Best of cseh vol. 2

Mariusz Szczygiel: Teremts magadnak édenkertet!

  • - köves -
  • 2013. január 13.

Könyv

Hogy mit tesz az ember, ha lengyel létére felbuzog benne a csehimádat?

Ha az embert történetesen Mariusz Szczygielnek hívják, és gyakorló újságíró, akkor gyorsan ír egy sikerkönyvet, abban pedig úgy vall színt a csehekhez fűződő olthatatlan vonzalmáról, hogy közben teljesen lehetetlen oldalukról is megmutatja a huszadik század során nem mindig jó lapot húzó és nem mindig példásan viselkedő szeretteit. Gottland című könyve révén Szczygiel - alanyi jogon is, de úgy is, mint a lengyel riporteriskola büszkesége - az európai tényirodalom meglehetősen magas polcára került; oda, ahol a szívből jövő csehszeretet és a laza csuklóval, de a tények tiszteletben tartásával és kellő alapossággal elkövetett újságírás már-már irodalomba csap át. Eme átcsapásból kisebbfajta szenzáció kerekedett, nem is érdemtelenül: hála a szerző tényszerű rajongásának, a nekünk, magyaroknak is oly ismerős és oly imponáló csehség valóban a szokásostól kicsit eltérő fénytörésben mutatta meg magát. A Gazeta Wyborczában már korábban megjelent írásokat (illetve azok kibővített változatát) tartalmazó Teremts magadnak édenkertet! bizonyítja, hogy a szerző továbbra sem engedte el a csehek kezét, s ezúttal is a tőle megszokott szeretetteljes kíméletlenséggel vizsgálódik választott nemzete háza táján. Már ha van mit vizsgálnia, mert olykor úgy tűnik, a legjobb történeteit már a Gottlandban előtte, és a történelem, amilyen mamlasz jószág, az azóta eltelt néhány évben nem termelte újra a Karel Gotthoz vagy az óriás prágai Sztálin-szoborhoz fogható történeteket. Mit van mit tenni ilyenkor? A legjobb Istenhez fordulni, és Szczygiel is épp ezt teszi; egy oknyomozó újságíró alaposságával járja körül például azt, hogy miért olyan alacsony a Jóisten és a katolikus egyház támogatottsága a csehek körében. A nyomok egészen Husz Jánosig vezetnek, de nem spoilereznénk el a dolgot. Szczygiel viszont terepen akciózik, a nép soraiból figyeli a 2009-es csehországi pápalátogatást, minden árulkodó neszt feljegyez, mely magyarázatául szolgálhat a csehek ateizmusba vetett hitének, és amikor lehámozott minden héjat, megkérdezett minden rendű és rangú illetékest, egyszer csak szembetalálkozik a néplélekkel - igen unalmas találkozás ez, miközben az újságírói teljesítmény elvitathatatlan. Ennél sokkalta izgalmasabb, amikor a szerző Lech Kaczynski repülőgép-szerencsétlenségének fényében például a lengyel kultúrára vet egy-két keresetlen pillantást. Itt nem a kedélyes csehkedvelő, hanem a saját lengyelségét kommentáló publicista kér és kap szót, és micsoda különbség, amikor szót kap. Mert amikor nem a rég megértett cseheket igyekszik újból megérteni, Szczygiel igen szép és keserű megállapításokra ragadtatja magát - igaz, nem a csehek, hanem egy másik hozzá közel álló nép, a lengyelek tekintetében.

Fordította Mihályi Zsuzsa. Európa, 2012, 316 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.