Száz híres/83. Rónaszegi Miklós

KOmplett

Amikor a hőség sivataggá változtatja az agyvelőt, és már a könnyed krimik befogadása is kőkemény feladatnak tűnik, igazán hűsítő egy-egy régi ifjúsági regényben elmerülni. Nekem gyerekkorom óta ilyen A gézengúzok a Balatonnál.

A lakás egy katlan, a ventilátor is mintha csak lustán, gúnyosan pörögne, kavarja a tömény, lehúzott redőnyök közé menekült kánikulát. Dolgoznom kellene, ehelyett megint nézem a Jóbarátokat, ezerharmadjára, már nem is nevetek, de talán csak azért, mert az is izommozgással jár, hőtermeléssel, lefáradok tőle. Elvonszolódom a könyvespolchoz, rutinosan a „könnyed” olvasmányok felé tekintgetek. Új, még nem olvasott szóba sem jöhet ilyenkor. Szerencsére a Rónaszegi-könyvek egy kupacban vannak, költözésről költözésre viszem őket magammal, noha a régi könyveim nagy része dobozokban lapul pincék mélyén. Főképp a két Gézengúzok-könyv létfontosságú, hogy mindig kéznél legyen, noha már szinte kívülről fújom őket.

false

Az utóbbi években megfigyeltem, hogy milyen meghatározó hatással voltak rám gyerek- és kamaszkorom olvasmányai. Arról már értekeztem, hogy a Hahota hogyan alapozta meg a humor iránti megengedő és nagyvonalú attitűdömet (tegnap is belecsobbantam a viccek tengerébe, mert egyszerűen szükségem volt derűtablettákra; csak egyet hadd osszak meg: – A maga arcát már láttam valahol – mondja a kereskedő a vevőnek. – Az lehetetlen – felel a vevő –, születésem óta mindig ott van, ahol én.), de lassan az is kezd körvonalazódni előttem, hogy bizonyos társasági viselkedésformáim is korai olvasmányélményeimből eredeztethetők. A Gézengúzok három jó barát, Tercsi, Karcsi és Berci kalandjairól mesél, és bár hangsúlyozottan csak pajtások, kicsit azért mindkét fiú bele van zúgva Tercsikébe. Ez már kislányként tetszett (plusz ugyanez volt a felállás Marék Veronika Coffi, Pocak, Paprikájában is), így alapvetően barátilag ezt a felállást preferálom. Szeretek két fiúval nekivágni akármilyen utazásnak, kocsmázásnak, így érzem biztonságban, és hiúságomban kellőképpen felvértezetten magam.

A balatoni kalandok első olvasása óta – melyben Tihanyt barangoljuk be – nem tudom másképp nézni a tavat, az író hihetetlen atmoszférateremtő képessége szuggesztív hatással van olvasóira. (Ez egyébként a többi könyvére is igaz, gondoljunk csak A gézengúzok meg az idegenforgalom kempingjeleneteire, vagy a kétségbeesett bújócskára a belvárosi aszfalton.) De felnőttkori „csínyjeim” egy része is Rónaszegitől ered. Egy időben szokásom volt röfögni a telefonban. A barátnőmmel azt hittük, ez a remek ijesztgetési mód a mi fejünkből pattant ki, de nem! A Gézengúzok őrült (később kényszerzubbonyban az elmegyógyintézetbe visszazsuppolt) Bende bácsija rémisztgette így az orvosát. (Az egyik illusztráción ott is a kövér öregúr, szája mellett a buborék: röf-röf.)

Sajnos, számomra most csak vágyálom lemenni a Balcsihoz és úszni egyet, a képet is egy barátnőm medencéjénél csináltuk. Szerencsére Rónaszegi könyveivel (a kalandregényekkel is) kicsit jobban el lehet viselni a negyven fokokat…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.