"Ajándék hercegnek ne nézd a fogát"

Philippe Lechermeier-Rébecca Dautremer: Nevenincs és sosemvolt hercegnők

  • Orosz Ildikó
  • 2012. március 17.

Könyv


Itt a farsang, áll a bál, ilyenkor úton-útfélen hercegnőkbe botlik az ember. Hat év körül a klasszikus mutációk divatosak, Csingiling, Hableány, Aranyhaj és a többiek, akik vígan repdesnek a nindzsák és dzsedi lovagok hepciás gyűrűjében. Megjegyzem, a mi ovis maszkabálunk a tradicionális nemi szerepek ellenére is különleges, ugyanis minden harmadik gyerek ázsiai származású. Van abban valami felfokozott báj, amikor az ember gyereke szörpivó és tejfölnyaló versenyben összemérheti ügyességét egy kínai Hamupipőkével, arab cowboyjal meg vietnami Pókemberrel.

Hét év felett már árnyaltabb a világ, kiderül, hogy a hercegnők is sokfélék, nem mind jó, nem mind szép, nem mind arany. Itt jön be a képbe a francia szerzőpáros könyve, amely a mesékben nem szereplő, szabálytalan hercegnőket veszi sorra. A preraffaelita festmények képi világát a kortárs celebhatározók stílusával elegyítő enciklopédiában mindenféle hóbort, deviancia és etnikum megtalálható: a táncos lábú Dibi Dubi hercegnőnek gyengéje a susogós hacuka, a hajráf meg a turkálós ruci; Hablatynak úgy jár a szája, mint a kacsa feneke; az amazon-múltú Beste hercegnő jól ismerte Raszputyint; Csórika tánc közben elemeli a grófok és vicomte-ok tárcáját. Van kétbalkezes, nyafka és álomszuszék; kínai, cigány és eszkimó. Magyarázó ábrák mutatják, hogyan élnek, és miről ismerhetők fel, térkép jelöli, hol hagyta el Amnézia az eszét, és milyen hangszerek léteznek Szoláti hegedűjén kívül: a bonszájgott mi más lenne, mint "kis fagott", de vicces etimológiája van a nagybőgetőnek és az arcsimboldobnak is. Pacskovszky Zsolt remek fordítása tele van szellemes megoldásokkal - nem az ő hibája, hogy a könyv képben erősebb, mert alapötlete kevés ahhoz, hogy 90 oldalon át egyformán érdekes maradjon.

A kereszthivatkozások, a tipográfiai játékok és az (ál)interaktivitás megfelel a felgyorsult ifjúság kívánalmainak, ám a szöveg helyenként olyan áttételes kulturális összefüggéseket mozgat, amelyek a 7-12 éves célkorosztály számára aligha dekódolhatók. A könyv végén található Milyen hercegnő vagy? című tesztet online abszolváltam a külföldi kiadó honlapján, ki is dobta, hogy nem vagyok igazi hercegnő, és változzak gyorsan vén görénnyé, guatemalai macskává vagy hintalóvá. Jogos, ki nem állhatom az ilyen teszteket.

Mára a gyerekkönyvek piaca épp úgy szegmentálódott, mint a felnőtteké - ez történetesen a "gyönyörű képzőművészeti album ajándékba" kategória. S mert ennyi jópofaság és tömény csajosság könnyen megakad a szülő torkán, nem tanácsos felolvasnunk belőle. Okosabb, ha átengedjük cseperedő lányunknak böngészésre, hadd vihogjon a barátnőivel, ha kedve tartja. Aztán ha rákérdez, legfeljebb elmagyarázzuk, ki a frász az a Raszputyin meg az Arcimboldo.

Scolar, 2011, 90 oldal, 4950 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.