olvasótapló

A család marad

Nem mondanám meg, hogy mi is az a család, s mi nem az. Az alábbi művek sem erre vállalkoznak, de arra igen, hogy a családnak nevezett valamiben a bonyolult, nehéz viszonyaink megértéséhez közelebb kerülhessünk.

A demencia az utóbbi években több fontos alkotás központi kérdése lett, szépirodalmi és dokumentarista eszközökkel, illetve ezek ötvözésével is kísérleteztek az alkotók. Utóbbira szép és megrázó példa Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet – Demencia és Óperencia című munkája. Költői, áradó tudatszöveg Donatella Di Pietrantonio műve, az Anyám, a folyó; Avni Doshi Égett cukor című regénye olvasmányosabb, de nem kevésbé mélyen közelíti meg a témát. Czakó Zsófiát is a felejtés kérdése izgathatta elsősorban hamarosan megjelenő új regénye, a Távoli rokonok megírásakor; mely műben (a fülszöveg szerint) a „felejtéssel küzdő Margit egyre távolabb kerül a családjától. Egész életében takarított és spórolt. Janka, a lánya, folyton feleslegesen vásárol, az unokája önsegítő foglalkozásokra jár, és nem veszi fel a telefont, ha az anyja hívja. Egyáltalán, mennyit ért egymás életéből ez a három generáció?” A Nagypénteken nem illik kertészkedni című debütáló novellafüzére után Czakó a saját szülését dolgozta regénnyé, ez volt a Szívhang. A szerző pontos megfigyelő, aki váratlan humorral képes oldani a feszültséget. Egy-egy hasonlattal, kihegyezett mondattal mélyre megy, őszintesége letaglózó. Szűkszavú alkotó, akinek valamiféle áradó szikárság jellemzi a munkáit. És persze mély együttérzés a szereplőivel, akik olykor, mint most is, sérülékenyek, és a sorsuk a miénktől meglehetősen távolinak tűnik. „Hidd el, a mi életünk egyáltalán nem különbözik másokétól, akkor sem, ha szeretjük azt hinni, hogy igen.” (Scolar)

Babarczy Eszter a felejtés másik oldaláról tudósít, kegyetlen naplójegyzetekben. Az Apám meghalt egy olyan apafigurát állít a középpontba, aki a saját lányán kívül mindenkinek jó apukája volt. A kaposvári színház híres igazgatója, az SZFE egykori rektora 2022-ben halt meg. Nem lehet tudni, mi a megfelelő távolság, azt sem tudjuk még bemérni, hogy hány arca lehet a gyásznak. Harag, empátia, emlékműállítási vágy. Veszélyes kísérlet. (Jelenkor)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.