Cirkusz: A víz azért túlzás (Cirkusz szárazon és vízen)

  • 1997. április 24.

Könyv

Van egy épület az Állatkert meg a Vidám Park között, amit tényleg csak annak lehet használni, aminek építették: cirkusznak. A Fővárosi Nagycirkusz (FNC) az ország egyetlen "kőcirkusza", több mint ezer nézőnek készült, és már évek óta annyira veszteséges, hogy az csak na.

Van egy épület az Állatkert meg a Vidám Park között, amit tényleg csak annak lehet használni, aminek építették: cirkusznak. A Fővárosi Nagycirkusz (FNC) az ország egyetlen "kőcirkusza", több mint ezer nézőnek készült, és már évek óta annyira veszteséges, hogy az csak na.

Isten tudja, hogy tudják működtetni, de tény, hogy az intézmény vezetősége időnként újabb és újabb műsorokat tud tető alá hozni, ami - látva a helyzetet - valóban tiszteletre méltó igyekezet bizonyítéka.

Jelenleg éppen a Cirkusz szárazon és vízen című nemzetközi (tulajdonképpen orosz-magyar) műsor látható, amiről az egykori, Világ Ifjúsága című lap posztermagazinjára emlékeztető FNC-kiadványban a következőket olvashatjuk: "A nemzetközi műsor rendkívül érdekes, izgalmas lesz, és mint a címéből is kitűnik, nem éppen szokványos, mivel a második részben olyan cirkuszi világba kalauzoljuk Önöket, ami a vízben játszódik. Fantasztikus élményt nyújt a közönségnek a vízzel megtöltött manézs, és az itt lezajló produkciók, mesterséges tavat varázsolunk a közönség elé. A porondon

háromszázezer liter vízzel,

fiatal, tehetséges artistákkal, csillogó fénnyel, sziporkázó muzsikával mutatjuk be a vizek világát."

A felsorolt sziporkához persze az első részen keresztül vezetett az út; ez egy rendkívül korrekt "szárazföldi" produkcióhalmazt jelentett. Irina kantáros nadrágba öltöztetett kismajmokat dresszírozott, a Tirano csoport két tagja rudat vett vállára, azon mutatott be szaltó mortálét a harmadik, Petr Prostetsovi sem vallott szégyent majdnem százegy uszkárral, a Trió Maslov lélegzetelállító volt, a BMX-lovagok pedig természetesen béemikszeztek. Volt néhány látványos baki, például a Donnert lovascsoport egyik tagja zsonglőrködés közben kidobta az egyik karikát a közönség közé, de ettől csak emberibbé vált az egész.

A második rész, azaz a "vizesblokk" azonban teljesen megmagyarázhatatlan volt. Egy csapként funkcionáló hatalmas sárkányfej segítségével valóban telitöltötték a manézst vízzel, közepére beállítottak egy kis szigetet, és azon folytatódott a műsor, kispályássá átalakítva a porondot. Gomolygott a működ, villogtak a fények,

sikoltoztak a gyerekek,

hogy "hú, de jó"

A későbbiekben láthattuk Andreát, a kígyólányt, a Yin és Yang még véletlenül sem kínai művészházaspárt, akik metallistának öltözve zsonglőrködtek különböző lángoló tárgyakkal, a Kazacsenkó csoport görkorcsolya-bemutatóját, valamint a Trio Goldent, három aranyra festett nőcit, akik egymásra másztak, szóval olyan dolgok történtek, amelyekhez

abszolút nem volt szükség vízre,

sőt talán még porondra sem, mivel ezek a mutatványok inkább az esztrád kategóriát képviselték. Valójában csak egy elázós jófejeskedés ("önként jelentkezőknek" kellett gatyára vetkőzniük és mosóteknőkben evezősversenyt játszaniuk - vízbe pottyantak mindahányan), valamint a fő közönségcsalogató, Adele és Stefano fókaidomítása indokolta a háromszázezer liter víz jelenlétét, ami a műsorból körülbelül tíz percet vett igénybe.

Aztán az egésznek nagyon hamar vége lett, a fináléra előkerült az összes fellépő, ott integettek a mesterséges medence szélén, kínosan ügyelve arra, hogy bele ne essenek. Hogy a parádé teljes legyen, három fellépő hölgy villánykörtékkel feldíszített deszkákon siklott a habok közt, amit Fővárosi Nagycirkusz feliratú overallba öltözött fiatalemberek toltak, térdig gázolva a vízben.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.