Könyv

Borbély T. András: Mert mi nem tudunk írni és olvasni

  • Götz Eszter
  • 2018. október 27.

Könyv

Egy fiatal színész-riporter-szerkesztő otthagyja budapesti életét, és egy évre elvonul önkéntes munkát végezni egy eldugott németországi falu határába, egy értelmi sérült fiataloknak létesített farmra. Nem készül különösebben a feladatra, hiszen nem is lehet – vajon ki tudná előre megmondani, mi várja ott, és ahhoz hogyan fog viszonyulni? Borbély T. András az egy év alatt, lévén vérbeli rádiós, hangnaplóban rögzítette élményeit, és azt heti rendszerességgel megosztotta a saját honlapján. Most ezeket a felvételeket könyv formájában szerkesztette egybe, megtoldva egy utolsó fejezettel, amelyben a kintléte alatt otthonról kapott kérdéseket válaszolja meg. Különös módon a könyvnek ez a néhány utolsó oldalnyi része a legizgalmasabb, legkoncentráltabb, ráadásul ez avat be a legmélyebben abba a nem mindennapi tapasztalatba, amit a farmon átélt. Az előző naplófejezetek élményszerűsége átütő, ugyanakkor az írott szöveg – mint arról maga a szerző is hosszasan elmélkedik – másféle stílust kíván, mint a hangzó. Sajnos, annak ellenére, hogy Borbély tudatosan fölveti a témát, a megoldást gyakran nem találja meg. Ennek ellenére a könyv fontos, sőt néhány fejezetében lebilincselő olvasmány, éppen amiatt, ahogyan egy kívülálló – értsd: értelmi sérültekkel nem hivatásszerűen foglalkozó –, ráadásul fiatal, nyitott, elfogadó, előítéletektől mentes, konfliktushelyzetekre derűvel reagáló ember beilleszkedik a fogyatékkal élők ökotudatos, önellátó termelést végző, színes életébe. Nem kétséges, hogy egy ott töltött hosszabb időszaknak embert formáló ereje van.

Gondolat Kiadó, 2018, 312 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”