Firewater, Quimby

KOmplett

A csodavárás csalóka dolog. Általában csalódás a vége…

A Firewater egy lelkes barátom miatt került csak a képbe, nem akartam a dög melegben megint hőgutát kapni. Már a koncert előtt felvázolta előttem egy korrekt kiselőadás keretében, mit kell tudni az egykor punkegyüttesként indult bandáról, hogy Tod Bush miatt költözött Balira (már ez nagyon szimpatikus volt), mennyit változott a felállás, hogy a zenekar neve voltaképp egy véletlen és előre lekötött szerződés erős nyomásának köszönhető. Ezzel a tudásanyaggal felvértezve még mindig csekély lelkesedéssel álltam be a koncert elején még ugyancsak gyér közönség soraiba, előre. Aztán az első szám után minden megváltozott.

Az előző napi Cipő-emlékkoncert óta voltaképpen csak a színpadi jelenlét kérdése foglalkoztat, az, hogy mitől függ: valaki elveszik, és valaki egyszerűen megragad mindenkit (még az olyanokat is, akiknek közük nincs a produkciójához), ha kiáll az emberek elé. Nem függ ez kinézettől, nem számít az sem, mennyire jó a hangja valakinek: úgy látszik, ez egy külön tehetség kérdése. Nos, a Firewater frontembere nem egy szépség, a zenekar tagjai kissé szedett-vedetteknek tűntek semmilyen pólóikban, a csoda mégis az első pillanattól működik. Persze, a második számnál már világos, hogy ismerem én ezt a zenekart, nem is kicsit, csak a nevüket nem tudtam, a kocsiban szoktuk ugyanis hallgatni őket. De leszögezem, hiába ismertem pár dalt, ez nem a rajongó lelkesedése, mert eddig nem voltam az. A műsor tett azzá. Amivel világosban, hőségben sikerült a zenekarnak egy tömegnek nem nevezhető emberhalmazt koncertközönséggé kovácsolnia.

false

 

Fotó: MTI/Mohai B

Nekem ennyi elég is lett volna, holott alapvetően a Quimby miatt érkeztem. Hogy végeredményben csalódott vagyok, arról nem a zenekar tehet. Az sosem volt kérdés, hogy Kiss Tibi a hazai frontemberek frontembere, az sem vitapont, hogy természetesen profin ment le a produkció. De ugye én a beharangozás miatt csodát vártam, és számomra a csoda valahogy elmaradt. A dalok kiválasztása előzetes szavazás alapján ment, és ennek az „önök kérték” módszernek köszönhetően főleg a jól ismert dalok sorjáztak egymás után, és valószínűleg csak személyes, hogy hiányoltam egy nagyobb ívű, nem a slágerekre koncentráló múltba tekintést. És valamiképp pszichedéliát, akár látványszinten is. Persze felbukkant Alice is (az indonéz lány, akinek a feldolgozása bejárta a netet), és elénekelte a Most múlik pontosant. Nem tudok másra tippelni, mint hogy az ő jelenléte adta a koncertnév ötletét…

Ha nem lennék olyan régi arc, talán jobban át tudom magam adni ennek az egésznek, de így nekem az marad a csoda, mikor a kezdetek kezdetén egy kis klubban először hallottam a Quimbyt, és kettőről (Kispál, Másfél) háromra nőtt a hazai aktuális kedvenceim száma… Most egy korrekt (néhol nagyon is felpörgő) monstre koncertet láttam, se többet, se kevesebbet. De az biztos, hogy ha ezen az estén látom először a zenekart, nem szegődök a hívükké. És abban is biztos vagyok, hogy ez a vélemény egyéni: a körülöttem végig tomboló igen vegyes korosztályú tömeg nem hiányolta a csodát…

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.