Könyv

Álmatlanul

Miskolczy Ambrus: Cioran hosszú kamaszkora – avagy mi legyen a fasiszta múlttal?

  • Váradi Róbert
  • 2015. május 30.

Könyv

Ködoszlató és igen kiváló könyv látott napvilágot Emil Cioranról. Ködoszlató azért, mert az évtizedek óta egyre kultikusabbá váló román-francia filozófus és szépíró személyes életére, bizonyos gondolataira és a fasizmushoz való ellentmondásos viszonyára legendák homálya borul, és kiváló is, mert olvasmányos, mégis alapos monográfiát írni nem könnyű.

Miskolczy Ambrusnak sikerült, oly­annyira, hogy a műfajban az egyik etalonnak tartott Rüdiger Safranski teljesítményéhez tudnám csak hasonlítani Miskolczy könyvét. A szerző történeti esszének hívja tanulmányát, amelynek javarésze már 1995-ben elkészült.

Az önmagát egyszerűen csak magángondolkodónak, Jób epigonjának tartó Ciorant az akadémiák légkörétől lehető legtávolabb eső „senki földjén”, az intézményesült filozófia peremvidékén kell elhelyeznünk, olyan lázasan önemésztő remeték társaságában, mint Albert Caraco, Ladislav Klíma vagy Nicolás Gómez Dávila.

Cioran egész életében szenvedett. Szellemi krízise a húszas éveinek elején robbant ki, alapvető oka egyszerre volt súlyos és banális: krónikus inszomnia gyötörte. Ahhoz, hogy némileg plasztikussá tegyük a ciorani életművet és filozófiát, érdemesnek tűnik mindenekelőtt körvonalazni Cioran alapvető kedélyállapotát. Képzeljük el David Lynch 1977-es Radírfej című filmjének főszereplőjét, a „létbe vetett”, szorongó Henryt (aki egyébiránt merő véletlenségből, megdöbbentő módon hasonlít is a fiatal Cioranra), és azt a nyomasztó, apokaliptikus miliőt, amiben sivár életét tengette. Adjuk hozzá azt a néha patologikus mértékben spleenes, máskor mániásan felhangolt, egzaltált lelkiállapotot, ami a Cure frontemberét, Robert Smitht jellemezte a ’80-as évek elején, illetve mindazt a letargikus keserűséget és vigasztalanságot, amely a Sopor Aeternus „egyszemélyes zenekar” dalaiból árad. Így áll össze nagyjából az az egzisztencialista-nihilista életérzés, amelynek vázát belülről az üresség, a „metafizikai hontalanság” állapota, kívülről egy megtapasztalható Isten jelenléte nélküli, nyomorúságos és mulandó világ látványa adja. Emil Cioran létundorát az írás (ön)terápiájával próbálta orvosolni. Emfatikus és expresszív kifakadásai, maró éleslátása és zsigerekbe vájó, zavarba ejtő, blaszfemikus paradoxonjai egy Istent kereső, de haláláig istentelen ember kompenzációi, túlélési stratégiájának részei.

„Alighanem életútja, életformája (egyszóval: életművészete) tette jellegzetessé és talán egyedül­állóvá Ciorant” – írja Miskolczy könyve felütésében. A történész szerző hatalmas filológiai munkát elvégezve segíti az olvasót Cioran személyes életének és gondolkodásbeli, szemléleti színeváltozásainak megértésében. Ebben különben maga Cioran a partner: jellemző, hogy inkább maga Cioran „jut szóhoz”, akit Miskolczy többnyire tárgyilagosan és kritikusan kommentál, épp annyi személyességgel és anekdotával gazdagítva, amennyi csak hozzátehet az olvasmányélményhez. A könyvből megismerjük a ’30-as évek vérzivataros Romániájában eszmélő (és abban eltévelyedő) fiatal és lelkes Ciorant, aki politikai ösztönének engedelmeskedve, grandomániájának, fasiszta levegőt árasztó kora tudatfertőzésének áldozatául esve a Vasgárda mellett agitált, antiszemita írásokkal uszított. Mindezt tette a partvonalon kívülről, ugyanis közvetlen politikai szerepet nem vállalt, „csak” ideológus maradt. A börtön vagy a pisztolygolyó helyett az utolsó pillanatban inkább Párizsba szökött, ott élt haláláig. Egész hátralévő életé­ben a lehetetlennel birkózott: az egyre bölcsebb és rezignáltabb Cioran öncenzúráiban megpróbálta meg nem történtté tenni saját személyes múltját.

Kritika egy-egy megbicsakló, magyartalan mondatot, véletlen és szándékos elírást (pl. konzekvensen „gerantokrácia” gerontokrácia helyett) érhet, valamint egy, az olvasót próbára tevő részt, amikor is Miskolczy oldalakon át citálja egyazon mű francia és román szövegmódosításait. Ezekért kár, mert máskülönben a Cioran hosszú kamaszkora nemcsak hiánypótló, hanem magával ragadó könyv is.

Gondolat Kiadó, 2014, 210 oldal, 3350 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.