Száz híres/83. Rónaszegi Miklós

KOmplett

Amikor a hőség sivataggá változtatja az agyvelőt, és már a könnyed krimik befogadása is kőkemény feladatnak tűnik, igazán hűsítő egy-egy régi ifjúsági regényben elmerülni. Nekem gyerekkorom óta ilyen A gézengúzok a Balatonnál.

A lakás egy katlan, a ventilátor is mintha csak lustán, gúnyosan pörögne, kavarja a tömény, lehúzott redőnyök közé menekült kánikulát. Dolgoznom kellene, ehelyett megint nézem a Jóbarátokat, ezerharmadjára, már nem is nevetek, de talán csak azért, mert az is izommozgással jár, hőtermeléssel, lefáradok tőle. Elvonszolódom a könyvespolchoz, rutinosan a „könnyed” olvasmányok felé tekintgetek. Új, még nem olvasott szóba sem jöhet ilyenkor. Szerencsére a Rónaszegi-könyvek egy kupacban vannak, költözésről költözésre viszem őket magammal, noha a régi könyveim nagy része dobozokban lapul pincék mélyén. Főképp a két Gézengúzok-könyv létfontosságú, hogy mindig kéznél legyen, noha már szinte kívülről fújom őket.

false

Az utóbbi években megfigyeltem, hogy milyen meghatározó hatással voltak rám gyerek- és kamaszkorom olvasmányai. Arról már értekeztem, hogy a Hahota hogyan alapozta meg a humor iránti megengedő és nagyvonalú attitűdömet (tegnap is belecsobbantam a viccek tengerébe, mert egyszerűen szükségem volt derűtablettákra; csak egyet hadd osszak meg: – A maga arcát már láttam valahol – mondja a kereskedő a vevőnek. – Az lehetetlen – felel a vevő –, születésem óta mindig ott van, ahol én.), de lassan az is kezd körvonalazódni előttem, hogy bizonyos társasági viselkedésformáim is korai olvasmányélményeimből eredeztethetők. A Gézengúzok három jó barát, Tercsi, Karcsi és Berci kalandjairól mesél, és bár hangsúlyozottan csak pajtások, kicsit azért mindkét fiú bele van zúgva Tercsikébe. Ez már kislányként tetszett (plusz ugyanez volt a felállás Marék Veronika Coffi, Pocak, Paprikájában is), így alapvetően barátilag ezt a felállást preferálom. Szeretek két fiúval nekivágni akármilyen utazásnak, kocsmázásnak, így érzem biztonságban, és hiúságomban kellőképpen felvértezetten magam.

A balatoni kalandok első olvasása óta – melyben Tihanyt barangoljuk be – nem tudom másképp nézni a tavat, az író hihetetlen atmoszférateremtő képessége szuggesztív hatással van olvasóira. (Ez egyébként a többi könyvére is igaz, gondoljunk csak A gézengúzok meg az idegenforgalom kempingjeleneteire, vagy a kétségbeesett bújócskára a belvárosi aszfalton.) De felnőttkori „csínyjeim” egy része is Rónaszegitől ered. Egy időben szokásom volt röfögni a telefonban. A barátnőmmel azt hittük, ez a remek ijesztgetési mód a mi fejünkből pattant ki, de nem! A Gézengúzok őrült (később kényszerzubbonyban az elmegyógyintézetbe visszazsuppolt) Bende bácsija rémisztgette így az orvosát. (Az egyik illusztráción ott is a kövér öregúr, szája mellett a buborék: röf-röf.)

Sajnos, számomra most csak vágyálom lemenni a Balcsihoz és úszni egyet, a képet is egy barátnőm medencéjénél csináltuk. Szerencsére Rónaszegi könyveivel (a kalandregényekkel is) kicsit jobban el lehet viselni a negyven fokokat…

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.