Könyv

Mosonyi Aliz: Boltosmesék

  • Bán Zoltán András
  • 2019. április 14.

Könyv

Köztudott, hogy a magyar gyermekirodalom nagy korszaka az 1950–1970-es időszakra tehető, amikor a publikálásban korlátozott szerzők e kényszerpályán csináltak szükségből erényt. Megélhetési zsenik voltak. De Csukás István, Kormos István, Lázár Ervin, Mándy Iván, Nemes Nagy Ágnes és Végh György a létező műfajokban remekeltek, vagyis regényt írtak és verseket.

Viszont Mosonyi Aliz új műfajt teremtett, az egyperces mese-prózavers zsánerét. Ez kis kopernikuszi fordulat volt a magyar gyermekirodalomban. Erről Schönberg szavai juthatnak eszünkbe, aki így ajánlotta Anton Webern műveit: „Gondoljuk meg, mennyi önmegtartóztatásba kerül a szerzőnek, hogy ily rövid legyen. Költemény válhat minden pillantásból, regénnyé szélesedhet minden sóhaj. Egy egész regényt egyetlen mondattal, a boldogságot egyetlen fellélegzéssel kifejezni: ilyen sűrítésre csak az képes, akiből kellőképp hiányzik az önsajnálat.”

Az első mese az egész könyv alapérzületét adja: „A Jóbarátok Boltjában ül a két jóbarát boltos, és csak dúdolgat. – Így nem megyünk semmire – dúdolgat az egyik. – De nem is akarunk – dúdolgat a másik.”

Mosonyi Aliz művészete semmire sem akar jutni. Amolyan rezignált hedonizmus ez, hiszen a két boltos nyilvánvalóan önélvező, de egyetlen pillanatra sem agresszív alak. Hiányzik belőlük minden tolakodás, de akkor feltehetnénk a kérdést: mégis mi a bánatnak mentek boltosnak? Csak – szólhatna a válasz. És szól is, az Anyukák boltja című mesében, amelyben hiába mondja a boltos néni, hogy ráérnek még az anyukák anyukásat vásárolni. „De ők csak!”

Mosonyi Aliz könyve a rátarti tapintat ünnepe. Semmi sem erőszakolt, semmi sem hangzatos, senki nem akar semmit. Csak létezni a köznapi, de mégis roppant ravasz mondatok és szituációk erdejében. De ez az erdő nem kerek. Nincs idill, se felnőttnek, se gyereknek.

Magvető, 2019, 82 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.