KÖNYVMELLÉKLET - Interjú

„Hírnök sem érkezik”

Háy János író

Könyv

Legújabb regénye, A csokimikulásos lány fókuszában az integráció kérdése áll. A kötet apropóján az első mondatokról, az ön­életrajzi részletekről és a társadalmi mobilitásról kérdeztük a szerzőt, aki azt is elmesélte, hogy melyik könyvéből lett kedvelt válási ajándék.

Magyar Narancs: Az új regényedben több olyan utalást is találni, amelyek korábbi nyilatkozataid alapján önéletrajzi elemekként is értelmezhetők. Tekinthető önéletrajzi vagy önélet­rajzi ihletésű regénynek A csokimikulásos lány?

Háy János: Számomra ez soha nem kérdés: amit leírok az fikció, és annak az igazságnak akar eleget tenni, amit a szöveg megkövetel. Akár vannak benne önéletrajzi elemek, akár nincsenek. Az ember olyan anyagból dolgozik, amit ismer vagy megismer, amibe elég érzelmi energiát tud beletenni. Nem elmaszatolni akarom ezzel a kérdést, de szólni fogok, ha önéletrajzot írok. Persze vannak írók, akik épp az ellenkezőjét állítják, például Móricz vagy Bereményi, akik azzal flexelnek, hogy csak lejegyezték, amit hallottak, vagy amit átéltek. De ezt mondja Knausgård is, holott a mű nem a valóság tükröződése, mint gondolták sokan Platóntól Lukács Györgyig, hanem teremtett világ. A saját múltunk elbeszélése is csak egy aktuális narráció.

MN: Izgalmas elbeszélői stratégiát alkalmaz az új regény: az elbeszélő hol élete vége felé járó felnőttnek, hol kamasznak, míg máskor kisgyereknek tűnik.

HJ: Van ugyan egy fő szál, amely a kamaszkorhoz köthető, de ez folyamatosan visszacsúszik a gyerekkorba, és előre egy lehetséges jövőbe. Érdekel az időhöz való viszonyunk, és mivel az ok-okozati rendszerben, mint betonbiztos logikában egyáltalán nem hiszek, minden olyan időműködés érdekel, amely ennek a logikának ellene tart.

MN: A kötet második felében egyre inkább a kamasz perspektíva válik uralkodóvá. A koncepció része volt, hogy idővel a kamasz magához ragadja a szót, és nem is adja vissza idősebb önmagának, vagy erre a regényre is igaz, amit egy korábbi interjúdban mondtál, hogy írás közben teljes mértékben az ösztön és szöveg irányít?

HJ: Az ösztöneimet követem, de persze az agyam is beleszól, kontrollál és ítéleteket hoz. A könyvek elején kevés dologban vagyok biztos, de A csokimikulásos lánynál tudtam, hogy nem engedem vissza a nyitóoldalak tónusának a terepet, mert úgy akartam megírni, mintha azoknak az elég mélyre hangolt mondatoknak a felfényezését hozná az utána következő szöveg. Amúgy a nyitó- meg a zárómondat rímel egymásra, hiszen a zárás tele van reménnyel, de van egy megszorítás benne, ami visszakapcsol a nyitányhoz.

MN: „Azt hiszem, ideje volna meghalni” – ez a könyv első mondata, s ez, hasonlóan az előző regényed felütéséhez („Ettől a naptól, ez épp május huszadika volt, boldogtalan leszek”), ismét egy súlyos lemondás.

HJ: Mindkét indítás egy elbeszélői pozíció meghatározása. Szerintem nagyon fontos, hogy az ember honnan beszél a világról, és ennek az alapvető státuszát az idő határozza meg. Az én időhelyem a világban most ott van, ahol a múlt, jelen, jövő játéka a múlt javára dőlt el. Mindig azt a startpisztolyt próbáljuk elsütni, amely végigvisz a szövegen. Általában már az első mondatnál látom, hogy mekkora löket van benne, végig tudom-e csinálni.

MN: Míg a tavaly megjelent Boldog boldogtalan bizonyos pontjain játékos módon az író jelenik meg istenként, A csokimikulásos lányban az apa tűnik fel egyfajta istenszerepben. Miért az Atya és a Fiú viszonyát választottad a regényben megjelenő apa-fia kapcsolat metaforájának?

HJ: Ez egy kézenfekvő metafora. De azért ez nincs túlhajszolva a szövegben. A felnőttek rém­uralmáról szóló könyvek, amilyen ez is, a legközvetlenebb felnőtt figurákat használják, a szülőket és a tanárokat, ha pedig nem tudnak mást előkotorni, akkor ott a teremtő. Gyerekként leszakadni a szülőkről, megteremteni a saját önértelmezésünket a világban, szerintem a legfontosabb és egyben a legnehezebb feladat is. Az apa mindenképpen egy felettes elnyomó énként jelenik meg az életünkben, akkor is, ha valójában nem is olyan. Le kell gyártanuk ezt az erőt, hogy legyen mivel megküzdenünk.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.