Könyv

A skandináv érzelmek újabb iskolája

Asa Larsson: Kristálytemplom

  • - bán -
  • 2012. július 19.

Könyv

 


Sokak számára meghökkentően hathat a tény, miszerint a pillanatnyilag is legnépszerűbb irodalmi műfaj, a modern regény megszületése korában, vagyis a 18. század vége körül milyen megvetéssel szóltak a szellemi elit köreiben a szenvedélyes regényolvasókról, és persze magáról a műfajról is. Egy megrögzött regényolvasó (aki ekkoriban többnyire hölgy volt) nagyjából olyan megítélés alá esett, mint manapság az, aki kizárólag latin-amerikai szappanoperákkal múlatja drága idejét. Jane Austen 1803-ban írt A klastrom titka című regényében már magának a vadromantikus regénynek a paródiáját adja (hősnője, Catherine akkor lesz valódi ember és hősnő, amikor rájön, hogy az élet nem azonos az általa olvasott regények titkokkal teli világával); és miközben elismeri e zsáner gyengéit, szenvedélyes kifakadásában máig lenyűgöző védőbeszédét írja meg a regénynek mint műfajnak: „amelyben a szellem legnagyobb erőit vonultatják fel. Amelyben a világ legcsiszoltabb nyelvén közvetítik az emberi természet legalaposabb ismeretét, változatainak legszerencsésebb foglalatát, a szellem és a humor leggazdagabb áradását” (Borbás Mária fordítása). És mindezt akkor írta a csodálatos regényírónő, amikor még meg sem született Flaubert, Dickens, Gogol, Tolsztoj – a névsorolvasást bárki folytathatja.

Mindezt a krimi vagy bűnregény műfajának védelmében mondom, noha nem szorul rá annyira, mint Jane Austen korában a regény teljes műfaja. Hiszen amióta a mai regény többnyire lemondott arról, hogy „az emberi természet legalaposabb ismerete” legyen (utoljára talán a nagy latin-amerikai prózának volt ez ambíciója, és milyen megrázóan szimptomatikus, hogy a napokban olvashattunk arról, miszerint Gabriel García Márquez aggkori elbutulásban szenved…), a reális világot, az emberi jellemek küzdelmét-sorsát, mindennapjait megismerni vágyók kénytelenek odafordulni a bűnügyi regény jobb-rosszabb termékeihez. Ugyanis manapság szinte kizárólag csakis ebben a zsánerben lelhetők fel a társadalomábrázolás komoly elemei. A realizmusnak annyi – de biztos ez? Hiszen nemrég például a messze nem realista prózaíró, Németh Gábor vetette fel egy vitában, mely éppenséggel a politikai költészetről szólt, hogy a diszkusszió magában rejti egy realizmusvita lehetőségét; persze a vita tényleges lefolytatása azóta is várat magára. De ha az úgynevezett nagy irodalomban mégis bealkonyult a realizmusnak, akkor a krimi naponta hoz ékes példákat arra, hogy búvópatakszerűen továbbra is él, csak más utat talált arra, hogy bebizonyítsa elpusztíthatatlanságát.

A skandináv krimi immár négy évtizedes története az egyik parádés példája ennek.

Az 1966-ban született svéd Asa Larsson új regénye a nagy skandináv klasszikusok révén már sokszor megismert módszerekkel és elemekkel dolgozik: a múlt ma is ható bűneinek analitikus feltárása (Ibsen), erős társadalomrajz (Sjöwall-Wahlöö), harc istennel, isten csendje (Kierkegaard, Ingmar Bergman), a házasság pokla (Strindberg), a gyerekek magánya és ebből fakadó részleges devianciája, később lázadása (Selma Lagerlöf: Nils Holgersson; Astrid Lindgren: Harisnyás Pippi). És ismét egy istentől elhagyott területen vagyunk, ezúttal a Norrbotten megyei Kiruna városában (ha így folytatjuk, lassan megismerjük egész Skandinávia hegy- és vízrajzát…), ahol az Erő Forrása elnevezésű vallási közösség karizmatikus vezetőjét ért bestiális gyilkosság a kiindulópontja az újabb borzalmaknak. Ám ezek inkább lélektani, ember közti természetűek; Rebecca Martinsson, aki gyerek- és kamaszkori titkai után kutatva válik botcsinálta nyomozóvá, régi ismerősei lelki torzulásaival kénytelen szembesülni a természetesen hótól, jégtől és széltől agyonmacerált házfalak mögött. Színvonalas munka, hiteles és komolyan átgondolt regény, de a valódi szellem, a mélyebb társadalmi érdeklődés nem elég erősen érzékelhető. Kicsit felületes marad így az ábrázolás, olykor elnagyolt, nem igazán plasztikus. De a szerző újabb köteteket ígér – meglátjuk, hova jut velük.

Fordította Erdődy Andrea. Animus, 2012, 269 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.