Cirkusz: A víz azért túlzás (Cirkusz szárazon és vízen)

  • 1997. április 24.

Könyv

Van egy épület az Állatkert meg a Vidám Park között, amit tényleg csak annak lehet használni, aminek építették: cirkusznak. A Fővárosi Nagycirkusz (FNC) az ország egyetlen "kőcirkusza", több mint ezer nézőnek készült, és már évek óta annyira veszteséges, hogy az csak na.

Van egy épület az Állatkert meg a Vidám Park között, amit tényleg csak annak lehet használni, aminek építették: cirkusznak. A Fővárosi Nagycirkusz (FNC) az ország egyetlen "kőcirkusza", több mint ezer nézőnek készült, és már évek óta annyira veszteséges, hogy az csak na.

Isten tudja, hogy tudják működtetni, de tény, hogy az intézmény vezetősége időnként újabb és újabb műsorokat tud tető alá hozni, ami - látva a helyzetet - valóban tiszteletre méltó igyekezet bizonyítéka.

Jelenleg éppen a Cirkusz szárazon és vízen című nemzetközi (tulajdonképpen orosz-magyar) műsor látható, amiről az egykori, Világ Ifjúsága című lap posztermagazinjára emlékeztető FNC-kiadványban a következőket olvashatjuk: "A nemzetközi műsor rendkívül érdekes, izgalmas lesz, és mint a címéből is kitűnik, nem éppen szokványos, mivel a második részben olyan cirkuszi világba kalauzoljuk Önöket, ami a vízben játszódik. Fantasztikus élményt nyújt a közönségnek a vízzel megtöltött manézs, és az itt lezajló produkciók, mesterséges tavat varázsolunk a közönség elé. A porondon

háromszázezer liter vízzel,

fiatal, tehetséges artistákkal, csillogó fénnyel, sziporkázó muzsikával mutatjuk be a vizek világát."

A felsorolt sziporkához persze az első részen keresztül vezetett az út; ez egy rendkívül korrekt "szárazföldi" produkcióhalmazt jelentett. Irina kantáros nadrágba öltöztetett kismajmokat dresszírozott, a Tirano csoport két tagja rudat vett vállára, azon mutatott be szaltó mortálét a harmadik, Petr Prostetsovi sem vallott szégyent majdnem százegy uszkárral, a Trió Maslov lélegzetelállító volt, a BMX-lovagok pedig természetesen béemikszeztek. Volt néhány látványos baki, például a Donnert lovascsoport egyik tagja zsonglőrködés közben kidobta az egyik karikát a közönség közé, de ettől csak emberibbé vált az egész.

A második rész, azaz a "vizesblokk" azonban teljesen megmagyarázhatatlan volt. Egy csapként funkcionáló hatalmas sárkányfej segítségével valóban telitöltötték a manézst vízzel, közepére beállítottak egy kis szigetet, és azon folytatódott a műsor, kispályássá átalakítva a porondot. Gomolygott a működ, villogtak a fények,

sikoltoztak a gyerekek,

hogy "hú, de jó"

A későbbiekben láthattuk Andreát, a kígyólányt, a Yin és Yang még véletlenül sem kínai művészházaspárt, akik metallistának öltözve zsonglőrködtek különböző lángoló tárgyakkal, a Kazacsenkó csoport görkorcsolya-bemutatóját, valamint a Trio Goldent, három aranyra festett nőcit, akik egymásra másztak, szóval olyan dolgok történtek, amelyekhez

abszolút nem volt szükség vízre,

sőt talán még porondra sem, mivel ezek a mutatványok inkább az esztrád kategóriát képviselték. Valójában csak egy elázós jófejeskedés ("önként jelentkezőknek" kellett gatyára vetkőzniük és mosóteknőkben evezősversenyt játszaniuk - vízbe pottyantak mindahányan), valamint a fő közönségcsalogató, Adele és Stefano fókaidomítása indokolta a háromszázezer liter víz jelenlétét, ami a műsorból körülbelül tíz percet vett igénybe.

Aztán az egésznek nagyon hamar vége lett, a fináléra előkerült az összes fellépő, ott integettek a mesterséges medence szélén, kínosan ügyelve arra, hogy bele ne essenek. Hogy a parádé teljes legyen, három fellépő hölgy villánykörtékkel feldíszített deszkákon siklott a habok közt, amit Fővárosi Nagycirkusz feliratú overallba öltözött fiatalemberek toltak, térdig gázolva a vízben.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.