KÖNYVMELLÉKLET - interjú

„A művészet pedig szabad”

Nényei Pál író

Kamaszoknak szánt ismeretterjesztő József Attila-kötete egyszerre számol le a pozitivista életrajzközpontú irodalomképpel és mutatja meg, hogy miért nem választható szét teljesen a költő és a mű. A korábban a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium tanáraként és az SZFE óraadójaként tevékenykedő, színházban is játszó drámaíró ezúttal is a versekhez tér vissza, miközben „poszt-poszt-posztmodern” szemlélettel kérdez rá arra, hogyan olvassuk ma a magyar irodalom egyik legnagyobb alakját.

Magyar Narancs: Április 11-én volt József Attila születésének 120. évfordulója. Az évforduló adta az apropót?

Nényei Pál: Az is, de az utóbbi időben nagyon szívesen foglalkozom egy-egy „részletkérdéssel”. Az irodalom visszavág (a szerző 2022 óta futó irodalomtörténeti sorozata – N. M. M.) harmadik kötetében, A hit fényétől az ész világosságáigban is el van rejtve egy majdnem egész Balassi-könyv, aztán jött a Petőfivel foglalkozó negyedik kötet, amelynek az írása közben a kiadó felhívta a figyelmemet az évfordulós apropóra.

MN: Azt írja, hogy a költők éle­tét hagyományosan az életművük részeként értelmezik, de ennél nagyobb hibát nem is követhetnek el az irodalomtanárok. Teljesen le kellene választani az életrajzot a művekről?

NP: Még mindig rettenetesen megdöbbentően hat kijelenteni, hogy nem a költő személyisége, a magán-, esetleg nyilvános élete eseményei izgalmasak, hanem a költészete. Az irodalomolvasást sokan szeretik ma is a pletyka­éhségük csillapítására használni. Tetszik, nem tetszik, a közoktatásban, az olvasóközönség érdeklődésében igazából sohasem inogtak meg a pozitivizmus bástyái, és ennek egyértelmű jele például Nyáry Krisztián sikere is. Hiába tette zárójelbe Esterházy a valóságot a Bevezetés a szépirodalomba című művében, hiába terjedt el a költő szó helyett a költői én, hiába sulykolták belénk, hogy az irodalmi művek szereplői nem embe­rek, hanem nyelvi konstrukciók… Ezt leegyszerűsítve nevezhetjük a posztmodernség kudarcának is. Én komolyan gondolom, hogy a posztmodern irodalomszemlélet – annak ellenére, hogy nem igazán szűrődött le a közgondolkodásba, és mostanra már látványosan zátonyra futott és lassan el is süllyed – érvényes, és nagyon lényeges kérdéseket segített meg­vitatni, miközben azt is el kell fogadnom, hogy a hús-vér olvasóknak, akik nem irodalomelméleti stúdiumaik alapján olvasnak, nem nyelvi konstrukciókra és a valóságtól független szövegművekre van szükségük, hanem szeretnék megtapasztalni, ahogy az irodalomban is visszatükröződik a saját életük. A József Attila-könyv írása közben azonban számot kellett vetnem magamban, hogy hiába vagyok elhivatott támogatója a „szuverén irodalomnak”, József Attila költészete nem érvényes akkor, ha művi eszközökkel leválasztjuk a valódi, történelmi térben és időben élt költőről.

MN: Korábbi négy kötetében is rendre „helyre tette” az általános iskolai és középiskolai irodalomoktatást. A mostani József Attila-kötet miben kínálja a legfontosabb helyreigazítást az ország egyik legnépszerűbb költőjével kapcsolatban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.