Száz híres/74. H. P. Lovecraft

KOmplett

A rémálmodók – még ha nem is tudnak róla – gyakran bolyonganak az ő világában. Néha úgy érzem, nekem se tesz jót, hogy sok Lovecraftet olvastam elalvás előtt.
false

Ha azt feltételeznénk, az idegbaj a felnőttek privilégiuma, nagyon tévedünk, Lovecraft például már nyolcévesen ideg-összeroppanást kapott. Tegnap egy világvéginek tűnő villamosmegállóban, képtelen hangulatban beszélgettünk egy festő ismerősömmel arról, mikortól eredhet a labilitásunk, az állandó összeomlással fenyegető állapotunk. Szerinte már gyerekkorunkban ott volt bennünk minden komponense az iszonyatnak, de akkor még nem tudtuk nevén nevezni, mi szorítja el néha, váratlanul a torkunkat. Mitől éreztük, hogy be kell húzódnunk a pince sarkába, mitől, hogy a zegzugos lépcsőház voltaképpen névtelen szörnyek otthona. Tehát már alig pár évesen dolgozott bennünk a tömör és lassan előretörő szorongás, ami apróságokból építkezett azután. Úgy falatozott fantáziánkból, érzékenységünkből, mint egy ínyenc, aki lassan, ízlelgetve eszi a falatokat, és a kis, akár gusztusosan tálalt, még emészthetőnek tűnő, hétköznapi fájdalmakból és félelmekből hízik meg végül akkorára, hogy egész nagy teret kapjon a fejünkben, és lassan felzabálhassa képességünket az elégedettségre, az ok nélküli életörömre.

false

Nem vagyok amúgy dark/horror/fantasy rajongó, a Cthulhu-s szerepjátékokkal meg pláne nem játszom, nem is azok az írások a kedvenceim. Sőt, egyáltalán nem tudnék kedvencet kiemelni, talán csak az Árnyék Innsmouth fölött címűt, de azt talán azért, mert még részleteiben megragadt a fejemben, mivel az első volt, amit olvastam tőle. Aztán a többi lassan beleolvadt egy egységes ködbe, egy terjengős árnyék részévé vált. Lovecraft (akinek bevallottan Poe és Bierce volt egyfajta ihletadó ugródeszka) filozófiája lecsupaszítva roppant egyszerű: az ember magányossága, világba vetettségének puszta iszonyata áll a középpontban. A részvétlen szörnyek szemében észrevehetetlen a küzdő, rettegő személy, még csak nem is gonoszságból törnek az életére, hanem pusztán azért, mert nem számít, mintha ott se lenne. Hogy ott van mégis, az az ő baja…

Olyan hat-hét évesen szorongtam először, ahogy vissza tudok emlékezni rá. És nem mindig éjszaka. Élesen emlékszem, hogy a Szinyei Merse utcában, az erkélyről lenézve (mindig ott üldögéltem) végigfut a tekintetem a házakon, és összerándulok. („Őrült villámlás visszfénye táncol a borostyánnal benőtt falakon, a démoni faragványokkal ékes boltívek alatt szivacsos növények burjánzanak…”) Talán előtte hallottam a rémületes mondatot, hogy a világűr végtelen. Nem fogtam fel persze (szerintem azóta sem), de olyan félelemmel töltött el a téglák itt-ott, a vakolat alól kibukkanó szoros egymásutánjának és az elképzelt végtelennek a kontrasztja, hogy napokig remegtem tőle. Sosem voltam a szó hétköznapi értemében gyáva, de a sötét, zsigeri szorongás azóta sajátom.

Ezért tudtam annyira örülni annak, hogy Lovecraft olyan öt éve megtalált. Természetesen hozzá is Dirk von Lowtzow vezetett: kiderült, készített egy hangoskönyvet, amin a kedvenceit olvassa fel a szerzőtől. Ezt azóta sem sikerült megszereznem, letölteni lehetetlen. Egy rajongó, akivel felvettem a kapcsolatot meg azt írta, nem küldi el nekem, mert szerinte csak kiábrándulnék, Dirk förtelmes felolvasó, így hát maradtak a könyvek. És maradtak a folyton be-beugró képek, amik ugye leginkább az álmokban állnak össze újra és újra, de legborzalmasabbak a nappali fényben, mikor értelmezni igyekszünk őket…

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.