Könyv

Szávai Géza: Cérnapóráz

  • Karafiáth Metta
  • 2020. november 26.

Könyv

Nehéz eldönteni, miféle szerzői szándék vezényelte az alkotót, a regény mindenesetre enyhén pszichedelikus olvasói élményt nyújt. Legjobban és vélhetően akaratlanul is maga a szerző fejti meg, mi bújik meg a sorok között: „fejét rohamosztag-szerűen özönlötték el hol párhuzamos, hol össze-vissza gondolatok”. Ez maradéktalanul igaz a Cérnapóráz egészére is. A kusza fülszöveg szerint az események központjában egy Totya nevű elhízott, szűz tacskó áll, ő az origó, a vele hosszabb-rövidebb kapcsolatba lépő emberek sorsába nyerhetünk betekintést.

Az 1955-ben játszódó regény történetvezetése különös, arányai kérdőjelesek és logikátlanok. A hármas tagolású műben eleinte a gyermek Lajoska gondolatait ismerhetjük meg, aztán átevezünk Kupper százados és Totya kutya hosszú (nagyon hosszú) laktanyához vezető kocsiútjára (ekkor Totya gazdájának életén tekintünk át), majd visszatérünk Lajoskához – így némi jóindulattal akár keretesnek is tekinthetjük a szerkezetet. Nagy kérdés, e mögött mi áll, mit akarhat e könyv – mely a műfaji határok feszegetésével illeszkedik a szerző kísérletező könyveinek sorába – körüljárni?

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.