A birodalom visszavág - John le Carré: Csapda

Könyv

Nyugaton a helyzet majdhogynem változatlan, amióta (a Hajsza utolsó oldalain) magára hagytuk George Smileyt. Áll még a Körönd, a brit hírszerzés düledező fellegvára, és áll a Moszkvai Központ, ahol Karla, a rettegett kémfőnök fejti ki hidegháborús tevékenységét. A nem létező brit birodalom sokadszorra hanyatlik, a Köröndöt sokadszorra szervezik át, az új uraknak sokadszorra büdösek a régi hírszerző módszerek. Az Enyhülés és az Integráció szellemei járják be a Körönd folyosóit, de Smiley, a brit hírszerzés nem először nyugalmazott főnöke egészen más folyosókon jár már; távol a hírszerzés zajától, könyvtári magányában bújja a német barokk költészetet.

Sokáig elnéznénk még a Körönd kisnyugdíjas szupermenjét, ahogy régi magányát újra cserélve egy korabeli dalnok után kutat, mert semmi kétség, ezt is ugyanazzal az ügybuzgalommal végezné, mint hivatali teendőit. Ám a német barokk irodalomnak betesznek a bolsevikok. Smileynak hamarosan másféle dalnokokkal akad dolga, nagyon is élőkkel, akik Karla gyenge pontjairól danolásznak. A sötétben bujkáló Karla megperzselhető közelségbe kerül - a zsarolhatóságot mondják így a köröndiek, e nagyszerű nyelvújítók, a körmönfont társalgás mesterei. Mint megannyi kémköntösbe bújt Henry Higgins, Smileyval az élen, akivel utolsó bevetésén valami egészen megrendítő történik. George Smiley, a kíméletlen udvariasság és a pedantéria bajnoka egyszer csak felüvölt! Kicsi jelenet ez a nagy egészben, elvész szinte a Karla-fogó akció sűrűjében, de Smiley privát történetében drámai csúcspont, minden más csak izgalmas elő- vagy utójáték. Egy olyan ember esik ki a szerepéből, aki legnagyobb dühe pillanatában is csak ennyit mormol: Olivier, azon töprengtem, talán megmondhatná végre, mit keresek itt... Az az ember üvölt, akiből a legnagyobb feszültségek közepette sem látszik más, mint a védelmet biztosító jóllakottság és a szódásüveg vastagságú szemüveglencse mögött álmatagon lecsukódó szemhéjak. Akinek arcizma sem rezdül, amikor nem is az ellenség, hanem a sajátjai érdeklődnek kedves felesége, a fűvel-fával összefekvő Ann hogyléte felől - akit a Moszkvai Központ utasítására Smiley legfőbb bizalmasa fektetett le a trilógia első kötetében. Fapofai csúcsteljesítmény, ahogy a "hogy van Ann?"-re Smiley rutinszerűen rávágja: köszönöm, remekül. Ehhez képest gyerekjáték megtéveszteni a Szovjetuniót.

De Karla becserkészésének történetében végül is ez a legizgalmasabb: Smiley meccse Smileyval. Smiley, a közszolga és Smiley, az ember párharca. S míg ők ketten tusakodnak, egymást érik a jobbnál jobb akciójelenetek: Smiley egy öregasszony kusza gondolatai között üldöz egy fontos információmorzsát, máskor meg aktákat lapozgat egykori munkahelyén. A kellő akrobatika is megvan az akcióhoz: Smiley a kémszolgálat régi, meghitt rendszerébe kapaszkodik, miközben már oda a meghittség és oda a rendszer is.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2011, 307 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.