Könyv

Muriel Spark: Jean Brodie kisasszony fénykora

  • - banza -
  • 2015. május 30.

Könyv

Volt idő (a Kádár–Aczél-korszak), amikor elhanyagolható mennyiségű sajtóhibával, megbízható, rendesen szöveggondozott fordításokban, viszonylag naprakész sebességgel jelentek meg művek a kortárs világirodalom köréből. Így járt a ragyogó Muriel Spark is, akinek egyik legtökéletesebb regénye (Memento mori) mindössze három évvel az angol kiadás után jött ki magyarul. Ma sajtóhibák tömegével (már a fülszövegben és Kiss Judit Ágnes utószavában is) kapjuk Muriel Spark remekét, ráadásul majdnem ötven évvel az eredeti megjelenés után.

Maga a könyv éppen olyan, mint Spark többi regénye, kaján, mértéktartó, szellemes, gonosz, bár fékezett habzású vitriollal kezelt, ugyanakkor szép, megrázó, a döntő helyeken befuttatva a magasabb rendű költőiség finom rétegeivel, melyek minden esetben a varázslatosság világába emelik a teljesen banális történéseket. Spark nagyjából úgy ír regényt, ahogy kétszáz évvel korábbi honfitársa, David Hume írt esszét: szikrázó körültekintéssel és az olvasó iránt elkötelezett udvariassággal. Mennyire jellemző, hogy a regény egyik főszereplője ír egy könyvet A közhely színeváltozása címmel (és mi sem természetesebb, hogy Arthur C. Danto innen kölcsönözte a jelenkori művészetfilozófia egyik legbefolyásosabb értekezésének címét)! Spark regénye nagy iskola minden józan eszű prózaírónak, Ottlik imádta volna, ha ismeri (persze az is lehet, hogy ismerte…). A skót származású írónő bámulatos biztonsággal ugrál a helyzetek és az idősíkok között, és végig úgy érezzük, hogy egy tévedhetetlen ízlésű elbeszélő foglyai voltunk pár órán át. Van ennél nagyobb gyönyör?

Fordította: Váradi Péter. L’Harmattan, 2015, 158 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.