hosszan nevet egyedül az ember, utána mindig szomorú lesz, ez sosincs másképp. A vidámságot meg kell osztani másokkal. Ha valaki magában nevet, az abnormális. Az obszcén!” Eddig háromszor olvastam el, végigröhögtem, aztán utána menetrendszerűen valóban nagyon szomorú lettem. Persze, ez egy ilyen könyv. Nehéz is eldönteni, hogy valóban vicces-e.

A könyv kapcsán nagyon megoszlanak a vélemények, egyesek egy nagy kalap trágyának tartják. Másokat szórakoztat. Nekem sokkal többet jelent, mint egy szimpla olvasmány, amit humorosnak vagy éppen fárasztónak találhatok. Nagyon meglepett, hogy az általam olvasott bejegyzések és kritikák mindegyike leragad a könyvtárnál és a visszataszító Louisnál. Nekem ez a mű már-már a kafkai magasságokat ostromolja, és azt gondolom, hogy a létünk sivárságának és behatárolt kisszerűségének, értelmetlenségének és reménytelenségének emlékműve. A könyvtár szimbólum, miként a világidegen karakter, aki sehogy nem tud megbékélni azzal a valósággal, ami körülveszi. Persze én nem teszem tönkre magam körül a tárgyakat, és nem szólok be mindenkinek, de Louisban magamra ismertem. (És nem azért, mert évekig voltam könyvtáros – ennek ehhez semmi köze.) Arra az érzésre gondolok, amikor átjár a teljes kétségbeesés, a napi rutinokra, a mélységes belső fáradtságra, ami gyakran eltölt, ha arra gondolok, holnap megint egy nap, és megint tennivalók, aztán alvás, és aztán megint. Ültünk ma a buszon, és a barátnőm, akiért elmentem a munkahelyére (amit legalább annyira gyűlöl, mint Louis a könyvtárát) egyszer csak megjegyezte: „Ha most azt mondanák, hogy még negyven évig kell ezt csinálnom, és aztán felajánlanák, hogy fájdalommentesen meghalhatok, az utóbbit választanám.”

false

 

Fotó: Lukács Dávid – Nők Lapja Évszakok

Olykor, ha neki kell álljak egy fárasztó munkának, fejgörcsök törnek rám, hátfájást érzek, a következő pillanatban egy Kalasnyikovval átlyuggatnám a képernyőt. (A képet is ezért választottam. Nagyon szeretem, hogy az arcomon nincs érzelem. Szépen és nyugodtan végzek mindennel, mert ebben a fajta pusztításban már nincsen indulat.)

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.