Könyv

David Benioff: Tolvajok tele

  • - sepi -
  • 2014. július 27.

Könyv

Egy nagydumás kozák és az élet dolgaiban nála jóval tapasztalatlanabb elbeszélő katonai parancsra egy tucat tojást keresnek a nácik által ostromlott Leningrádban - a másik lehetőségük egy vakrandi a kivégzőosztaggal. A Trónok harca forgatókönyvírójának második regénye az európai groteszk és a lekerekített hollywoodi mesemondás határsávjába illesztett háborús felnövéstörténet (legközelebbi rokona talán az Éjfélre kitisztul Whartontól). Az a típusú sztori, aminek filmverziója később jó esélyekkel indul az Oscar-díjért.

A többszörösen keretezett elbeszélés - a Maus mintájára a háborút megélt nagyapa mesél unokájának, aki lejegyzi a történetet - reflektálttá teszi a regény olykor horrorba (orosz kannibálok és szadista nácik), máskor romantikus kalandfilmbe illő túlzásait: Benioff álmemoárja valójában a populáris kultúrában az orosz fronthoz kapcsolódó toposzokból szerkeszt masszív tablót. Ebből fakadóan a kötetet - főképp az első felét - laza, de változatos epizódfüzér uralja, amit az erőteljes, a kamaszos szentimentalizmust kesernyésen szatirikus szókimondással vegyítő írói nyelv tart egyben. A szex, a költészet és a székrekedés szépségeit taglaló dialógusok következetes békaperspektívája és a heroikus fellángolásokat minduntalan kioltó banalitások megakadályozzák, hogy a történet spielbergiánus giccsbe torkolljék: mintha egy költői vénával megáldott, hormontúltengéses siheder szakértené a háborút, így épp a téma és fogalmazásmód belső feszültségétől válik a Tolvajok tele a közhelyeket meghaladó, autentikus szöveggé.

Fordította: Gy. Horváth László. Fumax, 2014, 280 oldal, 3095 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.