A mosolygó püspök - Görög Staub Károly-Patay Géza: Wekerle Sándor

Könyv

"Divatban vagyok, mint a krinolin" - mondogatta önironikusan az 1890-es évek elején a korabeli magyar politika sebesen emelkedő csillaga, Wekerle Sándor, ám tévedett, hiszen országos népszerűsége jócskán túlélte a kámvás rokolya módiját. A pénzügyi zseniként azonosított politikus, a móri gazdatiszt fia ugyanis mindösszesen háromszor viselte a miniszterelnöki tisztséget hazánkban.

"Divatban vagyok, mint a krinolin" - mondogatta önironikusan az 1890-es évek elején a korabeli magyar politika sebesen emelkedő csillaga, Wekerle Sándor, ám tévedett, hiszen országos népszerűsége jócskán túlélte a kámvás rokolya módiját. A pénzügyi zseniként azonosított politikus, a móri gazdatiszt fia ugyanis mindösszesen háromszor viselte a miniszterelnöki tisztséget hazánkban. A polgári házasság és anyakönyvezés intézményéért meg az izraelita vallás recepciójáért megharcoló első miniszterelnökségét (1892-1895) követően a mosollyal kormányzó Wekerle megmentőember gyanánt került a kormányfői posztra előbb (1906-1910) több, utóbb (1917-1918) már jóval kevesebb eredményt felmutatva. A püspök - pályafutása felívelő szakaszában így becézték minisztertársai (Baross Gábor, Szilágyi Dezső stb.) a jövő emberét, akinek előmeneteléért ekképp aggódott egy idősebb képviselő: "Nem lesz-e hátrányára, hogy nincs bajusza?" A bajusztalan Wekerle külcsíne mindenesetre egy újfajta, modernebb politikusi beállítódást takart, helyesebben tett érzékletessé a századvégen. Ahogy a távolból visszatekintő Herczeg Ferenc jellemezte: "Külsejében egy manchesteri nagyiparosra emlékeztetett, de egy kivételesen nagystílű, szeretetre méltó és elmés nagyiparosra. Az volt a híre, hogy ő Magyarország Üdvöskéje, és való igaz, neki minden sikerült, amibe belekapott. Mint pénzügyminiszter, annyira rendbe szedte az államháztartást, hogy a mérleg jókora felesleggel zárult, előnyösen konvertálta az államadósságokat, behozta az aranyvalutát, Ausztriát pedig rászorította, hogy kövesse példáját. A nemzeti életben nagyban fokozta a biztonság érzését az a tudat, hogy nekünk ilyen nagyszerű férfiaink vannak tartalékban. [...] Ragyogóan eszes ember volt. Bár rengeteg sokat tanult és tudott, szelleme mégis szabadon szárnyalt, nem kötötték dogmák és elméletek. Azt hiszem, hogy az igazi barátságot nem ismerte, de jó lábon élt az egész világgal, őt pedig mindenki szerette és csodálta."

Nem vitás tehát, hogy a 90 éve elhunyt államférfi, aki a legtöbbünk számára alighanem a Wekerle-telep névadójaként ismeretes, kiérdemli figyelmünket, s hogy kívánatos lenne többet megtudnunk róla. Szívesen olvasnánk, mondjuk, egy Wekerle munkásságát tárgyaló friss vagy akár régi monográfiát, de még tán egy könnyű kézzel megírt, színes életrajzot is. Sajnos a Helikon által kiadott, szemre egyébiránt roppant gusztusos kötet egyik igényt sem képes kielégíteni, sőt inkább fokozódó elégületlenségre készteti olvasóját. A munka alapszövegét ugyanis a Wekerle család egykori házitanítója, a jogász és a Szegedi Kenderfonót vezérigazgatóként irányító Görög Staub Károly készítette el, méghozzá az amúgy is szellős szakirodalmi tájékozódást a harmincas évek elejénél lezárva. Az ő több évtizedre elárvult szövegét azután Patay Géza, Wekerle dédunokája formálta közös kézirattá: G. S. K. munkáját "átdolgozva, a mai olvasó számára élvezetesebbé téve, kiegészítéseket beleépítve, illetve néhány részt kivágva belőle...". A végeredmény egy félig-meddig műkedvelő életrajzi kötet lett, amelyből nemcsak a bevezetőnkben idézett mondatok és jellemzések hiányoznak, de nagyjából az alapos áttekintés, a megbízhatóság, mi több, a komolyan vehetőség esélye is. Mert hát mit kezdhetünk 2011-ben az olyasforma megállapításokkal, mint például: "Ne felejtsük el, hogy Ferenc József és Kossuth Lajos között áthidalhatatlan ellentétek voltak." Vagy állhat-e ilyen indítás a Wekerle középítkezéseit tárgyaló szakasz élén: "Lökjük el magunktól a sátánt, aki az eredendő bűnön túl is nyomunkban jár, s igyekezzünk fel a magasba, ahol az ember szabadabban, a földi hibáktól mentesebbnek érzi magát."

Az eseménytörténet mára jócskán elavult előadását (ami már a harmincas években sem keltett volna lelkesedést a történettudomány művelőinek körében), valamint a kicifrázott közhelyek sorjázását Wekerle beszédeinek részletei szakítják meg - hol kapcsolódva a tárgyalás menetéhez, hol magyarázgatás nélkül kimásoltatva a Képviselőházi Naplóból. Mégis, a kötet lapjain ezek a máig imponáló okosságú és lendületű politikusi megnyilvánulások érdemlik ki leginkább a figyelmünket. Kár, hogy a történészi közreműködést és kontrollszerkesztést nélkülözni látszó munka még itt is hibázik: például a Wekerle 1906. május 30-i programbeszédeként hosszan idézett szöveg sajnálatos módon egyáltalán nem Wekerle 1906. május 30-i programbeszédéből való. Bár ezen meglepődni talán ildomtalanság is egy olyan könyv olvastán, ahol a Szeged című passzusban nem esik szó a mondott városról, s ahol a névmutató nincs tudomással Mikszáth Kálmán kötetbéli említéséről. S ahol végezetül Wekerle személyiségéről és magánéletéről ilyen mélyenszántó mondatokat találhatunk: "Ha felszállt a villamosra, hát az összes utas őt figyelte, s mivel ő mosolygott, mindenkit jókedvre derített." Vagy ahogyan az Wekerle öreg szolgájának összefoglaló értékelésében áll: "Nagyuram hatalmas egyéniségében a legnemesebb emberi tulajdonságok összpontosultak."

Helikon, 2011, 320 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?