A birodalom visszavág - John le Carré: Csapda

Könyv

Nyugaton a helyzet majdhogynem változatlan, amióta (a Hajsza utolsó oldalain) magára hagytuk George Smileyt. Áll még a Körönd, a brit hírszerzés düledező fellegvára, és áll a Moszkvai Központ, ahol Karla, a rettegett kémfőnök fejti ki hidegháborús tevékenységét. A nem létező brit birodalom sokadszorra hanyatlik, a Köröndöt sokadszorra szervezik át, az új uraknak sokadszorra büdösek a régi hírszerző módszerek. Az Enyhülés és az Integráció szellemei járják be a Körönd folyosóit, de Smiley, a brit hírszerzés nem először nyugalmazott főnöke egészen más folyosókon jár már; távol a hírszerzés zajától, könyvtári magányában bújja a német barokk költészetet.

Sokáig elnéznénk még a Körönd kisnyugdíjas szupermenjét, ahogy régi magányát újra cserélve egy korabeli dalnok után kutat, mert semmi kétség, ezt is ugyanazzal az ügybuzgalommal végezné, mint hivatali teendőit. Ám a német barokk irodalomnak betesznek a bolsevikok. Smileynak hamarosan másféle dalnokokkal akad dolga, nagyon is élőkkel, akik Karla gyenge pontjairól danolásznak. A sötétben bujkáló Karla megperzselhető közelségbe kerül - a zsarolhatóságot mondják így a köröndiek, e nagyszerű nyelvújítók, a körmönfont társalgás mesterei. Mint megannyi kémköntösbe bújt Henry Higgins, Smileyval az élen, akivel utolsó bevetésén valami egészen megrendítő történik. George Smiley, a kíméletlen udvariasság és a pedantéria bajnoka egyszer csak felüvölt! Kicsi jelenet ez a nagy egészben, elvész szinte a Karla-fogó akció sűrűjében, de Smiley privát történetében drámai csúcspont, minden más csak izgalmas elő- vagy utójáték. Egy olyan ember esik ki a szerepéből, aki legnagyobb dühe pillanatában is csak ennyit mormol: Olivier, azon töprengtem, talán megmondhatná végre, mit keresek itt... Az az ember üvölt, akiből a legnagyobb feszültségek közepette sem látszik más, mint a védelmet biztosító jóllakottság és a szódásüveg vastagságú szemüveglencse mögött álmatagon lecsukódó szemhéjak. Akinek arcizma sem rezdül, amikor nem is az ellenség, hanem a sajátjai érdeklődnek kedves felesége, a fűvel-fával összefekvő Ann hogyléte felől - akit a Moszkvai Központ utasítására Smiley legfőbb bizalmasa fektetett le a trilógia első kötetében. Fapofai csúcsteljesítmény, ahogy a "hogy van Ann?"-re Smiley rutinszerűen rávágja: köszönöm, remekül. Ehhez képest gyerekjáték megtéveszteni a Szovjetuniót.

De Karla becserkészésének történetében végül is ez a legizgalmasabb: Smiley meccse Smileyval. Smiley, a közszolga és Smiley, az ember párharca. S míg ők ketten tusakodnak, egymást érik a jobbnál jobb akciójelenetek: Smiley egy öregasszony kusza gondolatai között üldöz egy fontos információmorzsát, máskor meg aktákat lapozgat egykori munkahelyén. A kellő akrobatika is megvan az akcióhoz: Smiley a kémszolgálat régi, meghitt rendszerébe kapaszkodik, miközben már oda a meghittség és oda a rendszer is.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2011, 307 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.