Könyv

Borbély T. András: Mert mi nem tudunk írni és olvasni

  • Götz Eszter
  • 2018. október 27.

Könyv

Egy fiatal színész-riporter-szerkesztő otthagyja budapesti életét, és egy évre elvonul önkéntes munkát végezni egy eldugott németországi falu határába, egy értelmi sérült fiataloknak létesített farmra. Nem készül különösebben a feladatra, hiszen nem is lehet – vajon ki tudná előre megmondani, mi várja ott, és ahhoz hogyan fog viszonyulni? Borbély T. András az egy év alatt, lévén vérbeli rádiós, hangnaplóban rögzítette élményeit, és azt heti rendszerességgel megosztotta a saját honlapján. Most ezeket a felvételeket könyv formájában szerkesztette egybe, megtoldva egy utolsó fejezettel, amelyben a kintléte alatt otthonról kapott kérdéseket válaszolja meg. Különös módon a könyvnek ez a néhány utolsó oldalnyi része a legizgalmasabb, legkoncentráltabb, ráadásul ez avat be a legmélyebben abba a nem mindennapi tapasztalatba, amit a farmon átélt. Az előző naplófejezetek élményszerűsége átütő, ugyanakkor az írott szöveg – mint arról maga a szerző is hosszasan elmélkedik – másféle stílust kíván, mint a hangzó. Sajnos, annak ellenére, hogy Borbély tudatosan fölveti a témát, a megoldást gyakran nem találja meg. Ennek ellenére a könyv fontos, sőt néhány fejezetében lebilincselő olvasmány, éppen amiatt, ahogyan egy kívülálló – értsd: értelmi sérültekkel nem hivatásszerűen foglalkozó –, ráadásul fiatal, nyitott, elfogadó, előítéletektől mentes, konfliktushelyzetekre derűvel reagáló ember beilleszkedik a fogyatékkal élők ökotudatos, önellátó termelést végző, színes életébe. Nem kétséges, hogy egy ott töltött hosszabb időszaknak embert formáló ereje van.

Gondolat Kiadó, 2018, 312 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.