Könyv

Boldog interregnum

Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz – Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években

Könyv

Az alcímben említett korszak pontos hatá­rairól élénk a vita filmtörténészi körökben, de nagyjából a 60-as évek végétől a 70-es évek közepéig, végéig tartó időszak tekinthető a hollywoodi filmkészítés egy kivételes és termékeny kegyelmi időszakának, de furcsa krízisnek is.

A klasszikus aranykor stúdiómonstrumai tönkrementek, darabjaikra szakadtak, és az új tulajdonosok sokszor járatlanok voltak a filmgyártás, -finanszírozás és -forgalmazás rejtelmeiben (pl. kaszinótulajdonosok, temetkezési vállalkozók, akik épp csak kirándultak a film­iparba egyéb érdekeltségeik mellett). A mozik közönsége vészesen öregedett, egyre kevesebben voltak kíváncsiak a nagy költségvetésű gigaprodukciókra, a levegőt elszívta a feltörekvő televízió. Hollywoodnak sürgős vérfrissítésre volt szüksége. Ennek köszönhetően egy rövid időre egészen egyedi látásmódú, újító energiáktól feszített filmesek juthattak lehetőséghez a formai és narratív kötöttségeiről hírhedt rendszerben.

Látszólag egy egyedülálló, jól körülhatárolható éráról beszélünk, de Pápai hosszú oldalakon keresztül fáradozik azon, hogy árnyalja, kontextusba helyezze a hollywoodi reneszánszt. Időt szán a korszakért versengő elnevezések közötti válogatásra, sőt a „hollywoodi film” megtévesztően magától értetődő fogalmát is igyekszik tisztázni. Választásaihoz következetesen tartja magát és ezek alapján dolgozik az egész könyvben, ami tudományos munkához illő rendezettséget ad a műnek akkor is, amikor a szerző messzebb kalandozik szűken vett témájától, vagy egy-két anekdota vagy jóízű filmelemzés letéríti a főcsapásról. Nem kezeli példa nélküli zárványként a korszakot, de megleli annak tágabb filmtörténeti összefüggéseit és előzményeit. Ezzel segít lebontani azt a még mindig élő (nemcsak film)történészi szemléletet, amely éles korszakhatárokat von, és egyes periódusokat önmagukban kezel. A nemzetközi és korok közti kapcsolathálózat feltérképezése alkalmat ad, hogy Pápai egészen elkalandozzon előre és hátra a filmtörténetben, az európai premodern és modern, illetve a kortárs midcult felé is. Néha olyan részletesen, hogy az eredetileg vizsgált korszak kissé el is halványul, de így még a filmtörténet mélységeiben kevésbé jártas olvasók is felvehetik a fonalat. A szerző kitekint a Hollywood reneszánszát formáló társadalom- és politikatörténeti hatásokra is, amellett, hogy tárgyát egyszerre veszi szemügyre az intézményrendszer (a málladozó, de valójában csak átrendeződő stúdiók), a technikatörténet (a hang- és képrögzítés újításai), a forma- és műfajtörténet felől.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?