Best of cseh vol. 2

Mariusz Szczygiel: Teremts magadnak édenkertet!

  • - köves -
  • 2013. január 13.

Könyv

Hogy mit tesz az ember, ha lengyel létére felbuzog benne a csehimádat?

Ha az embert történetesen Mariusz Szczygielnek hívják, és gyakorló újságíró, akkor gyorsan ír egy sikerkönyvet, abban pedig úgy vall színt a csehekhez fűződő olthatatlan vonzalmáról, hogy közben teljesen lehetetlen oldalukról is megmutatja a huszadik század során nem mindig jó lapot húzó és nem mindig példásan viselkedő szeretteit. Gottland című könyve révén Szczygiel - alanyi jogon is, de úgy is, mint a lengyel riporteriskola büszkesége - az európai tényirodalom meglehetősen magas polcára került; oda, ahol a szívből jövő csehszeretet és a laza csuklóval, de a tények tiszteletben tartásával és kellő alapossággal elkövetett újságírás már-már irodalomba csap át. Eme átcsapásból kisebbfajta szenzáció kerekedett, nem is érdemtelenül: hála a szerző tényszerű rajongásának, a nekünk, magyaroknak is oly ismerős és oly imponáló csehség valóban a szokásostól kicsit eltérő fénytörésben mutatta meg magát. A Gazeta Wyborczában már korábban megjelent írásokat (illetve azok kibővített változatát) tartalmazó Teremts magadnak édenkertet! bizonyítja, hogy a szerző továbbra sem engedte el a csehek kezét, s ezúttal is a tőle megszokott szeretetteljes kíméletlenséggel vizsgálódik választott nemzete háza táján. Már ha van mit vizsgálnia, mert olykor úgy tűnik, a legjobb történeteit már a Gottlandban előtte, és a történelem, amilyen mamlasz jószág, az azóta eltelt néhány évben nem termelte újra a Karel Gotthoz vagy az óriás prágai Sztálin-szoborhoz fogható történeteket. Mit van mit tenni ilyenkor? A legjobb Istenhez fordulni, és Szczygiel is épp ezt teszi; egy oknyomozó újságíró alaposságával járja körül például azt, hogy miért olyan alacsony a Jóisten és a katolikus egyház támogatottsága a csehek körében. A nyomok egészen Husz Jánosig vezetnek, de nem spoilereznénk el a dolgot. Szczygiel viszont terepen akciózik, a nép soraiból figyeli a 2009-es csehországi pápalátogatást, minden árulkodó neszt feljegyez, mely magyarázatául szolgálhat a csehek ateizmusba vetett hitének, és amikor lehámozott minden héjat, megkérdezett minden rendű és rangú illetékest, egyszer csak szembetalálkozik a néplélekkel - igen unalmas találkozás ez, miközben az újságírói teljesítmény elvitathatatlan. Ennél sokkalta izgalmasabb, amikor a szerző Lech Kaczynski repülőgép-szerencsétlenségének fényében például a lengyel kultúrára vet egy-két keresetlen pillantást. Itt nem a kedélyes csehkedvelő, hanem a saját lengyelségét kommentáló publicista kér és kap szót, és micsoda különbség, amikor szót kap. Mert amikor nem a rég megértett cseheket igyekszik újból megérteni, Szczygiel igen szép és keserű megállapításokra ragadtatja magát - igaz, nem a csehek, hanem egy másik hozzá közel álló nép, a lengyelek tekintetében.

Fordította Mihályi Zsuzsa. Európa, 2012, 316 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.