Folyóirat

Bruthalia fanzine

  • Pallag Zoltán
  • 2013. május 25.

Könyv

"Pedig istenemre, milyen / kedves fiú voltam" - írja Málik Roland Alvajáró című versében, amelyet most a Bruthalia fanzine tizenhatodik számának nyitóverseként olvashatunk újra. A 35 évesen a Csendes-óceánba fulladt költő valóban kedves fiú volt, bár kevéssé ismertem, de amennyire mégis, úgy egészen biztos.

Málik Roland nagy költő volt, a Tizenkét pohár szerzője. Verseiben és prózáiban régóta felismerhető hangon szólt, mondatainak nem is annyira alanya és állítmánya van, mint inkább lejtése. Az 1990-ben Miskolcon alapított zine "én már nem vagyok Málik Roland" című számában egy prózarészletet is találni, amelyben ez a mondat olvasható: "Maurice szájba verte ököllel, én fejbe ütöttem megint, pedig milyen kedves fiú voltam még úgy három-négy éve." A szöveg részlet az író Hullás című, kiadatlan regényéből. Mondom, kedves fiú volt.

Sötét füzet a - fanzine-hez méltó módon - rendszertelenül megjelenő Bruthalia legújabb száma, alig huszonöt számozatlan oldal, jellemzően Málik egykori barátainak szövegeivel (például: Csobánka Zsuzsa, Turányi Tamás, Tétényi Csaba stb.). Málik írásai és kézírása mellett felesége, Mester Zsuzsa róla készült fotóit és egy versét (Próbaüzem) találjuk, amelynek három mondata üti szíven a recenzenst: "Figyelem, ahogy lassan mállik le rólam / minden, mit ismerhettél. / A napszemüvegem eltörött - / vége van a nyárnak. / Lassan megújul ruhatáram - / a farmerem imádnád."

Nyilas Attila, a lapszám egyik szerkesztője - Horváth Előd Benjámin és Kabai Lóránt mellett - a Roham bárban ezzel a mondattal zárta a bemutatót: "A gyászév letelt." Egyetértek, a gyászév letelt, el lehet kezdeni olvasni a szerzőt, elhelyezni az irodalomtörténetben, hiszen a Műút folyóirat mindent megtesz azért, hogy olvasható legyen az életmű. Hamarosan megjelennek egybegyűjtött prózái A fehér út címen.

Bruthalia, No 16., 25 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.