A kultúra támogatása Franciaországban - Karcsúsodni a hízókúrán

  • Dobsi Viktória (Párizs)
  • 2011. február 17.

Könyv

A világ számos országában másolt francia kultúratámogatási rendszer vitathatatlan eredményei mellett sem fenékig tejfel. Korrekciója olyan húzóágazatokban lenne kívánatos, mint a filmgyártás vagy az előadó-művészetek. Dobsi Viktória (Párizs)

A világ számos országában másolt francia kultúratámogatási rendszer vitathatatlan eredményei mellett sem fenékig tejfel. Korrekciója olyan húzó-ágazatokban lenne kívánatos, mint a filmgyártás vagy az előadó-művészetek.

Az állami beavatkozás prototípusaként jegyzett gall kultúrpolitika közelmúltjának két fő figurája a miniszteri székében egy-egy évtizedig elidőző André Malraux és Jack Lang volt. Előbbi 1959-ben került az újonnan kialakított kultusztárca élére - küldetésének záloga a barátsága volt Charles de Gaulle köztársasági elnökkel. Utóbbit pedig Francois Mitterrand-hoz fűzte bizalmas viszony: 1981-től minden kormányának tagja volt.

A közvagyon elköltését legitimáló két legfőbb elvet, a műalkotás tiszteletét és a kultúra hőn óhajtott "demokratizálódását" Malraux jelölte ki. Konzekvens költségvetést ugyan nem kapott, de miközben felavatta szerte az országban a kultúra újdonsült házait, majd külföldön is ékesszólón hírét vitte a doktrínának, pártállástól függetlenül sokakat meggyőzött az ügy fontosságáról. Jack Lang neve kevésbé csenghet ismerősen, pedig ő indította el az azóta nemzetközi karriert befutó zene ünnepét 1983-ban, majd egy évvel később a kulturális örökség programját. De az ő idejében születtek Mitterrand monumentális kulturális emlékművei is: a Louvre átalakítása piramisostul, a zene-tudomány-technika triójának szentelt Villette óriás játszóterekkel tagolt parkja, továbbá Párizs második operaháza a Bastille-nál, a Szajna-parton pedig a négy gigantikus nyitott könyvet formázó nemzeti könyvtár (BNF) új épületegyüttese. E két utóbbi vállalkozás működtetése által felemésztett összegek óhatatlanul behatárolják az utódok mozgásterét, különösen az ínséges időkben. Paradox módon tehát az utóbbi ötven év egyetlen baloldali köztársasági elnöke volt az, aki a kulturális reprezentáció versailles-i útjára tévedve Damoklesz-kardot kötözött a mindenkori periféria és a hétköznapi "demokratizáció" műhelyei fölé.

A főváros testén hagyott kulturális-építészeti névjegyek hagyományának nem csak Mitterrand adózott: Georges Pompidou köztársasági elnök 1970-ben indította útjára a Beaubourg csupa cső kulturális központjának projektjét, utóda, Giscard d'Estaing pedig az Orsay-pályaudvar múzeummá alakítását kezdeményezte. A kísértésnek Jacques Chirac sem tudott ellenállni: épületként látványos, kiállítási intézményként vitatott modern etnomúzeumának létrehozásához átmenetileg kifosztott két másik kiállítóhelyet. Ez jól illusztrálja a kortárs kultúrpolitika dilemmáját: hogyan öltöztessük fel a konjunktúra érdekében előtérbe tolt gyereket a többiek ruháival?

A kő marad

A "gyereksereg" szaporításában a Lang-korszak felelőssége kiemelkedő. Az 1981-ben hatalomra került szocialisták némi habozás után teljesítették az avignoni színházi fesztivált 1947-ben megalapító Jean Vilar egykori óhaját: megduplázták a kultusztárca járandóságát, amely a mandátum végére megközelítette az állami költségvetés egy százalékát. Lang egyúttal olyan új műfajokat emelt be a támogatandók körébe, mint a rock, a varieté, a rap, a képregény, a cirkusz vagy mondjuk a konyhaművészet. A kánon ugyanakkor nemcsak a populáris formák meg az utca felé nyílt, hanem az alkotás elitműhelyei felé is. Ám mire 1992-ben Jack Lang uralma véget ért, már jócskán érte kritika a "kaviárbaloldal" ízlésének és érdekeinek közpénzből történő finanszírozását: konzervatív oldalról az értékrelativizmus, balról pedig az államilag elrendelt ünneplősdi miatt.

Mindazonáltal Lang, akárcsak Malraux, nehezen visszavonható örökséget hagyott az utókorra. "A baloldal a nyolcvanas évek közepén behódolt a kapitalizmusnak, a jobboldal pedig lemondott arról, hogy Lang-talanítsa a kultúrát" - írta a konzervatív L'Express magazin főszerkesztője 1996-ban. A kultúrára költött vagyont politikai presztízsnövekedésre beváltó szocialistáknak pont azért volt életbevágó a populáris szórakoztatás sikere, mert az így kreált, progresszívnak szánt üzenet feledtethette a gazdasági-társadalmi alternatíva felmutatásának kudarcát. A kölcsönösen egymásra utalt hatalom és az alkotók között szorosabbra fonódtak a kötelékek. Hogyan is számolhatta volna fel e politikailag oly jövedelmező struktúrát a hatalomra kerülő jobboldal?

Ami persze nem jelenti azt, hogy időről időre, városról városra ne nyilvánulna meg - ismét a L'Expresst idézve - a "létező jobboldali antikulturális politika", például egyes vidéki színidirektorok cenzúrázása, ellehetetlenítése és lemondatása révén. Tizenöt évnyi jobboldali kurzus pedig szemlátomást beérlelte az elszántságot, hogy a 2007-ben indult államreform keretében - az intézményrendszer hatékonyságot és költségcsökkenést ígérő átszervezése mellett - felülvizsgáljanak néhány alapelvet is.

Mostohagyerekek és kedvencek

A direkt szubvenciók mellett az állam változatos eszközökkel szabályozza a kultúra világát. Helyi találmány például az, hogy az amúgy 19,6 százalékos áfa kedvezményes válfajai vonatkozzanak a kulturális termékekre és szolgáltatásokra - a lemezt kivéve. A fizetős tévét 5,5 százalék terheli, csakúgy, mint a vidámparkokat, a múzeumot, a színházat, a mozit, a könyvet, de a kortárs képzőművészetet is; 2,2 százalék a sajtótermékek nagy részét meg az új színházi alkotásokat. A másik és újabban a kulturális sokféleség követelményével kiegészített, nemzetközi karriert befutott koncepció az ún. exception culturelle, azaz a kulturális kivétel, amely főleg kvóták révén korlátozza a szektorok liberalizációját. A 90-es évektől a tévék kötelesek 60 százalékban európai produkciókat sugározni (ezekből 40 francia nyelvű kell, hogy legyen), a rádiók pedig 40 százalékban francia részvétellel készült zenét (ebből 20 új produkció). A kvóták kétségtelenül segítették mind a nemzeti filmipar, mind a zenei ágazat talpon maradását, de hosszú távon a piac legnagyobb szereplőinek logikája érvényesül. Jean Ferrat, a tavaly elhunyt dalköltő például éveken át sikertelenül lobbizott a sokszínű zenei termés ellenére is egyre szűkebb rádiós kínálat ellen: a független érdekvédők adatai szerint öt nagy multi cég növekvő hatalmát tükrözi a 90-es évek második felében drasztikusan - négyszer kevesebb szerző feleannyi zeneszámára - zsugorodott repertoár.

A túlkínálat és a folyamatosan növekvő koncentráció általános trendnek mondható. Az egyes szektorokat ugyanakkor különféle módon kezelte az állam.

A könyvkiadás, bár elég jól viseli magát, a kultúrpolitika kvázi mostohagyereke: a kedvezményes áfa mellett elsősorban az 1981-ben bevezetett, a két évnél ifjabb kötetek leárazását tiltó diszkonttörvény szabályozza, amely máig fékezi valamennyire a nagy láncok és hipermarketek növekvő piaci részesedésből fakadó helyzeti előnyét, és lehetővé tette a független könyvesbolthálózat, ezáltal pedig az olvasókhoz eljutó választék sokszínűségének fennmaradását. A nívós (és a piacról nem megtérülő) könyvterveket, független terjesztőket, szerzőket és könyvtárakat támogató, a kölcsönökkel együtt évente mintegy 29 millió euróval gazdálkodó Centre National du Livre működési költségeit az állam biztosítja. A 18 bizottsága által elbírált kiadói projekteket, kiadványokat vagy vállalati fejlesztéseket járulékos adókból, illetve a szektornak adott hitelek törlesztéséből finanszírozza e lassan 65 éves, végső soron újraelosztó intézmény. A néhány nagy és közepes vállalat - köztük a szektor nemzetközi ezüstérmese, az évi kétmilliárd eurós forgalmat bonyolító Hachette - által uralt piacra a fokozódó koncentráció ellenére a moderált verseny a jellemző, ahol még van esély a sokféleségre. Heti átlagban 730 újdonság érkezik a boltokba; 1990-ben 20 250 új könyv jelent meg - 2008-ban tizennyolcezerrel több, összesen több mint hétmillió példányban.

A mai filmpolitika a 20-as években gyökerezik, az intézményi szerkezet vázát a Vichy-kormány hozta létre. Első körben (a könyvpiachoz hasonlóan) a szektorra kivetett adókat visszaforgató, automatikus hitelekkel stabilitást biztosító újraelosztásról volt szó. A cél az volt, hogy védeni tudják a hazai filmeket a háború után kapott hitelek feltételeként beengedett amerikai alkotásokkal szemben. Az USA sikerfilmjeinek jegybevétele így tehát a francia filmgyártást segíti. Ehhez jött 1959-től az ún. szelektív támogatás, amit minőségi kritériumok alapján, illetve fiatal filmeseknek ítélhet meg egy független bizottság, plusz az artmozis kedvezmények. Az 1984-ben liberalizált televízió és a videó jelentette újabb konkurencia (az 1957-ben még 411 milliós nézőszám 30 év alatt 130 millióra csökkent, amin a multiplexek telepítése csak kicsit segített) tette szükségessé a következő reformot. Ekkor lett kötelező a televíziós finanszírozás: ez az önkormányzatok hozzájárulása mellett a filmgyártás harmadik pillére, melynek háromnegyedét független produkciókra kell fordítani.

Más támogatók, például hitelfelvételt segítő intézmények mellett 1985 óta adójóváírással kisegített befektetési alapok, ún. SOFICA-k ösztönzik a magántőkét filmes befektetésekre. Innen ered a filmfinanszírozás 4 százaléka. 32 százalék jön a tévéktől, 2 a régióktól, kb. 3-7 százalék pedig a szelektív és automatikus támogatásokat osztó Nemzeti Filmközponttól (CNC), melynek idei büdzséje 750 millió euró körüli. A producerek nagyjából a költségek harmadával szállnak be.

A szektor eredményei magukért beszélnek: a 2000 óta évente átlagosan 210 filmet gyártó francia ipar termelése stabil, és jóval meghaladja európai versenytársaiét: 2005-ben Nagy-Britannia 124, Németország 103, Olaszország 98, Spanyolország 142 filmet alkotott. A franciák közel háromszor annyit járnak moziba, mint mi, magyarok. E siker ellenére a francia film és a támogatási rendszer válsága évtizedes téma, a túltermelés káros hatásait illetően minden elemző egyetért. Pascale Ferran filmrendezőnő vezetésével 2008-ban önkéntes munkacsoport alakult. A jó egy éven keresztül heti rendszerességgel ülésező Club des 13 (13-ak Klubja) két éve könyv formájában is kiadta következtetéseit, amelyet a szakma számos szereplője, érdekvédelmi szervezete, fiatal és érett sztárja is támogatott. Azóta mindenki a miniszteri rendeletekre vár - sajtóértesülések szerint talán nem sokáig. De mit is akarnak a 13-ak? Elsősorban nagyobb esélyt a 3-7 milliós büdzsével induló középmezőnynek. Méghozzá a szubvenció átcsoportosításával: a támogatást szerintük a sikerfilmektől a kockázatosabb, alacsony reklámköltségű és hoszszabb mozis jelenlétet igénylő alkotások felé kellene eltolni. Továbbá kevesebb automatikus és több szelektív támogatást kívánnának, de szétaprózás nélkül, hogy a ma keservesen létrehozott, nívós, de nem túl drága alkotások ne kényszerüljenek kompromisszumokra a színész-, téma- és műfajválasztást is egyre inkább befolyásoló tévécsatornákkal vagy forgalmazókkal szemben.

Álláspénz

A válság örökzöld téma a színpadi művészetek és az audovizuális műfajok esetében is. A színház a háború után a nemzeti és helyi politika jelképes szektora lett. A népnevelő mozgalmakba ágyazott egyéni szakmai erőfeszítések - Jean Vilar, Antoine Vitez, Ariane Mnouchkine, Gérard Philippe nevét említhetnénk - arra irányultak, hogy a színpad közszolgáltatássá, az állampolgárság egyik pillérévé váljék. E múlt ismeretében érthető, hogy a kultuszminisztérium büdzséje ötödét ma is a kiemelten segített, ún. spectacle vivant kategóriára fordítja: az ide értendő több mint húsz műfaj java színpadi - (dal)színház, tánc, koncert, marionett; de itt kapnak helyet az utcai mutatványosok, tűznyelők, a cirkusz, a kabaré, a sanzon és a slam is.

A kezdetektől a filmre és a színházra koncentráló állami támogatás e két szakmában dolgozókra speciális státuszt dolgozott ki - ellentétben mondjuk az írókkal és képzőművészekkel, akik gyakran másodállásban alkotnak. Az 1936-ban a filmes ágazat technikusaira szabott speciális munkanélküli-jövedelmet biztosító rendszer (intermittence) - amely a projektekre leszerződtetett dolgozók időszakos alkalmazását kompenzálta két munkaszerződés között - szintén abból az elvből indult ki, hogy mindenkinek joga van alkotótevékenységre adni a fejét, és a művészi munka stabilitásához elengedhetetlen az egzisztenciális biztonság. Csakhogy az 1969-től a spectacle vivant dolgozóinak, művészeknek és technikusoknak egyaránt garantált jövedelemkompenzáció miatt elszaporodtak és tovább zsugorodtak a miniszerződések. Tíz éve már 360 ezer intermittent-t, időszaki dolgozót tartottak számon, és a szektor 670 milliós minisztériumi apanázsához képest évi egymilliárd euró terhelte a tébékasszát. Az időzített bombaként ketyegő rendszerben azonban sokáig mindenki megtalálta a számítását. Egyfelől a politikusok, lévén a költségek nem az aktuális költségvetésben jelentek meg; másrészt a munkaadók, mert a határozatlan időre szóló szerződések helyett projektekre és napokra lebontott költségeik nagy részét akkor is átháríthatták, ha egyébként az alkalmazottak folyamatosan nekik dolgoztak. És végül maguk az előadóművészek, akik e bújtatott állami támogatás jogosságát nem vonták kétségbe. A 2003-ban bevezetett és azóta is vitatott szigorításokat (tíz hónap alatt elvégzett 507 óra után jár "csak" 8 hónap munkanélküli-segély) elmaradt előadásokkal, lefújt fesztiválokkal és bemutatókkal, változatos agitációval kísért keserves három év követte.

A nagyszerű produkciókat bőven ontó támogatási rendszer árnyoldala - akárcsak a film esetében - az, hogy a túltermelés számos olyan alkotást hív életre, amely a nagyközönséggel nem vagy csak igen rövid időre találkozik. Vagyis hiába a kínálati oldal támogatására fordított energia, ha egy műnek nincs ideje és módja arra, hogy megtalálja a maga közönségét (ez az anomália a motorja a minden műfajt ide számítva évi másfél száz fesztiválnak, amelyek turisztikai hozadékuk miatt is könnyebben találnak támogatásra az önkormányzatoknál). Furcsa végterméke ez annak a programnak, amely, emlékszünk, a művészi alkotás tiszteletét és a demokratizálást hirdette meg.

A kudarc

A kultúra és politika viszonyát illetően sarkalatos véleményt képviselő Pierre Bourdieu szociológus úgy vélte, hogy a gyerekkorban öszszeszedett kulturális tőke nagyjából egész életünkben változatlan marad, az állami kultúrpolitika pedig a polgárság esztétikai ítéletét erőlteti a "népre", amely ráadásul még finanszírozni is kénytelen a szimbolikus erőszakot. A Lang-korszak próbálkozásai a művészetek utcára vitelével, az amatőr alkotótevékenység bátorításával vagy az elit- és popműfajok határainak eltörlésével ebből az elméleti alapvetésből is fakadtak.

Csakhogy a lakosság kulturális szokásait 1973 óta öt alkalommal felmérő kultusztárca adatai arra utalnak, hogy az elmúlt évek mégsem hoztak átütő sikert: a kulturális egyenlőtlenségek nem csökkentek számottevően. Az ezredfordulón a 15 évesnél idősebb franciáknak csupán 16 százaléka jutott el évente egyszer színházba (a briteknél 34 százalék). Ugyanennyien vannak azok, akik saját kedvtelésükre beiratkoztak egy könyvtárba, miközben az országban 4400 közkönyvtár működik. A kulturális intézmények frekventáltságának emelkedése gyakran inkább csak a külföldiek érdeklődésével magyarázható - meg a mindenkori kultúrafogyasztó kisebbség megnövekedett igényeivel.

A fenti adatok és a kultúrpolitika egyéb hiányosságai is táplálják a 2007-ben megindított reformot, amely az államháztartási hiány csökkentése érdekében ezen a területen is gazdasági hatékonyságot hirdet, és a néző- és látogatószámtól, piaci részesedéstől és hasonló mennyiségi kritériumoktól teszi függővé "minden egyes euró elköltését". A hitelek részleges befagyasztása és a megszorítások, illetve a folyamatban lévő közigazgatási reform várhatóan nagyobb terheket ró majd a kultúra közfinanszírozásának jó felét álló megyei, regionális és települési önkormányzatokra. Pedig számukra (a válság óta megnövekedett szociális kiadások és a központi állami kötelezettségvállalás késleltetése miatt) gyakran épp a kultúrára és a művészeti nevelésre fordított összegek átcsoportosítása jelent kiutat.

Kevesebb lesz tehát a pénz, de ezenkívül konkrétum alig tudható a "reformról". Nicolas Sarkozy ízlése és személyes kapcsolatai, így két nagy médiabirodalom örököséhez fűződő régi barátsága okán többen azt jósolják, hogy az új kulturális ideál jegyében a szó uralma átadja helyét a képnek, az egyszeri élmény pedig a digitalizáltnak. Legfőképp pedig a művészi alkotás presztízsét a sikeré váltja fel - ami persze nem akadályozza majd az elitellenes szólamokkal kiegészülő demokratizációs mítosz fennmaradását.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.