Könyv

Boldog interregnum

Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz – Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években

Könyv

Az alcímben említett korszak pontos hatá­rairól élénk a vita filmtörténészi körökben, de nagyjából a 60-as évek végétől a 70-es évek közepéig, végéig tartó időszak tekinthető a hollywoodi filmkészítés egy kivételes és termékeny kegyelmi időszakának, de furcsa krízisnek is.

A klasszikus aranykor stúdiómonstrumai tönkrementek, darabjaikra szakadtak, és az új tulajdonosok sokszor járatlanok voltak a filmgyártás, -finanszírozás és -forgalmazás rejtelmeiben (pl. kaszinótulajdonosok, temetkezési vállalkozók, akik épp csak kirándultak a film­iparba egyéb érdekeltségeik mellett). A mozik közönsége vészesen öregedett, egyre kevesebben voltak kíváncsiak a nagy költségvetésű gigaprodukciókra, a levegőt elszívta a feltörekvő televízió. Hollywoodnak sürgős vérfrissítésre volt szüksége. Ennek köszönhetően egy rövid időre egészen egyedi látásmódú, újító energiáktól feszített filmesek juthattak lehetőséghez a formai és narratív kötöttségeiről hírhedt rendszerben.

Látszólag egy egyedülálló, jól körülhatárolható éráról beszélünk, de Pápai hosszú oldalakon keresztül fáradozik azon, hogy árnyalja, kontextusba helyezze a hollywoodi reneszánszt. Időt szán a korszakért versengő elnevezések közötti válogatásra, sőt a „hollywoodi film” megtévesztően magától értetődő fogalmát is igyekszik tisztázni. Választásaihoz következetesen tartja magát és ezek alapján dolgozik az egész könyvben, ami tudományos munkához illő rendezettséget ad a műnek akkor is, amikor a szerző messzebb kalandozik szűken vett témájától, vagy egy-két anekdota vagy jóízű filmelemzés letéríti a főcsapásról. Nem kezeli példa nélküli zárványként a korszakot, de megleli annak tágabb filmtörténeti összefüggéseit és előzményeit. Ezzel segít lebontani azt a még mindig élő (nemcsak film)történészi szemléletet, amely éles korszakhatárokat von, és egyes periódusokat önmagukban kezel. A nemzetközi és korok közti kapcsolathálózat feltérképezése alkalmat ad, hogy Pápai egészen elkalandozzon előre és hátra a filmtörténetben, az európai premodern és modern, illetve a kortárs midcult felé is. Néha olyan részletesen, hogy az eredetileg vizsgált korszak kissé el is halványul, de így még a filmtörténet mélységeiben kevésbé jártas olvasók is felvehetik a fonalat. A szerző kitekint a Hollywood reneszánszát formáló társadalom- és politikatörténeti hatásokra is, amellett, hogy tárgyát egyszerre veszi szemügyre az intézményrendszer (a málladozó, de valójában csak átrendeződő stúdiók), a technikatörténet (a hang- és képrögzítés újításai), a forma- és műfajtörténet felől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.