Interjú

Túlsúlyos és alulfizetett

Don DeLillo író

Könyv

A majdnem hivatalos kánon szerint Pynchon, McCarthy és Roth mellett ő is tagja a kortárs amerikai irodalmi elit nagy négyesének. A közmegegyezés úgy tartja, hogy az 1997-es Underworlddel érdemelte ki a halhatatlanságot. Cosmopolis című regénye 2003-ban jelent meg, és David Cronenberg adaptációja révén került ismét a figyelem középpontjába. Ritkán ad interjút, de a film bemutatója apropóján válaszolt (e-mailen feltett) kérdéseinkre.


Magyar Narancs: A kritikusok körében divat lett egyfajta modern Ulyssest látni a Cosmopolisban (kritikánk a könyvről itt olvasható). Legyen ez az ő bajuk, vagy valóban voltak joyce-i ambíciói?

Don DeLillo: Nem állt szándékomban újraértelmezni Joyce-ot, a Cosmopolis távolról sem modern Ulysses. Ha valami, akkor egy modern mese idő és pénz szerepéről.

MN: A Kennedy-gyilkosság hátteréről spekuláló Libra című regénye megírása előtt átrágta magát a Warren-jelentésen (az 1963-as merénylet körülményeit kivizsgáló, közel 900 oldalas bizottsági anyag - K. G.). Erről viszont maga mondta, hogy olyan, mint egy nagyszabású Joyce-regény.

DD: Igen, mert az égvilágon minden benne van. Nagy, kicsi és egészen mikroszkopikus dolgok - minden. Jelentős emberek élete és halála dátumokban, helyekben, cipőméretekben, étrendekben, fogtérképekben kifejezve.

MN: A Cosmopolisban sok szó esik a globalizációról. Az egyik szereplő véleménye szerint onnan fogjuk tudni, hogy a globális korszak véget ért, hogy a nyújtott limuzinok szép lassan eltűnnek a manhattani utcákról. A regény 2003-ban született. Azóta eltűntek?

DD: A sztreccs limuzinok nem tűntek el, de a számuk észrevehetően megcsappant. Nem kell feltétlenül globális összefüggést sejteni emögött, könnyen lehet, hogy a tehetős népek, akik ezekkel a járművekkel közlekednek, olvasták a regényt, és megrémültek, hogy hasonlóan szomorú sors vár rájuk, mint Eric Packerre.

MN: És ha a globális korszak mostanában érne véget, azt milyen jelekből fogjuk tudni?

DD: Ha megnézi az Underworld epilógusát, ott megtalálja a választ.

MN: A 2001. szeptember 11-i terrortámadások befolyásolták bármilyen módon is a Cosmopolis megírását?

DD: A terrortámadások idején már majdnem kész voltam a regénnyel. Ekkor viszont hosszabb időre leálltam az írással. Aztán ismét belekezdtem.

MN: Önt nemcsak a kritikusok, de az írótársak is előszeretettel kritizálják, hol pozitív, hol negatív előjellel. John Updike például lehúzta a Cosmopolist, Martin Amis viszont egyenesen a paranoia poétájának kiáltotta ki önt.

DD: A kritikáról, mint olyanról, a véleményem ez: nem több mint valami homályos objektum a visszapillantó tükörben.

MN: A paranoia kellő inspiráció az íráshoz?

DD: Volt egy időszak, amikor az írói érdeklődésem középpontjában a paranoia állt. De nem nekem volt hajlamom rá, hanem a korszaknak, ami foglalkoztatott, és ez a korszak, amikor a paranoia szinte kézzelfoghatóan volt jelen az amerikai kultúrában, a hatvanas és a hetvenes évekre esett.

MN: A kétezres években előszeretettel boncolgatják az írók, elsősorban az amerikaiak, a regény túlélési esélyeit. Míg Philip Roth temeti az amerikai regényt, Paul Auster vagy Jonathan Franzen kevésbé borúlátó. Ön melyik oldalon áll?

DD: Én azon az állásponton vagyok, hogy mindig lesznek írók, akik belső indíttatásból alkotnak, írják, amit írniuk kell, mert a tehetségük ezt diktálja, dacára annak, hogy mit kíván vagy követel a pillanatnyilag aktuális kultúra. Az író teszi a kultúrát, s nem fordítva.

MN: Ha szétnéz a kollégái között, kiben látja a kor jellegzetes íróját?

DD: Minden túlsúlyos és alulfizetett íróban.

MN: "Paul Austernek" - ez az ajánlás szerepel a Cosmopolis legelején. Van valamilyen része Austernek a Cosmopolis megszületésében?

DD: Különösebb oka nincs az ajánlásnak. Hacsak az nem, hogy Paul Auster jó barátom.

MN: Szokott szakmázni akár Austerrel, akár más írókollégával?

DD: Ha írók társaságában találom magamat, rendszerint két témánk van: a sport és a filmek. Nagyon ritka, hogy az írásról diskurálunk, vagy egymás karrierje lenne a téma.

MN: Az utóbbi idők filmművészetéből mit tart maradandó alkotásnak?

DD: Két ilyen filmet tudnék mondani: az egyik Terrence Malicktől Az élet fája, a másik pedig Tarr Bélától A torinói ló.

MN: A Cosmopolist sokan megfilmesíthetetlen regénynek tartották. Meglepte, amikor kiderült, Cronenberg filmet készít belőle?

DD: A film médiuma régóta foglalkoztat, de ami a regényeimet illeti, nos, számomra nincs megfilmesíthető vagy megfilmesíthetetlen regény, a saját munkáimat legalábbis nem szoktam ilyen alapon megítélni. A rendező feladata, hogy meghozza ezt a döntést, bármi is legyen az. Ami a filmeket illeti, engem már nem lep meg semmi.

MN: Cronenberg meghozta ezt a döntést. A kész film (lesújtó kritikánk róla itt olvasható) láttán mit mond?

DD: Azt, hogy a film működik. David Cronenberg beletalált.

MN: "A tehetség erotikusabb, ha elvesztegetik" - állítja a regény egyik szereplője. Egyetért?

DD: Nagyon kevés dologban értek egyet a karaktereimmel. Kétlem, hogy ez igaz lenne. A tehetség talán feltűnőbb, ha elvesztegetik - ez lenne az én verzióm.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."