Esemény

40. KépregényBörze

  • - kg -
  • 2019. április 14.

Könyv

„6 inches?” „Fogalmam sincs.” „Nincs karja sem.” „Nem baj, de csak egy ezres volt.”

Le mernénk fogadni, az egyetlen hely, ahol pironkodás nélkül, sőt, a másik ember iránti bajtársiassággal lefolytatható egy ilyen beszélgetés, az a képregénybörze. Volt szerencsénk látni, hogyan csinálják ezt a nagyok: a New York Comic Con érzékenyítő tapasztalatnak sem utolsó, mert míg befelé menet még megmosolygod a Wonder Womannak öltözött kisnyugdíjast, kifelé jövet már teljesen természetes, ha szembejön egy középkorú, két lábon járó űrhajó.

A Madách gimiben megtartott vasárnapi képregénybörze, ha méreteiben nem is vetekedhet az amerikai nagytestvérrel, hangulatban (lázas érdeklődés, tüzes gyűjtőszenvedély, a nagy fogás izgalma, a nerdség büszke vállalása, plusz egy cinikus újságíró) semmiben sem marad el a Barcsay utcától nyugatabbra eső dzsemboriktól. Utóbbiak ráadásul mit sem tudnak Nemere István kiterjedt, a képregény műfaját is felölelő munkásságáról (A Triton gyilkosságok füzete lerázhatatlanul követett minket teremről teremre, még a fizikaszertárba is), és a világnak csak ezen a pontján kerülhet egymás mellé a Filmsikerek képregényváltozata sorozatból a Kobra és a Malom a pokolban, azaz Stallone és Moldova. Arra sajnos nem kaptunk magyarázatot, hogy a James Bond Magazin antik borítóján miért Alain Delon kigyúrt mása szerepel Rambo-pózban, miként arra sem, hogy a Hitler’s Cocain című korhatáros mű (német kiadás) leg­ele­jén maga a szerző, Rand Holmes néz-e ránk egy kádban fekve. Ennyi megválaszolatlanság után ideje visszatérni a 6 inches kérdésre. A megoldás természetesen egy ’83-as Jabba-figura.

Madách Imre Gimnázium, Budapest, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.