KÖNYVMELLÉKLET - interjú

„A művészet pedig szabad”

Nényei Pál író

Kamaszoknak szánt ismeretterjesztő József Attila-kötete egyszerre számol le a pozitivista életrajzközpontú irodalomképpel és mutatja meg, hogy miért nem választható szét teljesen a költő és a mű. A korábban a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium tanáraként és az SZFE óraadójaként tevékenykedő, színházban is játszó drámaíró ezúttal is a versekhez tér vissza, miközben „poszt-poszt-posztmodern” szemlélettel kérdez rá arra, hogyan olvassuk ma a magyar irodalom egyik legnagyobb alakját.

Magyar Narancs: Április 11-én volt József Attila születésének 120. évfordulója. Az évforduló adta az apropót?

Nényei Pál: Az is, de az utóbbi időben nagyon szívesen foglalkozom egy-egy „részletkérdéssel”. Az irodalom visszavág (a szerző 2022 óta futó irodalomtörténeti sorozata – N. M. M.) harmadik kötetében, A hit fényétől az ész világosságáigban is el van rejtve egy majdnem egész Balassi-könyv, aztán jött a Petőfivel foglalkozó negyedik kötet, amelynek az írása közben a kiadó felhívta a figyelmemet az évfordulós apropóra.

MN: Azt írja, hogy a költők éle­tét hagyományosan az életművük részeként értelmezik, de ennél nagyobb hibát nem is követhetnek el az irodalomtanárok. Teljesen le kellene választani az életrajzot a művekről?

NP: Még mindig rettenetesen megdöbbentően hat kijelenteni, hogy nem a költő személyisége, a magán-, esetleg nyilvános élete eseményei izgalmasak, hanem a költészete. Az irodalomolvasást sokan szeretik ma is a pletyka­éhségük csillapítására használni. Tetszik, nem tetszik, a közoktatásban, az olvasóközönség érdeklődésében igazából sohasem inogtak meg a pozitivizmus bástyái, és ennek egyértelmű jele például Nyáry Krisztián sikere is. Hiába tette zárójelbe Esterházy a valóságot a Bevezetés a szépirodalomba című művében, hiába terjedt el a költő szó helyett a költői én, hiába sulykolták belénk, hogy az irodalmi művek szereplői nem embe­rek, hanem nyelvi konstrukciók… Ezt leegyszerűsítve nevezhetjük a posztmodernség kudarcának is. Én komolyan gondolom, hogy a posztmodern irodalomszemlélet – annak ellenére, hogy nem igazán szűrődött le a közgondolkodásba, és mostanra már látványosan zátonyra futott és lassan el is süllyed – érvényes, és nagyon lényeges kérdéseket segített meg­vitatni, miközben azt is el kell fogadnom, hogy a hús-vér olvasóknak, akik nem irodalomelméleti stúdiumaik alapján olvasnak, nem nyelvi konstrukciókra és a valóságtól független szövegművekre van szükségük, hanem szeretnék megtapasztalni, ahogy az irodalomban is visszatükröződik a saját életük. A József Attila-könyv írása közben azonban számot kellett vetnem magamban, hogy hiába vagyok elhivatott támogatója a „szuverén irodalomnak”, József Attila költészete nem érvényes akkor, ha művi eszközökkel leválasztjuk a valódi, történelmi térben és időben élt költőről.

MN: Korábbi négy kötetében is rendre „helyre tette” az általános iskolai és középiskolai irodalomoktatást. A mostani József Attila-kötet miben kínálja a legfontosabb helyreigazítást az ország egyik legnépszerűbb költőjével kapcsolatban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.