Poeta.doc

A gyász vetületei szabálytalan felszínen

Könyv

 

Domján Gábor:

Cipruslombok a sírról

 

Metszőollóval és kézifűrésszel dolgoztam.

A felső ágaktól haladtam lefelé,

amíg a csonkolt váz maradt,

amit körbeástam, majd óvatosan

kifeszegettem a földből.

A csontkemény gyökér tompán

koppant a konténer alján.

 

Fertőzés támadta meg a ciprusokat,

s hiába jártam ki naponta,

nem vettem észre,

miként az ismeretlen tartalmú

szomorúságot sem arcodon,

s a megváltozott csendet

szobádban.

 

Mire felfedeztük, menthetetlenek voltak.

És sovány vigasz, hogy ráuntunk az

időközben kis fákká erősödő cserjékre.

Elnyomtak minden más növényt,

s búvóhelyül szolgáltak

kártevőknek.

 

Pedig ha innen nézzük,

a későn felfedezett fertőzés

csak előbbre hozta,

amit egyébként is akartunk.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Domján Gábornak már a Csalódott szereplők címmel 2006-ban megjelent kései első kötetében is voltak gyászversek. A Veszprém című darab így végződött: „Fekete fóliát tapintasz. / A fiú hagyta, / hogy repüljön a teste. / Kicsit vérzik a bokája. / Az arc sértetlen. Tiszta / és szelíd. Amilyen / mindig is volt.” Akkor csak a kötet utolsó, Életrajzomhoz című verséből derült ki, hogy a fiú a költő saját gyermeke volt: „anyám elfekvőben halt meg / testvérem kórházban / fiam öngyilkos lett”.

A megfelelő mélység című új kötet Donic ciklusának (a cím egy pingpongfelszerelésekre szakosodott márka neve) mind a tizenhat darabja gyászvers. Nehéz az idomtalanság veszélye nélkül erről beszélni, de korábban, a folyóiratközléseket olvasva felmerült bennem a kérdés, hogy a költő poétikájának és élete nagy, tragikus témájának együtt, egy egész ciklusra vagy kötetre vajon elegendő volna-e a teherbírása. Akkor inkább a nem felé hajlottam, de most, a korábbi darabok és az új versek olvastán úgy látom, a válasz mégis határozottan: igen. Mert csakugyan külön elemzések tárgya lehetne például a Peer Krisztián vagy Sajó László verseivel való összevetés, mondjuk, abból a szempontból, hogy a gyász feldolgozására miért adhat a költők kezébe különösképpen használható eszközöket a megszólalónak a mindenekelőtt Petri György lírájából ismerős hűvös, frivol okossága, a hétköznapiság, a sajátos parlando, a mindennapok mozzanatain átszűrt érzelmek eltávolító tálalása.

A versek mindenképpen kiváltanak érzelmeket, de megélt érzelmek versbeli közvetítése – tulajdonképpen bárminek a közvetítése – már roppant problematikus egy korszakban, amikor a műalkotás többnyire nem szólni akar valamiről, hanem lenni akar valami. Úgy tűnik, ahhoz, hogy a költő közel vihesse az olvasóhoz a tárgyát, el kell távolítania magától, az egy ideje sokak szemében (főleg a költő saját szemében) gyanússá vált költői személyiségtől.

Hosszan lehetne sorolni, hogy Domján hány perspektívából, milyen védőfelszerelésben közelít a gyász fájdalmasan sugárzó témájához: a fenti vers a sírgondozásról, a Találkozó a fiú három rendőrkollégiumi szobatársának vendégül látásáról szól. Ez utóbbi tulajdonképpen a halottnak írt beszámoló, amelynek tanúsága szerint a kényszeredett beszélgetésből az öngyilkossággal kapcsolatban semmi sem derül ki: „A kínálások / nem hatottak, alig fogyott valami. / A közelgő vonatindulás mentette / meg a helyzetet. Anyád szendvicset / pakolt – bőségesen – a visszaútra.” A Fény gyermekei felidézése egy grafológusnál tett látogatásnak, amellyel szintén nem mentek sokra: „A középkorú nő megvallotta, / hogy fiatal barátja hasonlóan ír. / Retteg, hogy elveszítheti. Mintha / egy üzletben a kereskedő azzal / dicsérné portékáját, hogy neki is / ilyen van otthon.”

„És az is milyen szörnyű volt, / amikor vezetni tanítottál” – jellemző, hogy az ezzel a közvetlen érzelemkitöréssel kezdődő Nézz tükörbe: szerepvers, amelyben a fiú az, aki a szüleihez beszél. Egy másik vers a gyerekkori játék mackó körül forog: a beszélő szerint egy dokumentumfilmben panaszkodott a gyárigazgató az eladások visszaesésére a Ratkó-gyerekek gyerekeinek születését követő demográfiai apály idején. (A Csökkenő kereslet egyébként úgy kezdődik, hogy egy megfelelő rímmel akár gyerekversként is folytatódhatna: „A sárga mackó is / a tiéd volt. / Vastagszik porkabátja.”)

A Történet a szerencséről című darabot érdemes teljes egészében is idézni, annak szemléltetéséül, hogy a gyász milyen áttételeken keresztül is képes nagy költői erővel megjelenni a versben: „Nagymama lottózott. / Majdnem a négyesig jutott. / Egy-egy »majdnem«-re / éve­kig várt a család. / Szerettem volna gazdag / lenni én is. Tőzsdéztem hát. / Gardénia-részvényeket vettem, / de hamar túladtam rajtuk / fiam halála után. / Kellett a pénz a temetésre. / És micsoda szerencsém volt! / A Gardénia másnap / zuhanni kezdett, / s a teljes értékvesztés / határán fogott padlót.”

A Fontos dolgokról című utolsó vers az egyetlen, amelyben nincs szó a fiúról, csakhogy éppen a halálpontosan körvonalazódó hiánya az, aminek a révén mégis iszonyú súllyal van jelen: „Mi lesz velünk? / Kanalazzuk a levesünk. / Tányérmély távlatok.”

A Petőfit – egyébként Petrire jellemző gesztussal – megidéző című Cipruslombok a sírról a szó szoros értelmében vett gyászmunkát mutatja be: metszés, fűrészelés és feszegetés zajlik tulajdonképpen a többi versben is, de itt a folyamat a maga fizikai valóságában tárul fel. „A csontkemény gyökér tompán / koppant a konténer alján” – ez a csak véletlenül és úgy is csak alig rímelő két sor talán az egyik legszebb onomatopoetikus (hangutánzó-hangfestő) remeklése a kortárs lírának: nemcsak az egyes magán- és mássalhangzók ismétlődésére érdemes odafigyelni, hanem – csontkemény, koppant, konténer – a két „ko”-ra és három „nt”-re is.

A vers második szakasza a fák betegségét és a fiút emésztő szomorúságot vetíti egymásra, a harmadik ezt a belső romlást bontja ki, de fogalmilag csak az egyik irányban, a ciprusokról szólva. A sajátos helyzetben, a megbetegedett fákkal kapcsolatban vigaszt – vigaszt! – csak az jelent, hogy a szülők közben úgyis ráuntak a fiuk sírján díszelgő növényekre. Az utolsó versszak szerint tehát a fertőzés csak siettetett valamit, ami amúgy is bekövetkezett volna. Nehéz ezt nem vonatkoztatni a fiú halálára, különösen a korábbi versekben olvasható ilyen megfogalmazások után: „Nem volt szerencséd velem” (a szerencse – a szerencse! – egyébként is visszatérő motívuma a verseknek, általában tagadólag, ironikusan vagy nyilvánvalóan téves kijelentésben), vagy: „Ha szerettük volna, talán itt marad”.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”