Azért így könnyű (Tánc- és Folkfesztivál, Rudolstadt)

  • 1996. július 18.

Könyv

Marton László Távolodó

Rudolstadt harmincezres kisváros Türingiában. Benyomása (hadd mondjam így:) "festői" - a hegyen vár, a völgyben folyó, körötte erdő, az épületek háborítatlanul őrzik a múlt század első felének emlékeit; Rudolstadt azon kevés - nemrég még keletnémet - település közé tartozik, amit még a szocializmusnak sem sikerült hazavágnia úgy szemmel láthatóan. 1955 óta rendeznek itt fesztiválokat, ´90-ig az NDK táncművészetét demonstrálva, azóta Tánc- és Folkfesztivál néven a Világzenei Fesztiválok Európai Fóruma tagjaként. A főnök Bernhard Hanneken jó nevű motoros, az elmúlt öt évben a world music legnagyobb sztárjai forogtak a keze között: a Hedningarna, a Taraf de Haidouks, a Varttina, a Ukrainians, Mari Boine, Ali Hassan Kuban, a Sabri Brothers s így tovább, a mieink közül a Muzsikás, az Ando Drom s a Baba Yaga.

Rudolstadtba menni jó. Ha cseremisz fellépőket kell szállítani, az persze egy keveset módosítani bír ezen a helyzeten: az elmulasztott vízumokra még csak van megoldás (egy másik határ), de amikor a moszkvai illetőségű menedzser hirtelen benyel egy fej hagymát egy liter borral és fennhangon énekelni kezd, arra nincs orvosság. Cseremiszeinknek amúgy Echeykin Family a neve, és azért oszthatják meg a fesztivállal finnugor korabeli dalaikat, merthogy itt millecentenárium van. Tessék őket meghallgatni az Egyszólam együttes előtt/után, kérdés nincs, nem is lehet, el van boronálva a rokonság.

Három szálon fut a fesztivál. Az első a cimbalom körül gabalyog, nyolc cimbalmos érkezik mindenféle égtájról, közöttük egy egészen ismerősen csengő nevű is: Balogh Kálmán. Minden évben reflektorfénybe kerül egy-egy kiválasztott hangszer, ez afféle hagyomány, járt erre korábban tekerőlant, mandolin. Bemutató, továbbképzés, miegymás, végül tizenöt perc dzsem a gálaműsorban: a két (közösen) előadott darab egyikét Balogh Kálmán hozza a soproni Tendl Pál gyűjteményéből.

Magyarország 1100 éves - ez a második szál. Hogy a mi születésnapunkat Rudolstadtban is megünnepeljék, az Hanneken ötlete, míg a magyarországi szervezés (a Világzenei Fesztiválok Európai Fóruma egyetlen hazai tagjaként) Lőkös Csaba érdeme. Ami terítékre kerül, az nem akármi, és nem csak azért, mert a nagyon kevés olyan millecentenáriumi rendezvény egyike, amelyhez nem tapad milliós lenyúlás, hitegetés, gusztustalan mértékű támogatás. A fesztivál nagyjából ötven fellépő zenekarából nyolc magyar, Vasarely-kiállítás nyílik a vármúzeumban (Csepei Tibor magángyűjteménye), a belvárosban Magyar utca fogadja a vendégeket, magyar szakácsokkal, továbbá válogatott kézművesek, iparművészek bemutatóival, portékáival. A fesztivál félidejére elfogy háromszáz kiló kolbász, ötszáz liter bor, és a húsfronton is hasonló a helyzet, mindenféle randa német marhát kell bevetni pótlékul. (Végül valami rajnai vörös folyik kadarkaként, de ez nem nyilvános tény.)

A harmadik szálnak közönségesen koncertek a neve, ennek mentén nyomulhat mindenféle (a Narancsban már bemutatott) világsztár: így például a rai-nagymama Cheikha Remitti, az etno-techno úttörő Dissidenten vagy a Cape Verde-i mezítlábas díva, Cesaria Evora.

Rudolstadtba érkezni jó. A hagyma a múlté, a szállodában nem kell fizetni a nyolcas tévécsatorna bizarr pornójáért, és legalább harminc százalékkal olcsóbb az élet, mint a másik német térfélen. A kellemetlenebb élmények a katalógus megkaparintásával kezdődnek. Ingyen kapja, akinek jegye van, százhatvan oldal, műnyomó papír. Lehet kibukni: amennyibe ez kerül, annyi pénz minálunk nem katalógusra, de fesztiválra sincsen. Kérdezem Hannekent az előzetes adatokról - paff. Elővételben elment tízezer (a három napra szóló) fesztiváljegy; harmincezren élnek itt, hadd ismételjem meg. Ami persze végül is mindegy, a három nap alatt hatvanezren pörögnek a városban, megduplázódik a létszám. A fesztiváljegy hetvenöt, a napijegy negyven márka, lehet érte kapni három nagy- és tizenkét kisebb színpadot. Általában délben startolnak a programok, nincs kit elszalasztani, a fellépők zöme kétszer-háromszor is valamelyik színpadra kerül. Szponzorál a város, a szövetségi állam (Roman Herzog mond megnyitót), a Mercedes Benz s - ahogy Hanneken mondja - a maradék.

Rendőrökkel, verőlegényekkel nem találkozni, a város és a fesztivál egyet jelent a három nap alatt. Nincs kiborulás a lezárt utcáktól, az éjszakába nyúló koncertektől, ez egy háromgenerációs sztori. (Külön utca a kölyköknek, gyerekfesztivállal + temérdek játék, hangszer, korongozás, vályogviskó-építés, mindenféle szinonima.) Meg van véve az egész, az újra és újra próbálkozó eső se nagyon tud bekavarni, lehet ernyők alá bújni és lehet sárdagonyázni, tocsogni, alkat meg sör dolga, de a koncertek végig vannak nézve.

Úgy alakult, Magyarországon leginkább nigger szeretek lenni, meg cigány és persze zsidó (a megszokotton is túl), de amikor ezekkel a zenekarokkal utazom, nagyon jól boldogulok a magyarságommal. Bekattan valami azonosságtudatféle, valami szokatlan büszkeség, s persze sunyi módon magamra kenek egy réteget a sikerükből. (Hm, mi így együtt milyen ellenállhatatlanok vagyunk!) Nagy darab, masszív, kikezdhetetlen siker van. Citerázik a Gereben, azt énekli Rácz Tóni, hogy Mén a szekér, a punkok meg beindulnak, pogóra fordul a helyzet, kész őrület. Az Egyszólam ezeréves dalokkal érkezik, nem, nem is ezek a dalok, mi és most vagyunk ezerévesek, Berecz András hangjával. Aztán a Vujicsics! A szerb és horvát dalok még csak elvannak békében, de az a macedón csocsek, az nem bír magával, most égünk és meghalunk. Az Ando Dromot a Magyar utca alkalmi - technikátlan - színpadán szedik szét, na ja, ezeknek az oláhcigány-daloknak sokkal inkább terepük az ilyen spontaneitás, mint a drága jelmez, a túlspilázott technika vagy a vendégek (Montanaro, Balogh Kálmán) kavarása. A Vents D´Estben három zenekar - a Vujicsics, a Ghymes és Montanaróé - áll össze, zuhog hozzájuk az eső, mégis, csomó ráadás kell; nekem talán esztrádabbak a kelleténél, de arab énekesnőjüket (tessék megjegyezni: Hayet Ayad a neve) egy kicsit még én is elviselném. Hanneken meséli, a Muzsikást már az első évben is meghívta, aztán a szervezkedések közepette szépen elszalasztotta. Hát most tutira ment, a három nap alatt nyolc jelenésük van. A Farkas "Batyu" Zoltán vezette Kodály Táncműhely táncosaival Bartók előtt emelnek kalapot, Hommage a Bartók. A Román népi táncokra épül ez az imaginárius dokumentum: azt látjuk és azt halljuk, amit Bartók láthatott és hallhatott 1907-ben erdélyi gyűjtései során. Tíz évig érlelődött ez a látomás, a Muzsikás és Sebestyén Márta mellett archív felvételek plusz Bartók-Szigeti duó; Magyarországon csak két Merlin-estnyi igény volt rá, itt most nagyon otthon vagyunk.

Hát így. Az a vonzó katyvasz, amit world musicnak nevezünk, mintha felhígulóban lenne mostanság. De egyelőre még minden okunk megvan arra, hogy hálásak legyünk.

Rudolstadt, július 5-7.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.