Best of cseh vol. 2

Mariusz Szczygiel: Teremts magadnak édenkertet!

  • - köves -
  • 2013. január 13.

Könyv

Hogy mit tesz az ember, ha lengyel létére felbuzog benne a csehimádat?

Ha az embert történetesen Mariusz Szczygielnek hívják, és gyakorló újságíró, akkor gyorsan ír egy sikerkönyvet, abban pedig úgy vall színt a csehekhez fűződő olthatatlan vonzalmáról, hogy közben teljesen lehetetlen oldalukról is megmutatja a huszadik század során nem mindig jó lapot húzó és nem mindig példásan viselkedő szeretteit. Gottland című könyve révén Szczygiel - alanyi jogon is, de úgy is, mint a lengyel riporteriskola büszkesége - az európai tényirodalom meglehetősen magas polcára került; oda, ahol a szívből jövő csehszeretet és a laza csuklóval, de a tények tiszteletben tartásával és kellő alapossággal elkövetett újságírás már-már irodalomba csap át. Eme átcsapásból kisebbfajta szenzáció kerekedett, nem is érdemtelenül: hála a szerző tényszerű rajongásának, a nekünk, magyaroknak is oly ismerős és oly imponáló csehség valóban a szokásostól kicsit eltérő fénytörésben mutatta meg magát. A Gazeta Wyborczában már korábban megjelent írásokat (illetve azok kibővített változatát) tartalmazó Teremts magadnak édenkertet! bizonyítja, hogy a szerző továbbra sem engedte el a csehek kezét, s ezúttal is a tőle megszokott szeretetteljes kíméletlenséggel vizsgálódik választott nemzete háza táján. Már ha van mit vizsgálnia, mert olykor úgy tűnik, a legjobb történeteit már a Gottlandban előtte, és a történelem, amilyen mamlasz jószág, az azóta eltelt néhány évben nem termelte újra a Karel Gotthoz vagy az óriás prágai Sztálin-szoborhoz fogható történeteket. Mit van mit tenni ilyenkor? A legjobb Istenhez fordulni, és Szczygiel is épp ezt teszi; egy oknyomozó újságíró alaposságával járja körül például azt, hogy miért olyan alacsony a Jóisten és a katolikus egyház támogatottsága a csehek körében. A nyomok egészen Husz Jánosig vezetnek, de nem spoilereznénk el a dolgot. Szczygiel viszont terepen akciózik, a nép soraiból figyeli a 2009-es csehországi pápalátogatást, minden árulkodó neszt feljegyez, mely magyarázatául szolgálhat a csehek ateizmusba vetett hitének, és amikor lehámozott minden héjat, megkérdezett minden rendű és rangú illetékest, egyszer csak szembetalálkozik a néplélekkel - igen unalmas találkozás ez, miközben az újságírói teljesítmény elvitathatatlan. Ennél sokkalta izgalmasabb, amikor a szerző Lech Kaczynski repülőgép-szerencsétlenségének fényében például a lengyel kultúrára vet egy-két keresetlen pillantást. Itt nem a kedélyes csehkedvelő, hanem a saját lengyelségét kommentáló publicista kér és kap szót, és micsoda különbség, amikor szót kap. Mert amikor nem a rég megértett cseheket igyekszik újból megérteni, Szczygiel igen szép és keserű megállapításokra ragadtatja magát - igaz, nem a csehek, hanem egy másik hozzá közel álló nép, a lengyelek tekintetében.

Fordította Mihályi Zsuzsa. Európa, 2012, 316 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.