Könyv

Minden, ami Star Wars

  • - kg -
  • 2015. november 22.

Könyv

A világért se szeretnénk C-3PO-ba, illetve az őt alakító Anthony Danielsbe belekötni, sosem bocsátanánk meg magunknak az ilyesmit, ezért csak halkan jegyeznénk meg, hogy a Star Wars-könyvek előszóíróinak sorában Daniels-3PO messze nem tartozik az élbolyba, főleg, ha számításba vesszük, hogy a IV–VI. epizódok háttértörténetéről szóló kiadványokhoz Peter Jackson, Ridley Scott és Brad Bird írta a bevezetőt. Itt csupán néhány oldal foglalkozik a szín­falak mögötti történésekkel (Az ébredő Erő olvasópróbája is kap egy fotót), de ne legyünk telhetetlenek, elvégre már ez is nagyvonalú gesztus a szerzőktől. Ők ugyanis sosem ­ígér­tek olyat, hogy megosztják velünk az SW anekdotatárát – azt például, hogy Alec Guinness miért vágta volna legszívesebben kupán a sétapálcájával mindazokat, akik alkonyi éveiben Obi-Wanról faggatták.

Ha lenne értelme annak, hogy coffee table album gyerekeknek, a Minden, ami Star Wars bizonyára ebbe a műfajba tartozna, de mivel a gyerekek nem kávéznak, és kávéasztalkát sem igen tartanak, inkább hagyjuk a kategorizálást. Minden­esetre egy díszes, nagyalakú, vaskos kiadványról van szó, melyben nemcsak az élő szereplős mozifilmek, de a kiemelt animációs mutációk szereplőiről, teremtményeiről, helyszíneiről, technológiáiról és járműveiről is kimerítő, enciklopédikus eligazítást kaphatunk. A hangsúly a „minden eddiginél kimerítőbbön” van: eddig is nagyon kimerítő albumok jelentek meg a témában, de ez a mostani még kimerítőbb. Már felemelni is kimerítő, olyannyira, hogy alig marad Erő némi cinizmusra, hiába ágaskodik fel az emberben a régi rajongó vagy a régi rajongóban az ember. De hogy az öregfiúk is szót kapjanak: most aztán már jelentesse meg valaki a Star Wars: Action Figure Archive c. kimerítő alapművet, mert ha nem, lesújt Guinness sétapálcája!

Fordította: dr. Györgyi Dániel, Kabdebó Flórián, Korondi Áron, Sebők Richárd, Steklács Miklós. Kolibri, 2015, 320 oldal, 8999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.