Könyv

Angela Marsons: Elfojtott sikoly

Könyv

Egy ismeretlen szerző rossz címmel és hatásvadász fülszöveggel megjelenő krimije nem feltétlenül sarkallja vásárlásra a reménybeli olvasót. Az Elfojtott sikoly elején ráadásul csak egy magányos kertvárosi hullánk van, és a stilisztikai bakik jó ideig inkább izgatják az olvasót, mint a gyilkos kiléte. Aztán persze beindul a buli, hullanak a fejek, de lassan egyre nagyobb hangsúlyt kap a múlt a jelennél – és ez így is van jól, az ott megbúvó titkok ugyanis sokkal kegyetlenebbek, mint egy elvágott torok, vagy egy konyhakés az önimádó képviselő hátában. A rendőrség szó szerint a mélyére ás a dolgoknak, a félig le­égett gyermekotthon udvara pedig több választ tartogat számukra, mint azt gondolnák. A feszültség oldalról oldalra nő, a gyilkos közbevetett, naplóbejegyzés-szerű gondolatai mindenkit gyanússá tesznek, a megoldás mégis rejtve marad egészen az utolsó mondatokig.

A saját démonaival is keményen küzdő Kim Stone nyomozó szarkasz­tikus, munkamániás, a szociális interakciókkal hadilábon álló, néhol pedig csak szimplán tuskó figuráját nem lehet nem szeretni. Karaktere már az első megnyilvánulások után A híd című svéd–dán koprodukcióban remekelő Saga Norén nyomozót idézi, Stone azonban emberibb, érzelmesebb. Legalábbis többet tudunk meg borzalmas gyerekkoráról, ami magyarázattal szolgál a gyermekotthon volt lakói iránt érzett felelősségére és túlfejlett igazságérzetére éppúgy, mint arra, miért szakít valakivel, aki reggel nála hagyja a fogkeféjét. A szerző ígérete szerint ez még csak a kezdet, hamarosan újra találkozhatunk a frusztrált Kim Stone-nal. Könnyen lehet, hogy nem csak nyomtatásban.

Fordította: Szieberth Ádám. General Press, 2015, 360 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.