Képregény

Café Postnuclear

  • Baski Sándor
  • 2015. december 5.

Könyv

Noha a posztapokaliptikus sci-fi barbár romantikája a nyolcvanas évek óta egy pillanatra sem szűnt meg menőnek lenni, a Mad Max sorozat idei újraélesztése még vonzóbbá tette a műfajt. Budai Dénes és Szűcs Gyula mégsem vádolható azzal, hogy meglovagolták volna a trendeket, képregényük első verziója ugyanis már öt éve elkészült.

A sztori alapötlete parádés. Hogy festene ma a világ, és benne Magyarország, ha a csernobili katasztrófát követően a két nagyhatalom kirobbantja az atomháborút? A válasz ismerős lehet a Mad Max filmekből, csak az ausztrál sivatag szerepét itt a magyar ugar játssza, Max Rockatansky bőrébe pedig egy bizonyos Kovács „Johnny” János bújik, aki éppoly kíméletlenséggel aprítja az országúti bandákat és a szektavezéreket, mint Mel Gibson egy óceánnal arrébb.

A Café Postnuclear több rajongói fanzine-nél, de túl öntudatos ahhoz, hogy magában is működjön. A sztori, de még a karikatúra-főhős is csak ürügyként szolgál egy kétségkívül látványos szerelmi vallomáshoz, amelynek címzettje egyfelől a disztópikus sci-fi 80-as évekbeli mutációja, másfelől a késő szocializmus – a szerzők gyerekkora – mára kultikussá vált tárgyai. Nincs is talán olyan panel, amelyre ne jutna legalább egy popkulturális kikacsintás, ami a rajongói szív megmelegítéséhez pont elég, de egy koherens világ felépítéséhez kevés. Ideális esetben lenne esélyük és idejük a szerzőknek arra, hogy belőjék a megfelelő arányt, az utolsó oldalon ugyanis folytatást ígérnek. A hazai képregénypiacot ismerve azonban erre sajnos semmi garancia nincs.

Totalcar.hu, 2015, 72 oldal, 3480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.