Könyv

Borisz Akunyin: Kémregény

  • bánza
  • 2016. december 24.

Könyv

Az eredetileg a Csartasvili névre hallgató, grúz szerző oroszul írt regényeivel lett világhírű; a Fandorin-sorozat nekem is az egyik kedvencem volt a történelmi bűnregény műfajában, bár a végére (A fekete város) kissé ellankadt. Lekonyult.

Műfajok – hát éppen ez az összefoglaló címe Akunyin 2005-ben elkezdett sorozatának, melyben parodisztikus rajzát adja a különféle zsánereknek: ifjúsági regény, családregény és persze kémregény. Akunyin nagyon ráérzett korunk egyik fő esztétikai jelenségére, amelyet most zsánerizmusnak, zsánerizálódásnak fogok nevezni. Ma már a teljes tömegkultúrát uralja a zsáner – voltaképpen a filmgyártásból származó – kategóriája, és úgy tűnik, az irodalomban (és egyáltalán a művészetben) már csak az esik kívül a kultúripar határán, amely egyetlen zsánerbe sem sorolható be akkurátusan. Akunyin természetesen kiröhögi ezt az egészet, de legkivált éppen azzal, hogy beteljesíti, sőt bizonyos fokig túlteljesíti a befogadó elvárásait. Szédítően szellemes formálás a végeredmény.

A sorozat első tagja, a Kémregény a 20. századi világtörténelem egyik fordulópontján kezdődik, 1941 tavaszán, és a kérdés egyszerű, de megválaszolása bonyolult: mikor indítja meg Hitler a Szovjet­unió elleni háborút, és elindítja-e egyáltalán? A kémszolgálatok területe ez; dupla, sőt tripla csavaros dezinformációs játék kezdődik, a cselekményvezetés virtuóz és szellemdús, a figurák nem csupán beszélnek, de lélegeznek is, a műfaj tökéletesen működik, és pluszként még nagyszerű paródiáját kapjuk a szovjet világháborús regényeknek. Briliáns játszma.

Fordította: Iván Ildikó. Európa, 2016, 444 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.