Könyv

A skandináv érzelmek újabb iskolája

Asa Larsson: Kristálytemplom

  • - bán -
  • 2012. július 19.

Könyv

 


Sokak számára meghökkentően hathat a tény, miszerint a pillanatnyilag is legnépszerűbb irodalmi műfaj, a modern regény megszületése korában, vagyis a 18. század vége körül milyen megvetéssel szóltak a szellemi elit köreiben a szenvedélyes regényolvasókról, és persze magáról a műfajról is. Egy megrögzött regényolvasó (aki ekkoriban többnyire hölgy volt) nagyjából olyan megítélés alá esett, mint manapság az, aki kizárólag latin-amerikai szappanoperákkal múlatja drága idejét. Jane Austen 1803-ban írt A klastrom titka című regényében már magának a vadromantikus regénynek a paródiáját adja (hősnője, Catherine akkor lesz valódi ember és hősnő, amikor rájön, hogy az élet nem azonos az általa olvasott regények titkokkal teli világával); és miközben elismeri e zsáner gyengéit, szenvedélyes kifakadásában máig lenyűgöző védőbeszédét írja meg a regénynek mint műfajnak: „amelyben a szellem legnagyobb erőit vonultatják fel. Amelyben a világ legcsiszoltabb nyelvén közvetítik az emberi természet legalaposabb ismeretét, változatainak legszerencsésebb foglalatát, a szellem és a humor leggazdagabb áradását” (Borbás Mária fordítása). És mindezt akkor írta a csodálatos regényírónő, amikor még meg sem született Flaubert, Dickens, Gogol, Tolsztoj – a névsorolvasást bárki folytathatja.

Mindezt a krimi vagy bűnregény műfajának védelmében mondom, noha nem szorul rá annyira, mint Jane Austen korában a regény teljes műfaja. Hiszen amióta a mai regény többnyire lemondott arról, hogy „az emberi természet legalaposabb ismerete” legyen (utoljára talán a nagy latin-amerikai prózának volt ez ambíciója, és milyen megrázóan szimptomatikus, hogy a napokban olvashattunk arról, miszerint Gabriel García Márquez aggkori elbutulásban szenved…), a reális világot, az emberi jellemek küzdelmét-sorsát, mindennapjait megismerni vágyók kénytelenek odafordulni a bűnügyi regény jobb-rosszabb termékeihez. Ugyanis manapság szinte kizárólag csakis ebben a zsánerben lelhetők fel a társadalomábrázolás komoly elemei. A realizmusnak annyi – de biztos ez? Hiszen nemrég például a messze nem realista prózaíró, Németh Gábor vetette fel egy vitában, mely éppenséggel a politikai költészetről szólt, hogy a diszkusszió magában rejti egy realizmusvita lehetőségét; persze a vita tényleges lefolytatása azóta is várat magára. De ha az úgynevezett nagy irodalomban mégis bealkonyult a realizmusnak, akkor a krimi naponta hoz ékes példákat arra, hogy búvópatakszerűen továbbra is él, csak más utat talált arra, hogy bebizonyítsa elpusztíthatatlanságát.

A skandináv krimi immár négy évtizedes története az egyik parádés példája ennek.

Az 1966-ban született svéd Asa Larsson új regénye a nagy skandináv klasszikusok révén már sokszor megismert módszerekkel és elemekkel dolgozik: a múlt ma is ható bűneinek analitikus feltárása (Ibsen), erős társadalomrajz (Sjöwall-Wahlöö), harc istennel, isten csendje (Kierkegaard, Ingmar Bergman), a házasság pokla (Strindberg), a gyerekek magánya és ebből fakadó részleges devianciája, később lázadása (Selma Lagerlöf: Nils Holgersson; Astrid Lindgren: Harisnyás Pippi). És ismét egy istentől elhagyott területen vagyunk, ezúttal a Norrbotten megyei Kiruna városában (ha így folytatjuk, lassan megismerjük egész Skandinávia hegy- és vízrajzát…), ahol az Erő Forrása elnevezésű vallási közösség karizmatikus vezetőjét ért bestiális gyilkosság a kiindulópontja az újabb borzalmaknak. Ám ezek inkább lélektani, ember közti természetűek; Rebecca Martinsson, aki gyerek- és kamaszkori titkai után kutatva válik botcsinálta nyomozóvá, régi ismerősei lelki torzulásaival kénytelen szembesülni a természetesen hótól, jégtől és széltől agyonmacerált házfalak mögött. Színvonalas munka, hiteles és komolyan átgondolt regény, de a valódi szellem, a mélyebb társadalmi érdeklődés nem elég erősen érzékelhető. Kicsit felületes marad így az ábrázolás, olykor elnagyolt, nem igazán plasztikus. De a szerző újabb köteteket ígér – meglátjuk, hova jut velük.

Fordította Erdődy Andrea. Animus, 2012, 269 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."