Könyv

Kihívni a redőnyszerelőt

Inkei Bence: Mirelit

  • - karafiáth -
  • 2012. július 18.

Könyv

 


Pompásan mutatja az élet dolgaihoz való hozzáállásunkat, hogyan reagálunk, amikor leszakad a redőny. A praktikusak rögvest tárcsázzák a szerelőt, az ezermesterek egyetlen nekifeszülésből maguk oldják meg a problémát, a lúzerek meg inkább élnek sötétben, ki tudja, meddig. E harmadik csoportba tartozik dr. Gömöri Gergő, a harminchárom éves, munkáját ímmel-ámmal végző aktatologató köztisztviselő, akit - többek között a redőnyeset miatt - elhagyott a barátnője, Zsófi, a sztori kezdete előtt éppen három héttel. Hősünk sehogy sem tudja feldolgozni a tragédiát, egyik sivár napja pereg a másik után, csak az tartja életben, hogy erősen reméli: Zsófi magához tér, és ezáltal vissza őhozzá. De hogy addig is kibírja a Zsófi nélküli időket, Gergő egy teljes évre lefagyasztatja magát. Ezután már minden mirelitlétben vagy inkább álomban történik, megannyi variáció a lány utáni vadászatra, aki után hol Berlinben kell ólálkodni, hol romkocsmákban alig-felismerni, hol megpróbálni nem gondolni rá, új nőt keríteni, berúgni a szintén nem túl nyerő haverokkal. Kitölteni a másik síkon is az időt, valamivel jobban, mint ahogyan az a valóságban ment eddig. Mert Gergő nem az élet császára, teli van komplexusokkal, állandóan betegségeket fedez fel magán, ráadásul még az aranyere is Zsófira emlékezteti, hiszen a kevés közös pontból ez volt köztük az egyik. Gergő a regény során folyamatosan reflektál a múltjára és arra, hogy sehogy nem az lett belőle, aki lenni szeretett volna. Ám monológja nem keserű, maximum keserédes, emlékezése nem béna retrózás, hanem izgalmas múltidézés a jelen tükrében. A szerző bevallottan a Parsons és Hornby-féle, könnyedebb vonalat követi, anélkül, hogy utánérzésre gyanakodnánk: Inkei sajátos humora és irreális valóságkezelése izgalmas nemzedéki regénnyé kerekedik. Miután elolvastam, kihívtam én is a redőnyszerelőket.

 

L'Harmattan, 2012, 170 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.