Atlanta ´96: Újra itt van

  • Rút Ernõ
  • 1996. július 18.

Könyv

Rút Ernő
Rút Ernő

tehát a nagy alkalom, hogy éjjel fennmaradhassunk, bámulhassuk a képernyőt anélkül, hogy családunk, magántulajdonunk vagy akár államunk érdekeit el kellene hanyagolnunk, majd másnap, karikás szemekkel, bizonytalan, talán ébren átélt álmok emlékével birkózva kellene megvívnunk a túlélés amúgy is mind reménytelenebb csatáit, mind fanyarabb mosollyal dédelgetve a reményt, hogy ha a győzelem nem is a miénk - sosem a miénk -, talán vigaszágon még megemlékeznek rólunk.

Mivel nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos, bízvást javunkra válik a tudat, hogy még csak részt sem veszünk, a küzdelmek a távoli Atlantában zajlanak, abban a városban, amelynek Carter elnököt, továbbá a Coca-Colát köszönheti a jobbra egyébként nem is érdemes emberiség; továbbá abban a városban, amelybe - egyéb városok mellett - bízvást a büdös életben el nem jutunk soha, hacsak ránk nem mosolyog a kólakupakok képébe öltözött szerencse, vagy valami adminisztrációs hiba révén nem a mi nevünket köpi ki az ösztöndíjmásnakodaítélő bizottság számítógépe. Előbbi esetben átbolyonghatunk egy hetet az idegen és semmit- (illetve néhány banalitást) mondó város közönyös ürességében, hotelablakunk üvegéhez tapaszthatjuk az orrunkat, és megleshetjük az odakint elsuhanó idő kondenzcsíkjait; utóbbiban gyárthatjuk a kesernyés maximákat dosztig a nagy fenekű lányok sortja és a világ felett gyakorolt hatalom közti esetleges összefüggésekről, bár ilyenek nincsenek.

Persze mind előbbi, mind pedig utóbbi eset rendkívüli ritkaságával tüntet, marad tehát a tévéközvetítés éjjelente. Ha fantáziánk vagy a birtokunkba került tiltott tudattágítók közreműködésével rásegítünk, beleképzelhetjük magunkat az eseményekbe, habosra kavarhatjuk magunk körül az uszoda klórszörpjét, visszatalálhatunk az anyaméh tájaira a ránk nehezedő kazah hústorony dupla nelsonjában, reggae-basszust dünnyöghetünk valamely diadalmas távol-keleti nemzet pattogó himnusza alá; bár, ha a rúdugróval azonosítjuk magunkat, számolnunk kell az alattunk lakó indignálódott reakciójával. Ilyenkor nyugodtan gondoljunk rá pallérozatlan haraggal, az indulat nem idegen az olimpia szellemétől: a sportágak túlnyomó többsége nem egyéb az ógörög stratégia helyzeteinek és fogásainak leképzésénél. Már a régi görögöknek is időnként tele lett a koturnusuk az állandó háborúkkal, összegyűltek tehát, hogy jelképesen letudják egymással esedékes ellenérzéseiket, szárnyas szellemmel szigorú szabályokat alkottak meg, amelyek a jobbat, a gyorsabbat, az erősebbet és a kitartóbbat ajándékozták meg a győzelemmel, majd mentek vissza a háborúikba, amelyekben a rosszabb, a gyengébb, a lassabb és a lanyhább végül is rendszerint felülkerekedett. Úgy hírlik, ezt hívják civilizációnak, és ha igaz, ennek járunk most valahol a tetőpontja körül, de lehet, hogy később még jobb lesz.

Egyébként pedig, de hisz tudjuk ezt, kicsiny hazánk nagyhatalomnak számít a sportban, az olimpiák idejére, azt mondják, mindig jó, még a megszokottnál is jobb magyarnak lenni, ilyenkor önként azonosulunk izomagyú honfitársainkkal, csúnyácska honfitársnőinknek szerelmet vallunk, hogy pedig Egerszegi Krisztinával és/vagy Ónodi Henriettával mit csinálnánk, azt fedje az erkölcsrendészet által ránk oktrojált homály. Amúgy jó estét, jó szurkolást!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.