Könyv

Mosonyi Aliz: Boltosmesék

  • Bán Zoltán András
  • 2019. április 14.

Könyv

Köztudott, hogy a magyar gyermekirodalom nagy korszaka az 1950–1970-es időszakra tehető, amikor a publikálásban korlátozott szerzők e kényszerpályán csináltak szükségből erényt. Megélhetési zsenik voltak. De Csukás István, Kormos István, Lázár Ervin, Mándy Iván, Nemes Nagy Ágnes és Végh György a létező műfajokban remekeltek, vagyis regényt írtak és verseket.

Viszont Mosonyi Aliz új műfajt teremtett, az egyperces mese-prózavers zsánerét. Ez kis kopernikuszi fordulat volt a magyar gyermekirodalomban. Erről Schönberg szavai juthatnak eszünkbe, aki így ajánlotta Anton Webern műveit: „Gondoljuk meg, mennyi önmegtartóztatásba kerül a szerzőnek, hogy ily rövid legyen. Költemény válhat minden pillantásból, regénnyé szélesedhet minden sóhaj. Egy egész regényt egyetlen mondattal, a boldogságot egyetlen fellélegzéssel kifejezni: ilyen sűrítésre csak az képes, akiből kellőképp hiányzik az önsajnálat.”

Az első mese az egész könyv alapérzületét adja: „A Jóbarátok Boltjában ül a két jóbarát boltos, és csak dúdolgat. – Így nem megyünk semmire – dúdolgat az egyik. – De nem is akarunk – dúdolgat a másik.”

Mosonyi Aliz művészete semmire sem akar jutni. Amolyan rezignált hedonizmus ez, hiszen a két boltos nyilvánvalóan önélvező, de egyetlen pillanatra sem agresszív alak. Hiányzik belőlük minden tolakodás, de akkor feltehetnénk a kérdést: mégis mi a bánatnak mentek boltosnak? Csak – szólhatna a válasz. És szól is, az Anyukák boltja című mesében, amelyben hiába mondja a boltos néni, hogy ráérnek még az anyukák anyukásat vásárolni. „De ők csak!”

Mosonyi Aliz könyve a rátarti tapintat ünnepe. Semmi sem erőszakolt, semmi sem hangzatos, senki nem akar semmit. Csak létezni a köznapi, de mégis roppant ravasz mondatok és szituációk erdejében. De ez az erdő nem kerek. Nincs idill, se felnőttnek, se gyereknek.

Magvető, 2019, 82 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.