Könyv

Csaplár Vilmos: Edd meg a barátodat!

  • Svébis Bence
  • 2013. augusztus 18.

Könyv

Csaplár Vilmos Edd meg a barátodat! című regénye úgy indul, hogy a kis Lilik csak nem akar kakálni. Visszatartja, visszagyömöszöli magába a székletet, ki ne jöjjön belülről a sok, felgyülemlett felesleg. Úgy bánik vele, ahogy a múltunkkal szoktunk: szenvedünk tőle, de el nem engedjük.

Bár kevesellni szokás, komplett könyvtárat lehetne megtölteni az átkos múltat feldolgozó kortárs irodalommal. Annyi már a szembenézés, hogy a kuriózum lassan unalomba fullad. Nagy kérdés tehát, hogy Csaplár új regénye hogyan képes kitűnni ebből a rengetegből. Márpedig valami plusz van benne, ahogy előző könyvében, az Aegon Művészeti Díjjal jutalmazott Hitler lányában is volt. Akár ikerkönyveknek is nevezhetnénk őket, és nemcsak az egyaránt figyelemfelkeltő cím miatt, vagy a hasonló borítók okán, melyeken áttetsző, repedezett figurák várják sorsukat a magányban, hanem mert jelen kötet is a bevált receptet alkalmazza: mindenki mesél, mindenkibe rengeteg történet szorult, mint Lilikbe a szar. "Azokban az években kommunista diktatúra volt Magyarországon, a diktátorok pedig szeretik, ha az elnyomottak vidámak" - olvassuk a regény elején. Mégis, mintha itt a történelem inkább csak a háttérben munkálna. Nem főtéma, díszlet csupán, mely azonban meghatározza a szereplők mozgásterét. Például az 56-os forradalom itt nem a szó szoros értelemben vett esemény, hanem egy állapot, melyben élni, létezni kell. Csaplár ebből a szempontból végtelenül közhelyes: kisemberek életét mutatja be a nagy történések árnyékában.

Hogy mindez mégsem zavaró, az magából az elbeszélésmódból következik: sodor a szerkezet, visz a mesélőkedv. Jobbára groteszk és szürreális történetek váltják egymást; hol párhuzamosan hömpölyögnek, hol pedig egymásba csorognak. Bár nagy kérdés, hogy mit ér egy diktatúrában a szürrealizmus, mikor maga a diktatúra is az.

Kalligram, 2013, 408 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.