Interjú

„A bolygó zsarnokai vagyunk”

Andri Snær Magnason író

Könyv

Az izlandi szerző mesét és ismeretterjesztő irodalmat ír, dokumentumfilmeket forgat, és indult az elnökválasztáson is. A Föld gleccsereinek és vizeinek megmentéséről szóló Időről és vízről című könyvének magyarországi megjelenése apropóján beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Az Izland folyóinak megmentéséről írt Dreamland előzménye az Időről és vízrőlnek?

Andri Snær Magnason: Olyannyira, hogy amikor körvonalazódott az Időről és vízről témája, gondoltam is rá, hogy talán egy Dreamworldöt kellene írnom. A Dreamlandet nagyon nehéz volt egy annyira polarizált közösség számára megírni, amilyen Izland volt a gátépítés kérdésének idején. Olyan könnyű lett volna úgy megszólalni, hogy az egyik vagy a másik oldalnak biztosan tetsszen. A 200. oldalig nem is írtam benne gátakról. A Dreamland azt is bemutatja, hogy egyfajta gazdasági rezsim alá kerültünk. Nem mondhatjuk azt, hogy a természet önmagában érték vagy akár szentség. Hogy lehet, hogy előttünk minden generáció fogalmazhatott így, de mi nem tehetjük? Miért függünk struktúráktól, iparágaktól? Miért tesz minket ennyire kitetté egy-egy döntés? Miért nem könnyű eldönteni, hogy abbahagyjuk az olajkitermelést? Függünk a szokásainktól, az érintett ipar­ágak egyes bizonytalanságaitól.

MN: Az Időről és vízről megidézi a romantikusokat…

ASM: Helgi Valtýsson idézett szövege nem vág az ízlésembe, tulajdonképpen szupergiccsesen ír a természetről. De hirtelen megtetszett. Hogyan lehet, hogy egy férfi kimegy az Izlandi-felföldre, és robbanásszerűen szavakban, érzésekben tör ki? Mi miért vagyunk ennyire hidegek? Miért épp ezt érezzük giccsesnek? Annyira eltávolodtunk a természettől, intézmények racionális rendszerét hoztuk létre. Ha meg akarsz védeni egy területet, akkor az csak a környezetbürokrácia szabályai szerint lehetséges. Meg kell nézni például, hogy vannak-e ott veszélyeztetett állatfajok. Vagy a gazdaságtan retorikáját kell alkalmazni, mentsük meg, ami gazdaságos! Esetleg a turizmus mércéjével kellene mérni? Ha benne maradok ebben a retorikában, azzal feladom a lehetőségét annak, hogy elmondjam, hogy azért ne pusztítsunk, mert a természet nagyobb nálunk. Az Időről és vízről voltaképpen egy kísérlet; azt kutatom, hogyan beszélhetünk valamiről, ami nagyobb a nyelvnél.

MN: Egy tudományos ismeretterjesztő műbe belefér a mitológia is?

ASM: Amikor a kutatók megtalálták a Higgs-bozont, isteni részecskének nevezték. Mitologikusak az idők is, amiket élünk. Az eddigi országirányítás, a döntések és a jog nagy léptékű hatását látjuk most, a következmények is nagyon hosszú távúak. A tengerek pH-értékét senki sem tudta csökkenteni. És ez az aktivistákat, művészeket és írókat is új helyzetbe hozza. Egy demokratikus társadalomban az irodalom hat az emberekre, így a politikára is, mely a jog által törvényesül. Ezer év múlva, ha visszatekintenek ránk, azt fogják látni, hogy mi voltunk azok, akik hétköznapivá tettük a klímakonferenciákat. De az olvadó gleccserekről szóló tárgyalásokban semmi normális nincsen. Fontos metafora a koronavírus, mutatja, hogy ki lehet kapcsolni a világot, hogy megelőzzünk valami nagyobb rosszat. A kikapcsolás fájdalommal jár, de láthattuk: ezt a fájdalmat tudjuk enyhíteni. A mai fiatal generáció látta a kikapcsológombot. Valószínűleg azon nyomban használni fogják, amint tehetik. A 90-es években nekünk még azt mondták, hogy nem nyúlhatunk a gazdasághoz, illegális lenne, mert az afféle szent dolog volt. Csak azt kérhettük, hogy egy kicsit zöldebb legyen, és ezt azzal tehettük, hogy annyi zöld dolgot veszünk, amennyit csak lehet, de az, hogy valamit megtiltsunk, azzal túl messzire mentünk volna.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)