Könyv

Borisz Akunyin: Kémregény

  • bánza
  • 2016. december 24.

Könyv

Az eredetileg a Csartasvili névre hallgató, grúz szerző oroszul írt regényeivel lett világhírű; a Fandorin-sorozat nekem is az egyik kedvencem volt a történelmi bűnregény műfajában, bár a végére (A fekete város) kissé ellankadt. Lekonyult.

Műfajok – hát éppen ez az összefoglaló címe Akunyin 2005-ben elkezdett sorozatának, melyben parodisztikus rajzát adja a különféle zsánereknek: ifjúsági regény, családregény és persze kémregény. Akunyin nagyon ráérzett korunk egyik fő esztétikai jelenségére, amelyet most zsánerizmusnak, zsánerizálódásnak fogok nevezni. Ma már a teljes tömegkultúrát uralja a zsáner – voltaképpen a filmgyártásból származó – kategóriája, és úgy tűnik, az irodalomban (és egyáltalán a művészetben) már csak az esik kívül a kultúripar határán, amely egyetlen zsánerbe sem sorolható be akkurátusan. Akunyin természetesen kiröhögi ezt az egészet, de legkivált éppen azzal, hogy beteljesíti, sőt bizonyos fokig túlteljesíti a befogadó elvárásait. Szédítően szellemes formálás a végeredmény.

A sorozat első tagja, a Kémregény a 20. századi világtörténelem egyik fordulópontján kezdődik, 1941 tavaszán, és a kérdés egyszerű, de megválaszolása bonyolult: mikor indítja meg Hitler a Szovjet­unió elleni háborút, és elindítja-e egyáltalán? A kémszolgálatok területe ez; dupla, sőt tripla csavaros dezinformációs játék kezdődik, a cselekményvezetés virtuóz és szellemdús, a figurák nem csupán beszélnek, de lélegeznek is, a műfaj tökéletesen működik, és pluszként még nagyszerű paródiáját kapjuk a szovjet világháborús regényeknek. Briliáns játszma.

Fordította: Iván Ildikó. Európa, 2016, 444 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.