Folyóirat

Bruthalia fanzine

  • Pallag Zoltán
  • 2013. május 25.

Könyv

"Pedig istenemre, milyen / kedves fiú voltam" - írja Málik Roland Alvajáró című versében, amelyet most a Bruthalia fanzine tizenhatodik számának nyitóverseként olvashatunk újra. A 35 évesen a Csendes-óceánba fulladt költő valóban kedves fiú volt, bár kevéssé ismertem, de amennyire mégis, úgy egészen biztos.

Málik Roland nagy költő volt, a Tizenkét pohár szerzője. Verseiben és prózáiban régóta felismerhető hangon szólt, mondatainak nem is annyira alanya és állítmánya van, mint inkább lejtése. Az 1990-ben Miskolcon alapított zine "én már nem vagyok Málik Roland" című számában egy prózarészletet is találni, amelyben ez a mondat olvasható: "Maurice szájba verte ököllel, én fejbe ütöttem megint, pedig milyen kedves fiú voltam még úgy három-négy éve." A szöveg részlet az író Hullás című, kiadatlan regényéből. Mondom, kedves fiú volt.

Sötét füzet a - fanzine-hez méltó módon - rendszertelenül megjelenő Bruthalia legújabb száma, alig huszonöt számozatlan oldal, jellemzően Málik egykori barátainak szövegeivel (például: Csobánka Zsuzsa, Turányi Tamás, Tétényi Csaba stb.). Málik írásai és kézírása mellett felesége, Mester Zsuzsa róla készült fotóit és egy versét (Próbaüzem) találjuk, amelynek három mondata üti szíven a recenzenst: "Figyelem, ahogy lassan mállik le rólam / minden, mit ismerhettél. / A napszemüvegem eltörött - / vége van a nyárnak. / Lassan megújul ruhatáram - / a farmerem imádnád."

Nyilas Attila, a lapszám egyik szerkesztője - Horváth Előd Benjámin és Kabai Lóránt mellett - a Roham bárban ezzel a mondattal zárta a bemutatót: "A gyászév letelt." Egyetértek, a gyászév letelt, el lehet kezdeni olvasni a szerzőt, elhelyezni az irodalomtörténetben, hiszen a Műút folyóirat mindent megtesz azért, hogy olvasható legyen az életmű. Hamarosan megjelennek egybegyűjtött prózái A fehér út címen.

Bruthalia, No 16., 25 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.