Könyv

Kihívni a redőnyszerelőt

Inkei Bence: Mirelit

  • - karafiáth -
  • 2012. július 18.

Könyv

 


Pompásan mutatja az élet dolgaihoz való hozzáállásunkat, hogyan reagálunk, amikor leszakad a redőny. A praktikusak rögvest tárcsázzák a szerelőt, az ezermesterek egyetlen nekifeszülésből maguk oldják meg a problémát, a lúzerek meg inkább élnek sötétben, ki tudja, meddig. E harmadik csoportba tartozik dr. Gömöri Gergő, a harminchárom éves, munkáját ímmel-ámmal végző aktatologató köztisztviselő, akit - többek között a redőnyeset miatt - elhagyott a barátnője, Zsófi, a sztori kezdete előtt éppen három héttel. Hősünk sehogy sem tudja feldolgozni a tragédiát, egyik sivár napja pereg a másik után, csak az tartja életben, hogy erősen reméli: Zsófi magához tér, és ezáltal vissza őhozzá. De hogy addig is kibírja a Zsófi nélküli időket, Gergő egy teljes évre lefagyasztatja magát. Ezután már minden mirelitlétben vagy inkább álomban történik, megannyi variáció a lány utáni vadászatra, aki után hol Berlinben kell ólálkodni, hol romkocsmákban alig-felismerni, hol megpróbálni nem gondolni rá, új nőt keríteni, berúgni a szintén nem túl nyerő haverokkal. Kitölteni a másik síkon is az időt, valamivel jobban, mint ahogyan az a valóságban ment eddig. Mert Gergő nem az élet császára, teli van komplexusokkal, állandóan betegségeket fedez fel magán, ráadásul még az aranyere is Zsófira emlékezteti, hiszen a kevés közös pontból ez volt köztük az egyik. Gergő a regény során folyamatosan reflektál a múltjára és arra, hogy sehogy nem az lett belőle, aki lenni szeretett volna. Ám monológja nem keserű, maximum keserédes, emlékezése nem béna retrózás, hanem izgalmas múltidézés a jelen tükrében. A szerző bevallottan a Parsons és Hornby-féle, könnyedebb vonalat követi, anélkül, hogy utánérzésre gyanakodnánk: Inkei sajátos humora és irreális valóságkezelése izgalmas nemzedéki regénnyé kerekedik. Miután elolvastam, kihívtam én is a redőnyszerelőket.

 

L'Harmattan, 2012, 170 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."