5000 dollár sorsa: Sajtot a rókalyukba

Könyv

Pécsett áll a bál. A június 25-27. között zajló Nemzetközi Felnőtt Bábfesztivált kihasználva, a Bóbita Bábszínház egyik előadásának alkotói a nyilvánossághoz fordultak, mert egy lengyelországi fesztiválon nyert pénzdíjukat elszedte tőlük a Pécsi Nemzeti Színház, melynek a Bóbita az egyik tagozata.
Pécsett áll a bál. A június 25-27. között zajló Nemzetközi Felnőtt Bábfesztivált kihasználva, a Bóbita Bábszínház egyik előadásának alkotói a nyilvánossághoz fordultak, mert egy lengyelországi fesztiválon nyert pénzdíjukat elszedte tőlük a Pécsi Nemzeti Színház, melynek a Bóbita az egyik tagozata.

A pécsi Bóbita Bábszínház Hol van a világ vége? című produkciója áprilisban megnyerte a legjobb színészi alakítás és a legjobb szcenárium - a bábok és a díszlet - díját és egyúttal a Grand Prix-t a lengyelországi Bielsko Bialában rendezett XVIII. Nemzetközi Bábfesztiválon. A darabot Kiss Anna írta, Rumi László rendezte, Szabó Zsuzsa játszotta saját maga tervezte és kivitelezte bábokkal, zenéjét Kovács Márton szerezte és adta elő, az előadás tárgyainak elkészítésében Néder Norbert bábmechanikus és díszletkészítő és Kövecses Mária textilművész működött közre. Amiatt áll most a balhé, hogy szerintük az intézmény lenyúlta az 5000 dollárral járó nagydíjukat.

*

Az előadást az UNIMA nemzetközi bábosszervezet tavalyi budapesti fesztiválja után hívták meg a Bielsko Biala-i versenyprogramba, a kiutazást a Soros Alapítvány támogatta. Bár a hat alkotó közül csupán Szabó Zsuzsa tagja a Bóbita társulatának - ő is már csak pillanatokig, ennek a szezonnak a végéig -, a többiek külsősök, mégis Bóbita-produkcióról van szó, mert a Bóbita Szabó által vezetett kamaratermében készült, a Bóbita költségvetéséből, Rumi László szavai szerint cakli-pakli 350 ezer forintból. Szabó Zsuzsával még az év elején - tehát a fesztiválsiker előtt - közölte Sramó Gábor, a Bóbita művészeti vezetője, hogy szerződését a jövő évadtól nem hosszabbítja meg, másképp képzeli a kamaraterem működését.

A Lengyelországban kapott 5000 dollárból a művészek 600-at helyben bedobtak a kalapba, egy leukémiás lengyel színész gyógykezelésére, a többi 4400-at Szabó Zsuzsa lezárt, lepecsételt borítékban, jegyzőkönyv felvétele után, tanúk jelenlétében a Bóbita páncélszekrényébe tette - fellépésre készült, nem akarta magánál tartani. Ez hiba volt. Másnap kivette volna, ám Sramó Gábor közölte vele, nem veheti ki, mert a pénz az intézményt illeti. Hiába ajánlotta Szabó Zsuzsa, hogy tegyék a pénzt ügyvédi letétbe, amíg állásfoglalást kapnak Lengyelországból, hogy pontosan kit is illet a díj, Sramó Gábor - elmondása szerint a Pécsi Nemzeti Színház jogászával, dr. Horváth Gáborral és gazdasági igazgatójával, Úr Etelkával egyeztetve, aki pedig az önkormányzat illetékesével beszélt - a színház bankszámlájára tetette a pénzt. Máig ott is van, noha Krzysztof Rau fesztiváligazgató május 8-i levelében megerősítette: "A Hol van a világ vége? című előadás összes alkotója az 5000 USD értékű Grand Prix nyertese. Ez azt jelenti, hogy a művészeknek, akik létrehozták az előadást - nem a színháznak - kell eldönteniük, hogyan osszák fel az összeget a rendező, a díszlettervező, a zenész és a többiek között."

*

Az alkotók azt tervezték, hogy a mintegy 900 ezer forintnak megfelelő összegből kifizetik az 1996 novembere óta több mint hetven előadást megélt produkció költségeit, s ezzel a maguk részéről mintegy "megveszik" saját szellemi terméküket az intézménytől, hogy járhassanak vele országot, világot, meg is hívták őket egy olasz turnéra, a pénz többi részéből egy mutatós propagandaanyagot szándékoztak készíteni, illetve egy új darab létrehozásába akarták fektetni. Az intézmény azonban nem akar lemondani az előadásról, legfeljebb bérbe adni lenne hajlandó évi 375 ezer forintért, és egyúttal felajánlották a vitatott összegnek körülbelül a felét nívódíjként, amit az összeg egészét sajátjuknak tudó alkotók nem fogadtak el.

*

Nem tudni, hova fut ki majd az ügy, meg tudnak-e egyezni ügyvédeik útján, vagy per lesz a dologból, ami beláthatatlan, mikor ér véget, az intézménynek nyilván nem sürgős, birtokon belül van minden szempontból: a szerzőket egyszer kifizették, papíron övék a darab, a dollár a számlájukon csücsül. Kérdés, milyen alapon nyúlhatott egyáltalán hozzá bárki: Szabó Zsuzsa ügyvédje, dr. Korbélyi Ilona szerint "a megőrzésre átadott pénz visszatartása jogszabályba ütközik", az intézményt képviselő dr. Horváth Gábor szerint viszont szó sincs "megőrzésre átadott" pénzről, ezzel a színház "jogszerűen rendelkezik", mert tudomása szerint a pénzdíjat a Bóbita Bábszínház produkciója kapta. Ha nem tudnak megegyezni, a bábok és kellékek nem szabadulhatnak ki a raktárból, a darab megszűnik létezni a közönség számára. Az alkotók az UNIMA segítségét tervezik kérni, hogy legalább esetleges külföldi fesztiválmeghívásoknak eleget tehessenek.

A józan paraszti jogérzék szerint az alkotói díj az alkotókat illeti. Ha teszem azt ezért a cikkért engem megdob egy kisebb összeggel járó díjjal a színházművészeti szövetség - aminek persze csak elméleti esélye van -, azt zsebre vágom, a MaNcs nem szedheti el azzal, hogy a fizetésemet úgyis megkaptam már érte, meg különben is a szerkesztőségi infrastruktúrát használtam, legfeljebb a közlés dicsőségét tudhatja magáénak. Ha egy rendező nyer egy filmfesztiválon, őt illeti a pénz, milyen alapon tehetné rá a kezét a stúdió vagy a producer? Miért különbözne ettől alapvetően egy bábszínházi előadás?

"Nagy balekok vagyunk - fogalmaz Rumi László. - Sajtot tettünk a rókalyukba. Azt mondta egy filmes ismerősöm: Gyerekek, díj? Be a WC-be, szétosztani, csókolom."

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.